|
|||
Home |
Geschiedenis van Bburago
BBurago is een diecast metal-merk van speelgoedmodellen. Oorspronkelijk was het bedrijf gevestigd in Burago di Molgora, Italië, waar alle producten werden gemaakt van 1976 tot 2005. Op zijn meest populaire, waren de belangrijkste concurrenten van Bburago Politoys en Maisto, waarvan de laatste dominant zou worden in het 1:18 marktsegment rond 2000. Bburago is sinds 2007 een merk onder de paraplu van Maisto.
Hij werd Martoys genoemd van 1974 tot 1976 en het bedrijf werd opgericht door Mario, Ugo en Martino Besana, die eerder Mebetoys hadden opgericht, die ze aan Mattel hebben verkocht. Terwijl Mebetoys schaal 1:43 was, richtte Martoys zich echter op groter speelgoed op schaal 1:24 en 1:18. Martoys werd in 1976 omgedoopt tot BBurago. BBurago (met twee "B's") is de juiste spelling en staat ogenschijnlijk voor zowel de naam van de stad als de naam van de familie Besana. Het is een gemakkelijk detail om te missen.
Een van de eerste BBurago-lijnen was een serie Fiat-vrachtwagens op schaal 1:43, maar deze lijken rond 1980 te zijn verdwenen. Voortzetting van de Martoys line-up, echter, werden de meeste modellen in eerste instantie geproduceerd in 1/24 schaal en meestal vertegenwoordigd hedendaagse Europese sport-en berline auto's. De meeste waren goed gedetailleerd en bevatten veel openingsfuncties. Later werd een reeks van 1/18 voertuigen geproduceerd die het "brood en boter" van het aanbod van BBurago zou worden. Halverwege de jaren tachtig begon een nieuwe lijn van 1/43 schaal. Omdat ze samen werden gehouden door schroeven, werden modellen in 1/24 en 1/18 ook vaak uitgegeven in kitvorm (later kwamen ook 1/43 sets beschikbaar).
Terwijl voertuigen in de sets van de set dezelfde gietstukken gebruikten als hun tijdgenoten in de volledig geassembleerde reeksen, gaven de kits vaak verschillende versies weer, meestal in race- of rallystijl. BBurago-sets waren berucht omdat ze waterglijsliften bevatten die nooit goed bij de modellen pasten, waardoor goed gebouwde voorbeelden van de kits zeldzaam zijn. Clearcoat kan over het niet-gemonteerde model worden gespoten om de emblemen te "verzegelen". Omgekeerd waren de transfers op in de fabriek gebouwde auto's van de 'stick-on'-variëteit, in plaats van de' tampo'-druk die werd gebruikt door bedrijven als Maisto.
Oorspronkelijk was het bereik van 1/18 schaal meer gericht op verzamelaars, en BBurago was de schakel tussen Europese nichemarketing op schaal 1/43 en de schaal van 1/18 schaal die zich in de jaren negentig voordeed. BBurago was de eerste fabrikant die van deze schaal het belangrijkste aanbod van het bedrijf maakte, nadat Schuco, Gama en Polistil pionier waren geweest voor grotere aanbiedingen, maar die tegen het eind van de jaren zeventig failliet gingen. BBurago was ook een tijdgenoot van de postorderaanbiedingen van Franklin Mint Precision Models die duurder waren, maar soms van vlekkerige kwaliteit.
BBurago hield zich echter niet strikt aan 1/18, met kleinere auto's zoals de Renault Alpine A110 en de Fiat 500 gepresenteerd in 1/16 en grotere voertuigen zoals de Ford F-150 pickup in 1/21. 1/24 was ook een normale maat. De pick-up van Ford is echter een uitzondering, omdat Europese merken het belangrijkste waren van het Italiaanse bedrijf. Aanvankelijk bestond het aanbod voornamelijk uit auto's uit de jaren 1930, maar later werden meer modellen uit de jaren 1950 en 1960 geïntroduceerd, zoals de Jaguar XK-E roadster. Ten slotte verschenen veel moderne high-performance auto's, zoals de Lamborghini Diablo, en sommige daarvan waren de populairste verkopers van het bedrijf.
Om kosten te besparen werden modellen vaak van de ene schaal naar de andere gekopieerd. De reeksen "Diamond", "Super" en "Gold" waren de hoofdlijnen op 1/18 schaal met meer dan 30 verschillende modellen. Elk voertuig zou worden aangeboden in twee of drie kleuren en vaak in een roadster- en coupeversie . Verschillen in de reeksen zijn moeilijk te onderscheiden, maar de Super lijn was meer afgestemd op klassieke auto's, terwijl de "Gold" serie meer luxe verpakkingen had.
Er waren ook verschillende lijnen op schaal 1/24. Deze omvatten de Grand Prix-, Bijoux-, VIP- en Super-lijnen. De Super-serie omvatte veel normale coupés, sedans en micro-auto's in rally en politie uitingen, met 45 verschillende modellen. De Grand Prix-lijn bestond uit tien Formula One en Indy Cars.
De grotere modellen hadden meestal alle openingen, hadden gedetailleerde motoren, reservebanden in achterbak, werkende stuurinrichting, ruitenwissers en gedetailleerde instrumentenpanelen. Een aantal modellen heeft ook actieve ophanging en verwijderbare wielen. Al vroeg was er een gebruik van kunststoffen voor deur- en motorkapopeningen. Deze onderdelen belemmerden soms de pasvorm en afwerking en, na langdurig spel, rekken of buigen, waardoor de kappen en deuren niet goed sluiten.
BBurago's 1/43 schaal "Pocket" -serie bestond uit ongeveer 36 aanbiedingen in ongeveer 60 afzonderlijke livreien. Deze hadden eenvoudige 'Hot Wheels' geïnspireerd chroom op harde plastic banden en geen openingskenmerken, maar waren van goede waarde voor het geld. Hoewel meer georiënteerd op kinderen in prijs (vaak voor slechts een paar dollars te koop), was 1/43 model detail uitstekend en de presentatie, zoals de vroege Saab 900 of het langlevende MCA / Méga Monte Carlo-model (een versie met Russisch MIG-sponsoring), waren behoorlijk aantrekkelijk (BBurago 2000).
Tegen het einde van de jaren negentig had BBurago geen voorsprong meer op de markt van 1/18 verzamelaars, omdat veel concurrenten van zowel high-end als low nu modellen produceerden. Sommige daarvan waren Exoto, Maisto, Yatming, Ertl, Mira, Revell, Jouef, Chrono, Anson en ook Mattel, om er maar een paar te noemen. Maisto werd het belangrijkste diecastmerk op grotere schaal en begon de meeste andere fabrikanten te verduisteren.
Veel van deze bedrijven hadden een voorsprong omdat hun producten met veel goedkopere arbeidskrachten in Thailand en China konden worden geproduceerd, terwijl BBurago duurdere productie in Italië voortzette. In oktober 2005 heeft BBurago faillissement uitgesproken en zijn de curatoren ingeschakeld. Veel bedrijven hebben belangstelling getoond voor de tooling. Gelukkig werd de eerbiedwaardige speelgoednaam van BBurago niet overgelaten om te sterven, maar werd begin 2006 door Mae Cheong (Maisto) van het faillissementsgerechtshof gekocht. Dit betekende in essentie het einde van de Italiaanse massaproductie (en ook een van de laatste Europese vervaardigd) betaalbare diecast voertuigen.
Voorafgaand aan zijn sluiting, werd het bedrijf ook zwaar getroffen door een exclusief promotiecontract dat aan Mattel werd toegekend voor de productie van model Ferraris. Omdat er zoveel geld was geïnvesteerd in de tooling om deze modellen te produceren, werd het bedrijf negatief beïnvloed. Dit contract is nu veranderd en andere diecast-fabrikanten (waaronder BBurago) maken opnieuw miniaturen van het steigerende paard, maar in die tijd strekte dit de financiën van BBurago uit.
BBurago auto's, met name de vroege 1/24 schaalmodellen, zijn nu collectible en men denkt dat de uiteindelijke modellen die zijn uitgegeven onder het oude beheer ook op dezelfde manier zullen worden gewaardeerd. Van de vroege auto's worden de zeldzaamste modellen over het algemeen beschouwd als de Lancia Beta-sedan onder de naam Martoys en de Innocenti Mini 120. De Lamborghini Cheetah 4x4, Renault 4L, Fiat 124 Spyder Abarth, Alfetta GTV en BMW 3.0 CSL "Batmobile "zijn allemaal nu ook zeldzaam en waardevol.
Andere collectible BBuragos omvatten enkele zeldzame promomodellen, zoals voorbeelden van de Camargue afgewerkt in metallic goudgroen en ten minste één model dat alleen werd uitgegeven op het vasteland van Europa; de Lancia Ypsilon in 1/24. De laatste 1/18 auto uitgegeven vóór het faillissement was de conceptcar van Peugeot 907.
Toen het bedrijf de productie van al zijn Ferrari-modellen stopzette, stond een model van de Ferrari 360 Spider op 1/18 schaal op het punt om te worden geïntroduceerd. Men denkt dat enkelen de fabriek in Italië hebben verlaten (hoewel dit niet is bevestigd).
Begin 2007 werd de naam opnieuw gelanceerd door May Cheong, die Maisto op de markt brengt, dus de situatie is analoog aan het feit dat Mattel zowel Hot Wheels als Matchbox bezit. Om beide lijnen succesvol te laten zijn, moeten ze op een of andere manier worden gedifferentieerd en May Cheong's logische antwoord was om het aanbod van BBurago meer Europees te maken. Een telling van de websites van de twee merken in 2011 bevestigt de twee benaderingen. Van 64 1/18 schaal auto's, heeft BBurago slechts zes modellen die niet Europees zijn, of 9%.
Maisto, met 113 totale 1/18 schaalmodellen, heeft daarentegen 53 niet-Europese modellen of 47% niet-Europese modellen. Mei Cheong wed dat het interne concurrentie tussen merken kan voorkomen door Maisto een meer wereldwijde selectie van merken te laten dragen. Veel van de eerdere BBurago modellen die werden gemaakt ten tijde van de overname van mei Cheong, worden nu opnieuw geproduceerd in Thailand en China, samen met nieuwe gietstukken. Tegen 2011 waren sommige modellen, zoals de kleinere "Race and Play" -serie van "garage" -scène Ferrari,s, opnieuw te zien in winkels zoals Toys RUs. Het lijkt erop dat er in Italië geen modellen meer worden gemaakt.
Model auto | Plaatsnaam |
www.raysautos.nl | Amersfoort |
www.geerligsdejong.com | Doetinchem |
www.wentinkhobby.nl | Arnhem |
www.toms.nl | Purmerend |
www.autopassion.nl | Haarlem |
www.automodellen.nl | Doetinchem |
www.autoshophetstuurwiel.nl | Assen |
www.automobiliahaarlem.nl | Haarlem |
www.schuitenminiaturen.nl | Rotterdam |
www.autolandhilversum.nl | Hilversum |
www.qualityscales.nl | Stadskanaal |
www.vos-api.nl | Apeldoorn |
www.pijp-lines.nl | Enschede |
www.hobbycar.nl | Tilburg |
www.interhobby.nl | Nijmegen |
www.jadaclub.com | Nederland |
Home |