|
|||
Home |
Turbo werking auto |
We gaan het hebben over de werking van een turbo. Een turbo zorgt ervoor dat er meer lucht in de motor kan komen. De turbo drijft de extra lucht onder druk aan, waardoor de motor meer zuurstof krijgt. Door die extra zuurstof kan er meer brandstof volledig verbrand worden. Dit leidt uiteindelijk tot een toename van de motorprestaties. Een turbo wordt ook wel ‘uitlaatgasturbo’ genoemd. Dit komt doordat een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen. De turbo wordt altijd heel dicht bij het uitlaatspruitstuk gemonteerd. Omdat zo de snelheid van de uitlaatgassen minimaal afneemt. En er zo weinig mogelijk druk verloren gaat. Werking turbo Door de stroming van uitlaatgassen wordt een turbine wiel aangedreven. Het turbinewiel is via een as verbonden met het compressorwiel. Nieuwe lucht wordt via dit wiel het inlaatsysteem ingedrukt. Daarna wordt het in cilinders geperst. Er ontstaat vervolgens een betere verbranding en een beter vermogen. Het kost wel enige tijd voordat de turbo op gang komt. Bij voldoende uitlaatgasstroom werkt de turbo pas naar behoren. Er zijn verschillende soorten turbo systemen Elektrische turbo De elektromotor in de turbo regelt de aandrijving van het compressorwiel Twin-turbo Er zijn dan twee turbo’s gemonteerd. Tri-turbo Er zijn dan drie turbo’s gemonteerd. De voordelen van een turbo Door het gebruik van een turbo kan een motor meer vermogen halen. Het verbruik van de motor neemt af doordat er minder toeren wordt gemaakt. De uitstoot van Co2 word drastisch terug gebracht door de werking van de turbo. De nadelen van een turbo De belasting van de motor neemt toe. Door het hogere vermogen. De motor is dus eerder versleten door het gebruik van een turbo. Bij turbo,s het je een turbogat, simpel gezegd gaat de turbo pas werken bij ongeveer 2000 toeren. Dus vanuit stilstand vol gas geven zal de turbo nog niet gaan werken. Turbo en oliedruk en olielekkage Alle onderdelen in de turbo moeten worden gesmeerd. En dat gebeurd met motorolie die vanuit de oliepomp. In de motor naar de turbo gestuurd wordt. Als de oliedruk in de motor laag is, zal de turbo het eerste onderdeel zijn wat stuk gaat. Een te hoge carterdruk of een een verstopt carterventilatiesysteem kan een olielekkage veroorzaken in de turbo. Werking dumpvalve Met een dumpvalve wordt het teveel aan turbodruk bij het schakelen uit het inlaatsysteem verwijderd. Waardoor je turbo op snelheid blijft. Bij het opnieuw intrappen van het gaspedaal duurt het dan minder lang. Voordat de turbodruk weer is opgebouwd. Werking wastegate De wastegate zorgt er voor dat de druk in de turbinehuis aan uitlaatzijde niet te groot word. Bij stationair draaien van de motor opent de wastegate, je hebt bij stationair draaien geen turbo druk nodig. Bij het bereiken van een hoog toerental gaat de wastegate ook open. Dit is om het compressorwiel op een bepaald toerental te houden. Op een turbo met variabele schoepen heb je geen wastegate nodig. |
Turbo werking auto sleutelen met Morpheus op YouTube |
Home |