|
|||
Home |
Onderdelen | Plaatsnaam |
www.carpartsdirect.nl | Schiedam |
www.ukparts.nl | |
www.triumphcentre.nl | Zwaagdijk |
www.britparts.com | Haghorst |
www.keesreehorst.nl | Zuidland |
www.rsi-carparts.nl | Eerde |
www.bumperworld.nl | Sevenum |
Forums |
Triumph clubs en verenigingen |
www.triumph.nl |
www.spitfire.nl |
www.stag-club.nl |
Geschiedenis van triumph Net zoals zoveel autobedrijven begon ook de geschiedenis van Triumph in de fietsenwereld. In 1885 startte de Duitser Siegfried Bettmann met het exporteren van fietsen naar Europa’s grootste eiland en deze in London te verkopen. Al gauw vond hij de naam Triumph en in 1899 openden Bettmann en zijn toenmalige partner Moriz Schulte zelf een fietsfabriek in Coventry. Niet lang daarna richtte het duo zich op motorfietsen en met succes. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kregen ze een gigantische aanbesteding van het Engelse leger, waardoor ze in één klap de grootste motorfabrikant van het Verenigd Koninkrijk waren. In 1921 werd alweer een nieuwe weg ingeslagen; men kocht het net opgerichte Dawson Car Company op en begon auto’s te fabriceren. De eerste auto, de Triumph 10/20, was niet bepaald een bestseller vanwege haar destijds hoge prijs van bijna 500 pond. Haar opvolger, de Triumph Super 7, werd in zeventienduizendvoud geproduceerd en werd ondanks de crisis begin jaren ’30 wel goed verkocht. Vier jaar eerder was de naam al veranderd van The Triumph Cycle Company in The Triumph Motor Company en dat bleek een voorbode voor de toekomst. Door financiële malaise werd halverwege de jaren ’30 de (motor)fietsentak afgestoten. Het hielp weinig en niet veel later ging de firma onder curatele. De Tweede Wereldoorlog pakte bovendien desastreus uit voor de Britse autovervaardiger; de hele fabriek werd door bombardementen in de as gelegd. Vlak daarna leek echter een redding op handen. De handelsnaam Triumph werd gekocht door de Standard Motor Company, dat al jaren motors bouwde voor Jaguars en hen wilde gaan beconcurreren. Als één van de eerste bouwde men auto’s van aluminium vanwege een staalgebrek en dat pakte goed uit. De wagens werden lichter en dus sneller. De Triumph TR2-serie was daardoor zo populair dat hij tot begin jaren ’80 werd gemaakt. Triumph werd in 1960 overgenomen door Leyland Motor Corporation, waardoor het langzaam bergafwaarts ging met het automerk. De bolides werden steeds onbetrouwbaarder en het bedrijf verdween in 1984 van het toneel. Op dit moment bevinden de merkrechten van Triumph zich bij BMW. De laatste jaren wordt regelmatig gezinspeeld op de terugkeer van het legendarische Britse merk, maar BMW weigert daar keer op keer op te reageren. |
Triumph modellen en gebouwd van en tot en met. |
Triumph Saloon 1800 1946 tot 1949 2000 1949 Renown 1949 tot 1954 |
Triumph Roadster 1800 1946 tot 1948 2000 1948 tot 1949 |
Triumph Mayflower 1949 tot 1953 productieaantal 35.000 |
Triumph TR 1 1950 |
Triumph TR 2 1953 tot 1955 |
Triumph TR 3 1956 tot 1958 |
Triumph TR 3 A 1958 tot 1962 |
Triumph TR 3 B 1962 |
Triumph Italia 1959 tot 1962 productieaantal 329 |
Triumph TR 4 1961 tot 1965 |
Triumph TR 4 A 1965 tot 1967 |
Triumph TR 5 1967 tot 1969 |
Triumph TR 250 1968 tot 1969 |
Triumph GT 6 MK 1 1966 tot 1968 MK 2 1968 tot 1970 MK 3 1970 tot 1973 |
Triumph TR 6 1969 TOT 1976 |
Triumph TR 7 1975 TOT 1981 productieaantal 112.368 |
Triumph TR 8 1978 tot 1981 |
Triumph Spitfire MK 1 1962 tot 1965 productieaantal 45.753 |
Triumph Spitfire MK 2 1965 tot 1967 productieaantal 37.409 |
Triumph Spitfire MK3 1967 tot 1970 productieaantal 65.320 |
Triumph Spitfire MK 4 1970 tot 1974 productieaantal 70.021 |
Triumph Spitfire 1500 1974 tot 1980 productieaantal 95.829 |
Triumph Herald 1959 tot 1964 |
Triumph Herald 1200 1961 tot 1970 |
Triumph Herald 12/50 1963 tot 1967 |
Triumph Herald 13/60 1967 tot 1971 |
Triumph Vitesse 6 1962 tot 1966 |
Triumph Vitesse MK 2 1966 tot 1971 |
Triumph 1300 1965 tot 1970 1300 TC 1967 1970 |
Triumph 1500 1970 tot 1973 1500 TC 1973 tot 1976 |
Triumph Stag 1970 tot 1977 productieaantal 25.939 |
Triumph Toledo 1970 tot 1976 |
Triumph Sprint 1973 tot 1981 |
Triumph 2000 MK 1 1963 tot 1969 |
Triumph 2000 MK 2 1969 tot 1977 |
Triumph 2.5 PI MK 1 1968 tot 1969 |
Triumph 2.5 PI MK 2 1969 tot 1975 |
Triumph 2500 TC S 1974 tot 1977 |
Triumph Dolomite 1300 1500 1500 HL 1976 tot 1981 1800 1972 tot 1976 1850 HL 1976 tot 1981 |
Home |