|
|||
Home |
Geschiedenis van Lledo Toys
Lledo was een merk van gegoten speelgoed, opgericht in 1982 door Jack Fraell, medeoprichter van Matchbox, en Burt Russel. De fabriek produceerde spuitgietvoertuigen in Enfield, Engeland van 1983 tot 1999. Later werden modellen gemaakt in China. Lledo was een omkering van Odells eigen achternaam.
Lledo ging zich specialiseren in het repliceren van vroege Matchbox reeksen, met name de modellen van vorig jaar. Odell en Russell kochten machines van het bedrijf Universal, dat de Matchbox-fabriek had gekocht en naar Macau had verzonden. De gereedschappen die ze kochten, werden opnieuw verzonden naar Enfield, Engeland, waar in april 1983 het nieuwe Days Gone-assortiment werd geïntroduceerd. De naam is een mooie voortzetting van Matchbox's nostalgische thema 'Vorig jaar'.
De eerste Lledo-modellen verschenen begin 1983 op de markt. Dit waren een door paarden getrokken tram, een door paarden getrokken melkvlotter, een door paarden getrokken bestelwagen, een postkoetsachtige omnibus en een door paarden getrokken brandweerauto. Een van de meer populaire modellen was de Ford Model T van later in het jaar geïntroduceerd.
De promotiemarkt werd Lledo's brood en het doel was om variaties aan te bieden voor verschillende bedrijven. Van de honderden Lledo-variaties die in de eerste zes jaar van productie verschenen, waren alle gebaseerd op slechts dertig basisgietstukken .
Vooral het Model T werd de basis voor een serie gelimiteerde modellen voor geschenken en promoties. Verschillend van de originele Matchbox-modellen van vorig jaar waren er slechts een aantal standaard gietstukken die gewoonlijk werden geproduceerd in promotionele series met een gelimiteerde oplage van 500 of 1000 modellen. Bijvoorbeeld, de basismodel T-bestelwagen werd geproduceerd in meer dan 170 verschillende soorten . Ondertussen werden de door paarden getrokken voertuigen steeds minder geproduceerd, de laatste die in 1984 verscheen. De London Double Decker-bus was een populaire promotie; het verscheen in vele vormen zoals, Vimto-Keeps you Fit, Madame Tassaud's Wax Museum, of het ,Boys Brigade -model dat als doel had geld in te zamelen om veilig drinkwater voor derdewereldlanden te leveren. Een ander promotiethema was de VW Transporter bestelwagen, die onder meer verscheen in Pepsi, 7 Up en Bosch bougies.
Om onderscheid te maken tussen promo's en traditionele Days Gone seriemodellen, werden model-baseplates gedifferentieerd. Op het chassis is naargelang de behoefte ofwel Days Gone ofwel Lledo Promotional Model verschenen. De meeste modellen werden geproduceerd door Lledo, maar verschillende 'Code 2 modellen werden vervaardigd en verkocht aan tweede partijen voor label en logo-applicaties die eerder waren goedgekeurd door Lledo .
Sommige Lledo,s werden in de Verenigde Staten verkocht onder de naam Hartoys, met hoofdzetel in Florida, en verkochten met name een serie vrachtwagens die in supermarkten en drogisterijen verkocht moesten worden. Een van deze Hartoys lijnen werd de Fantastic Set o 'Wheels genoemd. Misschien vanwege de diecast uitgave, duurden deze niet lang en werden ze niet populair, ondanks fijn vakmanschap en opmerkelijke merkleveranties. Tegen het begin van de jaren negentig gebruikte Hartoys Chinese diecasters om door te gaan met het maken van kwaliteitsmodellen, die nu de American Highway Legends (AHL) worden genoemd. Een voorbeeld was de internationale A & P vrachtwagen uit 1939. Andere Lledo,s werden in Nederland op de markt gebracht onder de naam Edocar.
In 1993 werkte Lledo samen met het graan van Kellogg in het Verenigd Koninkrijk om een set van vier landsnelheid recordauto's te produceren. Genaamd Land Speed Legends, de voertuigen inclusief de 1935 Sir Malcolm Campbell Railton Blue Bird (de eerste auto die 300 mijl per uur wist te breken) de Railton Mobil Special, aangedreven door John Cobb, Craig Breedlove's tweede Spirit of America, en Richard Noble's Thrust 2, die het Land Speed Record van 1983 tot 1997 had.
Deze modellen waren een groot verschil met het traditionele klassieke voertuigtarief dat Lledo normaal maakte, het waren volledig nieuwe gietstukken en werden vervolgens niet gereproduceerd in een andere promotievorm. De modellen hadden verschillende schalen van 1:80 tot 1: 100 (de echte auto's waren erg groot). De promotie pakte alle vier de modellen samen en omvatte een uitvouwbare poster met specificaties en gebeurtenissen op het gebied van snelheidsrecords. Hoewel Lledo ook een vijfde snelheidsrecord van de snelheidsrecord van de recordbrekende Thrust SSC maakte, bestuurd door Andy Green, keerde het bedrijf niet vaak terug naar dergelijke afwijkingen van het format liveried classics.
Lledo lanceerde in 1996 het Vanguards assortiment, dat zich specialiseerde in klassieke replica's van Britse auto's en later in andere Europese voertuigen. Het eerste model was de vierde update van de Ford Anglia (1959-1968) (Anglia Models 2002-2012). Met Hillmans, Jowetts, Wolseleys, Rovers, Triumphs, Vauxhalls, Austins, Morrises en Jaguars werden veel traditionele Britse merken vertegenwoordigd en groeide de lijn uit tot meer dan 40 verschillende voertuigen.
De Vanguard-lijn, vaak de Classic Collection uit de jaren vijftig en zestig genoemd, was opmerkelijk vanwege de aandacht voor details. De knappe Sunbeam Alpine Mark II bevatte bijvoorbeeld nauwkeurige emblemen voor logo's en scripts op de carrosserie van de auto, chrome benzinedop, deurgrepen en kofferbakscharnieren. Body-gekleurde velgen met whitewall-banden toegevoegd aan de verfijning van het voltooide model. Achteruitkijkspiegel en nauwkeurige ruitenwissers werden ook aangeboden. Net als veel andere Lledo-modellen, kwam de Alpine met achteruitkijkspiegels die los konden worden gemaakt en vervolgens aan de auto konden worden bevestigd. Om de auto terug in de doos te stoppen moest je de spiegels verwijderen - dus een advies - plak ze niet op de auto.
Britse vrachtwagens werden ook in deze lijn geproduceerd, waaronder Ford Transit-bestelwagens en Ford Thames Trader-vrachtwagen, Commer dropside, Morris-bedrijfswagen, Dennis F8-brandweerauto, Bedford S Type-vrachtwagens, Land Rover LWB en Defender en Karrier-boxback, onder anderen. Later werd de Volkswagen Transporter bestelwagen in veel verschillende soorten opgenomen, bijvoorbeeld in fel geel met het Bosch Auto Electrical logo. Vanguards waren een afwijking van de eerdere Lledos, omdat ze werden geproduceerd op een consistente schaal van 1:43.
Hoewel het bedrijf grote hoeveelheden producten producereerde, kon het niet concurreren met goedkope producenten uit Hong Kong en China die ook op de speciale promotiemarkt met hoogwaardige producten waren beland. Als gevolg hiervan ging Lledo failliet in 1999, en de naamgevingsrechten en het assortiment werden gekocht door Corgi, die tot 2005 Lledo-modellen in China bleef produceren, toen de resterende modellen werden samengevoegd in het Corgi Classics-assortiment.
Jack Odell stierf op 8 juli 2007 op 87-jarige leeftijd (mede-oprichter 2007). Zijn eerbiedwaardige Lledo-assortiment was een van de laatste (zo niet de laatste) producent van diecast-producten in massaproductie om zijn producten op de Britse eilanden te maken (of de laatste in Europa trouwens).
Model auto | Plaatsnaam |
www.raysautos.nl | Amersfoort |
www.geerligsdejong.com | Doetinchem |
www.wentinkhobby.nl | Arnhem |
www.toms.nl | Purmerend |
www.autopassion.nl | Haarlem |
www.automodellen.nl | Doetinchem |
www.autoshophetstuurwiel.nl | Assen |
www.automobiliahaarlem.nl | Haarlem |
www.schuitenminiaturen.nl | Rotterdam |
www.autolandhilversum.nl | Hilversum |
www.qualityscales.nl | Stadskanaal |
www.vos-api.nl | Apeldoorn |
www.pijp-lines.nl | Enschede |
www.hobbycar.nl | Tilburg |
www.interhobby.nl | Nijmegen |
www.jadaclub.com | Nederland |
Home |