Geschiedenis van Norev toys miniatuur auto,s

 
 
Home

Geschiedenis van Norev

Norev is een Franse fabrikant van diecast metal modelauto's. traditioneel gevestigd in Villeurbanne, een buitenwijk van Lyon. Het heeft normaal gesproken moderne en vintage Europese voertuigen geproduceerd, vooral die van Franse oorsprong hoewel ook Italiaanse, Duitse, Britse en Amerikaanse voertuigen werden geproduceerd. Norev's grootste concurrentie was Solido, maar dat bedrijf had meer Europese invloed, terwijl Norev meer nationaal georiënteerd was.

Volgens de officiële website werd Norev gesticht door de gebroeders Veron in de voorstad Villeurbanne, in de buurt van Lyon, Frankrijk, in. Norev is de achternaam die naar achteren is gespeld. In 1953, na de eerste plastic speelgoedbeurs in Oyonnax, begon Joseph Veron het nieuwe plastic 'Rhodialite' te gebruiken voor een serie speelgoed. Het eerste product van het bedrijf was een kleine tinnen servicegarage met verschillende plastic auto's op ongeveer 1/87 schaal. Andere producten aan het begin van het bedrijf waren speelgoedhorloges, miniatuurnaaimachines, een voedingsset voor poppen en ander plastic speelgoed voor baby's.

Ook in 1953 moest de eerste Norev-voertuigen verschijnen. Deze waren op schaal 1:43 en vervaardigd in plastic. De plastic serie bestond uit 12 voertuigen tot 1956, maar breidde zich vervolgens snel uit tot meer dan 96 modellen in 1964. Force's boek toont aan dat gedurende de hele looptijd van alle Norev voertuigen, ongeacht de schaal of het type, de modellen sequentieel werden genummerd van de eerste auto als nr. 1 in plastic. 899 in zamac (een VW Golf Rally  1984 1988  en nog veel meer. De vroege modellen hadden kleurrijke, ongeverfde frame die een belangrijk verkoopargument waren.

Gedurende deze periode waren de meeste gekozen modellen Franse merken zoals de Simca Aronde (het eerste Norev-model geïntroduceerd), Renault 4CV, Ford Vedette, Peugeot 203, Citroën DS sedan, Renault Dauphine, Panhard Dyna, Renault 4 van, en de Renault Estafette van, onder anderen. Naarmate de tijd verstreek, verschenen meer niet Franse merken zoals de Lancia Aurelia of Land Rover-expeditie.

Norev-kunststofmodellen stonden bekend om hun heldere koetswerkkleur en hun rode soms zwarte kunststofnaven met witte banden. Een deel van de aandacht voor detail is opmerkelijk, zoals met de Citroen DS sedan, op de echte auto was het dakgedeelte gescheiden en gemaakt van plastic. Het Norev speelgoed maakte het dak ook een afzonderlijk plastic gedeelte. Helaas, toen dat plastic in contact kwam met het frame, veroorzaakte een chemische reactie vaak verkleuring . De meeste modellen waren beschikbaar in zowel vrijlopende als frictiemotoren. Vroege bases waren ongeverfd en glanzend, later werden ze zwart geverfd. Detail en proportie waren zeer goed en hoewel de vroege modellen geen ramen hadden (de Citroën DS was het eerste model om ze te bespelen), waren ze zeer succesvol en goedkoper dan de diecast metal competitie.

De meeste modellen hadden niet veel accessoires, in tegenstelling tot de concurrenten Minialuxe, maar er verschenen af ​​en toe een paar items zoals dakski's, zoals op de Panhard Dyna . Na ongeveer 1960 begonnen op sommige plaatsen openingen te verschijnen - zoals de deuren op de Renault 4-bus of de Land Rover-expeditie, die ook een reservewiel en een dakbagagerek had. Ook werden er vaak verschillende bedrijven geadverteerd aan de zijkanten van het model vrachtwagens en bestelwagens, zoals Locatel-telefoon, Cibie-lampen of Fleury Michon, een leverancier van vleesproducten.

In de jaren 1950 werden de rode naven vervangen door meer gedetailleerde chromen exemplaren en werden de banden geleidelijk zwart (hoewel sommige witte banden werden gebruikt tot de late jaren 1950) en er vensters werden toegevoegd. In 1957 verscheen een 1:87 schaal '500' serie, meestal waren dit dezelfde modellen die verschenen in de schaal 1:43.

In 1961 startte Emile Veron van de familie Veron Majorette, een apart bedrijf, ook in de omgeving van Lyon. Deze nieuwe, kleinere serie auto's zou de concurrentie zijn voor Matchbox en Siku Toys.

De eerste diecast metaal Norev modellen verschenen rond 1965. Later verscheen de beroemde Jet Car serie in 1971. Deze waren hiërarchisch gelabeld de '600', '700' en '800' serie, sequentieel zoals hierboven besproken, volgens de kosten. De 600 lijn werd goedkoop gemaakt en de productie stopte snel. De schaal van de HO schaal werd stopgezet, maar aan het eind van de jaren zeventig verscheen Force die schaal 1:66 Schucos als een Norev lijn (de Mini Jet serie). De Mini Jets werden geprezen om goede gietstukken, terwijl ze werden bekritiseerd voor goedkope plastic interieurs en slechte verpakking . Ook bestond een Maxi Jet lijn voornamelijk uit vrachtwagens.

De belangrijkste concurrentie van Norev in de jaren zestig en zeventig was Solido, hoewel het aanbod en de benadering van Norev op de markt iets meer op speelgoed gericht was, terwijl Solido meer een beroep deed op oudere verzamelaars. Zo waren de wielontwerpen van Norev vaak eenvoudig in vergelijking met de zeer nauwkeurige ontwerpen van Solido. Norev-wielen waren bijzonder generiek en speelgoedachtig tijdens het Jet Car tijdperk, toen fabrikanten overal Mattel's modellen en Hot Wheels nabootsten. Al vroeg hadden Norev auto's een kostenbesparende plastic basis, terwijl vele andere fabrikanten nog steeds bases in gegoten metaal bouwden. Desalniettemin waren Norev's auto's meestal van uitstekende details en verhoudingen in vergelijking met echte voertuigen. Een werk dat de omvang en detail van Norev producten catalogiseert, was Le Monde Fantastique du Norev geschreven door Didier Beaujardin.

Vanaf het begin gebruikte Norev creatieve verpakkingen en marketing. De vroege lijn verheerlijkte de voordelen van plastic vroege modellen werden geleverd met een bijgevoegd rechthoekig papieren label met de tekst "Rhodialite, Light, Solid and Strong" (in het Frans, "Legerete, Solidite, Fidelite. Het bedrijf gebruikte succesvolle reclametrucs zoals het leveren van speelgoedwinkels aan papieren tassen met de Norev lijn  Norev dozen kunnen zeer intrigerend zijn en soms tamelijk breekbaar, bijvoorbeeld in de jaren 1950 werden kartonnen dozen aangeboden ontworpen om houten verpakkingskratten na te bootsen met afbeeldingen van de auto's aan de zijkanten.

Auto's kwamen met aanbiedingen van sweepstakes en veel gedrukte informatie. De Jet Car 800 serie uit 1974 had bijvoorbeeld 2 aanbiedingen voor sweepstakes. De ene was voor het Great Norev Game (Grand Jeu Norev) waar je de stripfiguren Norev, Jimmy, Tic, Costo, Comete en Speed ​​kon verzamelen, ze kleurden en terugsturen naar de Norev 'Service Club' voor prijzen. De kleuren moesten echter ingewikkeld zijn, want de illustratie van 'Tic' in de Renault 17 TS Coupe uit 1974 was slechts ongeveer 2,5 cm in het vierkant. In hetzelfde pakket waren coupons voor de Great Norev Rally (Grand Rallye de Norev). Verzamel voldoende postzegels, verzamel kilometers in de rally en je zou een Norev modelauto van je keuze kunnen winnen.

Hoewel de Norev modellen zeer gedetailleerd konden zijn, leken hun verpakkingskleuren en aanbiedingen gericht op een jongere clientèle, terwijl Solido serieuzer was en eerder statig in het richten van zijn auto's, vaker in doorzichtige plastic vitrines, op verzamelaars zonder sweepstakes en games.

Ergens rond 1980, Norev ofwel gemaakt of werd overgenomen door LudOrev, die ook andere speelgoed en pop speelsets uitgegeven. Afgezien van het herhalen van de laatste vier letters "ofev", is de oorsprong van de naam onduidelijk. Jet Car verpakkingen rond de late jaren 1980 zeiden: "LudOrev locataire gerente de Norev" (tenant manager van Norev). Mogelijk werden dezelfde auto,s die gemaakt en verpakt was in Frankrijk verkocht onder de naam LudOrev, waardoor ze werden onderscheiden van nieuwe aanbiedingen in China.

In het begin van de jaren tachtig werd Norev overgenomen door dochteronderneming Majorette, net als Solido. Majorette werd overgenomen door Smoby, die op haar beurt werd overgenomen door de Simba Dickie Group. Vandaag de dag blijft Majorette onderdeel van Simba Dickie, maar Norev is weggevaagd. In 1981 werden enkele van de eerdere plastic modellen opnieuw geïntroduceerd en vervolgens stopgezet rond 1984. Sommige van de lijnen werden Plastigam genoemd, misschien teruggrijpend op de plastic body dagen, maar later werd de naam ook gebruikt op diecast auto's en hun dozen.

Norev is opgeschaald met nieuwe verzamelbare voertuigen die meer op volwassenen zijn gericht. Met het nieuwe millennium heeft Norev verschillende nieuwe wegen ingeslagen met behoud van het erfgoed. In 2005 werd een reeks Japanse merkauto's ingehuldigd naast zijn schaal 1:18. Deze benadering is vergelijkbaar met die van andere bedrijven zoals Solido, Corgi Toys en Schuco Modell, waar schaal 1:43 auto's worden geprijsd in het bereik van $ 30 tot $ 40, terwijl schaal 1:18 voor $ 60 tot $ 70 verkoopt. Nogmaals, de meeste van deze nieuwere modellen worden gemaakt in China.

In 2006 vierde Norev zijn 60-jarig jubileum

Norev rond 2010 heeft een aantal hoofdtrends getoond. 1 daarvan is de degradatie van bepaalde modellen die worden verkocht door of gemaakt onder andere merknamen. Zo werden verschillende voormalige Norev gietstukken gemaakt en verkocht als verzamelmodellen van de Atlas Editions, met name hun serie Franse presidentiële limousines zoals de Citroen SM Presidentielle. Of de auto's zijn gemaakt door Norev voor Atlas Editions of de gietstukken die zijn verkocht aan Atlas en andere bedrijven, is onzeker.

Een andere trend, zoals te zien op de officiële website, is dat Norev verschillende eerbiedwaardige oude diecastmerken heeft overgenomen of opnieuw heeft geïntroduceerd, waaronder de Franse CIJ-naam en Provence Moulage. In 2008 heeft Norev ook het merk Spot On opnieuw geïntroduceerd, ooit gemaakt door Tri Ang in Noord Ierland. Dit was een beetje vreemd omdat Spot On helemaal geen Franse smaak had in zijn aanbod. Terwijl CIJ zich concentreert op vrachtwagens en industriële modellen en Norev op meer alledaagse Franse auto's met sommige raceversies, lijkt de hoek van Provence Moulage op Franse historische en conceptvoertuigen van een meer luxe prijsmodel. Ook in 2008, onder de auspiciën van CIJ, werd aangekondigd dat het historische merk van JRD ook zou worden gelanceerd, maar vanaf 2011 lijken er geen nieuwe JRD-modellen te zijn geproduceerd.

Zo is Norev, meer dan de meer globale Solido, een zeer Franse entiteit gebleven die op een zeer nostalgisch pad reist en andere verloren Franse (en Engelse) speelgoedmerken nieuw leven inblaast. Tegenwoordig is er veel productie naar China gegaan, maar het hoofdkantoor van het bedrijf bevindt zich nog steeds in de buurt van Villeurbanne, ten oosten van Lyon, in de gemeente Vaulx en Velin.

       

 

Model auto Plaatsnaam
www.raysautos.nl Amersfoort
www.geerligsdejong.com Doetinchem
www.wentinkhobby.nl Arnhem
www.toms.nl Purmerend
www.autopassion.nl  Haarlem
www.automodellen.nl Doetinchem
www.autoshophetstuurwiel.nl  Assen
www.automobiliahaarlem.nl Haarlem
www.schuitenminiaturen.nl  Rotterdam
www.autolandhilversum.nl Hilversum
www.qualityscales.nl Stadskanaal
www.vos-api.nl Apeldoorn
www.pijp-lines.nl Enschede
www.hobbycar.nl Tilburg
www.interhobby.nl Nijmegen
www.jadaclub.com Nederland

 

Home