|
|||
Home |
De Geschiedenis van de modelauto valt samen met de ontwikkeling van de auto zelf.
Aanvankelijk waren de modelauto's modellen uit hout, of grof gevormd uit metaal. Later kwamen daar ook trapauto's bij of zelfs kleine speelgoedauto's met elektromotor waarin het kind zitten kon. De eerste "moderne" modelauto, de modelauto zoals men die tegenwoordig kent, werd in 1919 gemaakt. In dat jaar maakte de Amerikaanse firma Tootsietoys voor het eerst een auto uit een metalen legering in een gietvorm (zogenaamde diecasting). Aanvankelijk waren het de Amerikaanse merken die de markt in handen hadden. De Europese merken hadden nog voornamelijk modelauto's uit blik of ander materiaal.
In Europa werd de gegoten auto populair gemaakt door Solido en Dinky Toys, die voor de Tweede Wereldoorlog begonnen met het maken van auto's uit Zamac. Tijdens en na de oorlog werden er, vanwege materiaalschaarste, weinig modelauto's gemaakt. Het zou nog tot de jaren 50 duren tot men weer auto's begon te gieten. In deze jaren werden vele merken met bekende namen begonnen als Matchbox (Lesney), SIKU en Majorette, terwijl ook Solido en Dinky weer auto's maakten. Ook in Nederland en België werd in deze tijd begonnen met modelauto's. In Nederland was het Lion, in België waren dat Septoy, Gasguy e.d.
In de jaren 60 startte Hot Wheels met de productie van haar auto's, die naar eigen zeggen de snelste auto's ter wereld waren. Andere merken moesten de trend van zogenaamde "speed wheels" volgen. Deze speed wheels waren wielen met een dunne uitstekende rand, waardoor frictie verminderd werd.
Eind jaren 70 was een
moeilijke periode voor modelautofabrikanten. Kosten gingen omhoog en omzet
omlaag. Vele zochten een uitweg door te produceren in goedkopere landen, andere,
zoals Schuco, Lesney en Tekno gingen failliet. Vele overname's volgden in de
jaren 80 en begin jaren 90. Een concentratie van de merken en bedrijven volgde.
De opkomst van de computer zorgt ervoor dat er geen nieuwe generatie
verzamelaars (en in belangrijkere mate, minder kinderen die met auto's spelen)
komt.
Wat is Zamac
Het honderd jaar geleden ontwikkelde zamak is een groep non-ferro zinklegeringen met als hoofdcomponent zink, daarnaast circa 4% aluminium en circa 3% koper en soms magnesium. Het precieze percentage legeringselementen is afhankelijk van de toepassing van de legering. Zamac is uitstekend te gieten en wordt vaak gebruikt waar men vroeger brons of messing voor gebruikte. Het gietwerk is minder sterk als messing en brons maar heeft een mooi oppervlak en is veel goedkoper te produceren.
Het belangrijkste kenmerk van zamak is zijn dunvloeibaarheid, waardoor ingewikkelde dunwandige spuitgietstukken nauwkeurig aan de maat te gieten zijn. Zamak is bijzonder geschikt voor kleine onderdelen met nauwkeurige toleranties. Zamak wordt veel gebruikt voor het gieten van modelauto's en onderdelen van modelbouwpaketten. Het smeltpunt van zamak is laag en daarom niet te gebruiken bij werktemperaturen boven 100 graden Celsius. Voordeel is dat het smelten relatief weinig energie kost, in tegenstelling tot de concurrerende aluminium- en koperlegeringen
Hieronder de geschiedenis van verschillende merken
Home |