Verdelerkap ontsteking vervangen auto

 
 
Home

 

Verdelerkap ontsteking vervangen auto

We gaan het hebben over je verdelerkap vervangen.

De verdelerkap is gemaakt van een isolerende kunststof.

Aan de buitenkant heeft de verdelerkap een aantal aansluitingen, afhankelijk van hoeveel cilinders plus 1 aansluiting van de bobine.

Dus bij een 4 cilinder heeft de verdelerkap 5 aansluitingen.

De centrale aansluiting die meestal in het midden van de verdelerkap zit, dit is de aansluiting waar de hoogspanning heen gaat vanaf de bobine.

De rest van de aansluitingen zijn voor de kabels die vanaf de verdelerkap naar de bougies gaan.

Aan de binnenkant van de verdelerkap is de centrale aansluiting verbonden met een verende koolstift.

Deze stift wordt met een veer tegen het metalen contact van de rotor gedrukt.

En geleidt zo de hoogspanning van de bobine naar de draaiende rotor.

Aan de binnenzijde van de verdelerkap bevindt zich verder voor iedere bougie een messing contact waar de rotor steeds langs voorbij gaat.

Op het moment van voorbij gaan wordt de vonkspanning doorgegeven aan de kabel van de juiste bougie.

Verdelerkap vervangen
Als je de verdelerkap gaat vervangen moeten alle kabels los, als je slim bent merk even waar elke kabel vandaan komen.
Voorbeeld, zet op elke kabel en het punt waar hij vandaan komt een 1 volgende kabel 2 enz
Hou daarna de oude kap en nieuwe kap naast elkaar, neem de merk tekens over.
Stap 1
Haal alle kabels los, zoals hierboven beschreven.
Stap 2
De verdelerkap kan vast zitten met schroefjes of klemmetjes, maak de verdelerkap los.
Stap 3
Plaat nu de nieuwe verdelerkap, meestal kan hij er maar op 1 manier op.
Stap 4
Sluit nu alle kabels weer aan.

 
Verdelerkap ontsteking vervangen auto met Morpheus op YouTube 

 

Home