Na de Tweede Wereldoorlog
De fabriek bij kasteel Wolfsburg werd
aan het eind van de Tweede Wereldoorlog zwaar
gebombardeerd en in april 1945 veroverd door het
Amerikaanse leger.
De stad werd omgedoopt tot
Wolfsburg,
en de KdF-fabriek werd overgedragen aan de
Britse
bezettingsautoriteiten. Majoor
Ivan Hirst
kwam aan het hoofd van het bedrijf te staan. De fabriek
werd bestemd voor de reparatie van legervoertuigen; de
machines werden beschouwd als
oorlogsbuit
en zouden worden weggevoerd. Omdat het Britse leger een
tekort aan voertuigen had werd echter besloten de
productie weer op te starten. In september 1945 plaatste
het Britse leger een order voor 20 duizend stuks, en in
1946
werden al duizend auto's per maand gebouwd, hoewel het
dak van de fabriek nog steeds kapot was en het voor de
productie benodigde staal tegen nieuwe auto's moest
worden geruild. De fabriek werd aangeboden aan
Amerikaanse, Britse en Franse autofabrikanten, maar
niemand zag iets in het rare bolle autootje. Men begon
onder de naam Wolfsburg Motor Works (naar een foute
vertaling van Bayerische Motoren Werke); later werd het
omgedoopt tot Volkswagen. Het bedrijf zou zelfstandig
verder moeten, bestuurd door de Duitse overheid. De naam
Volkswagen was geďnspireerd op een advertentie van
Standard.
In
1948
werd
Heinrich Nordhoff
bij
Opel
weggehaald om directeur van Volkswagen te worden, en in
1949
stapte Hirst op. Volkswagen introduceerde een
bestelbusje (Type 2),
maar maakte verder alleen de Kever (Type 1). In
1955
rolde het 1-miljoenste exemplaar van de band. Later
zouden nog vele productierecords worden gebroken.
Carrosseriebouwer
Karmann
in
Osnabrück
bouwde vanaf
1955
de
Karmann Ghia
op een iets verbreed Keverchassis.
Op
22 augustus
1960
werd Volkswagen omgezet in Volkswagenwerk
Aktiengesellschaft en in
1964
nam het bedrijf het eveneens Duitse
Auto Union
over. De technische kennis van Audi zou later een
belangrijke rol spelen bij het ontwikkelen van de
Golf.
Met het vertrek van Nordhoff in zicht
- hij zou in
1968
aftreden - werd diens 1-model politiek losgelaten. In
1967
verscheen de langverwachte opvolger van de Kever, de
Volkswagen 1500/1600 (Type 3), in
1969
gevolgd door de Volkswagen 411/412 (Type 4). Beide
modellen, die in diverse uitvoeringen werden
vervaardigd, bleken geen succes; de met
NSU
overgenomen
K70
was zelfs een regelrechte flop. In
1972
overtrof Volkswagen met de Kever het productierecord van
de roemruchte
T-Ford,
en in
1973
waren al meer dan 16 miljoen Kevers geproduceerd. Niet
slecht voor een ontwerp dat deels uit 1931 dateerde,
maar het einde kwam nu toch in zicht.
In
1974
bracht Volkswagen de
Golf
op de markt. Anders dan de vorige modellen had deze een
watergekoelde motor voorin. De Golf werd en is nog
steeds een enorm succes. Het nieuwste type is de Golf VI.
Naast de Golf verschenen de wat
kleinere
Polo,
de
Scirocco,
en de
Passat.
De productie van de Kever werd afgebouwd; na
1978
vond deze alleen nog buiten Duitsland plaats,
voornamelijk in
Brazilië
en
Mexico,
en op
21 juli
2003
rolde het laatste exemplaar van de band in de Mexicaanse
fabriek te
Puebla.
Een jaar eerder, in
2002,
had de productie van de Golf die van de Kever al
overtroffen.
Op 1 april
2005
werd de nieuwe kleine 3-deurs
Fox
gepresenteerd op de AMI-beurs in Leipzig. Vanaf juni
2005
is deze te koop in Nederland en vervangt de
Lupo.
De laatst gepresenteerde modellen zijn
de Tiguan (mini SUV), de Eos (coupe-cabriolet) en
intussen zijn er nog 3 grote uitbreidingen geweest, de
Passat CC de Scirocco en de Golf VI.
Volkswagen had intussen in 1998 een
nieuwe Kever uitgebracht, de
New Beetle,
maar deze werd geen groot succes. Ook de verkoop van de
kostbare
Phaeton
blijft achter bij de verwachtingen, maar de
Touareg,
een zogeheten
SUV
verkoopt goed.
Een minder bekend type is de
luchtgekoelde
Volkswagen Brasilia,
een eigen ontwerp van de Braziliaanse vestiging van
Volkswagen dat nimmer in Europa is uitgebracht. In
Nederland
rijdt slechts één exemplaar rond.
Volkswagen is anno 2006 uitgegroeid
tot een internationaal concern dat naast zichzelf ook
Audi,
Seat,
koda,
Lamborghini,
Bentley,
Bugatti
en
Yamaha
bevat. De
Volkswagen-groep
heeft daarmee 49 fabrieken in 3 continenten.
Verder heeft Volkswagen A.G. een groot belang in
Scania trucks
en in
MAN.
Deze bedrijven probeerden te fuseren in februari 2007,
maar door slechte onderlinge communicatie liepen de
gesprekken op niets uit.