Versnellingsbak werking auto

 
 
Home

 

Versnellingsbak werking auto

We gaan het hebben over de werking van de versnellingsbak.

De versnellingsbak
Een versnellingsbak kan handmatig te bedienen zijn of het kan een automaat zijn.

Vandaag gaan we het hebben over de handmatige versnellingsbak.

De meest voorkomende versnellingsbak is dan ook de mechanische handgeschakelde versnellingsbak.

Deze komt voor bij voorwiel en achterwiel aangedreven auto,s

Bij voorwielaangedreven auto’s worden de wielen direct aangedreven door de aandrijfassen.

Bij achterwielaangedreven gaat er een cardanas naar het differentieel die dan de achterwielen aandrijven

Waarom een versnellingsbak
De versnellingsbak is bepalend voor het toerental van de wielen en het koppel en vermogen op de wielen.

De uitgaande as van de motor is de ingaande as van de versnellingsbak en draait het motortoerental.

Door de versnellingsbak wordt dit toerental omgezet in een voor op dat moment gewenste toerental voor de wielen.

Dit is ook bepalend voor het brandstof verbruik.

Opbouw versnellingsbak
De versnellingsbak ziet er best wel ingewikkeld uit.

Maar bestaat eigenlijk uit vaste en beweegbare assen die in lagers lopen.

Met daarop mee draaiende tandwielen.

Die via de schakelpook en eventuele schakelstangen geschakeld kunnen worden.

Dit alles met behulp van schakelvorken.

Synchromesh ringen
De draaiende tandwielen kunnen niet zomaar met elkaar in verbinding kunnen worden gebracht.

Dit gebeurt met de hulp van synchromesh ringen.

Deze zorgen dat de tandwielen synchroon gaan lopen.

Als je tijdens het schakelen gekraak van tandwielen hoort.

Komt het vaak voor dat de synchromesh ringen versleten zijn.

De tandwielen van de achteruitversnelling hebben in vergelijking met de andere tandwielen rechte tanden.

Dit veroorzaakt het gierende geluid als je met hogere snelheid achteruit rijd.

Bij alle andere tandwielen lopen de tanden schuin om het schakelen te vergemakkelijken en schuine tandwielen maken minder lawaai.

Revisie versnellingsbak
Door gewoon gebruik en zeker bij slecht schakelen kan slijtage optreden.

Dit maakt vervanging van verschillende onderdelen noodzakelijk.

In de meeste gevallen betreft het de lagers die beschadigd kunnen raken door zwevende metaaldeeltjes in de olie.

Belangrijk is dan ook om in dit geval een magnetische aftapplug te plaatsen.

Ook kunnen de synchromesch ringen versleten zijn.

Of er zijn tandjes van de tandwielen afgebroken.

Kijk alle onderdelen na op slijtage of breuken.

Onderdelen versnellingsbak
Schakelpook
De schakelpook bedient de ballandeurassen
Balladeurassen
Deze assen bedienden de schakelvorken, elke balladeuras bedient 2 versnellingen.
Schakelvorken
De schakelvork drukt met behulp van de schakelring de synchromeshring tegen het tandwiel aan.
Price as
Dit is de as die verbonden is met de motor
Secundaire as
Op de secundaire as zitten verschillende groottes van tandwielen.
Waardoor verschillende overbrengingsverhoudingen tot stand kunnen worden gebracht.
Hoofdas
Deze gaat naar de wielen
Synchromesch ring
De synchromesch ring moet er voor zorgen dat tijdens het schakelen de tandwielen dezelfde snelheid krijgen als het aandrijvende deel.
 
Op deze manier zal het schakelen in de versnellingen geruisloos plaatsvinden.

 
Versnellingsbak werking auto sleutelen met Morpheus op YouTube 

 

Home