We gaan het hebben over je stuurbekrachtigingsolie vervangen.
De stuurbekrachtiging is een onderdeel van de auto die het draaien aan
het stuur aanzienlijk lichter maakt.
Hydraulische stuurbekrachtiging omvat een pomp, slangen en cilinders.
De pomp wordt via de V-snaar of multiriem aangedreven door de motor en
pompt olie onder druk naar het stuurhuis.
Door te sturen, wordt via een klep in het stuurhuis de hoeveelheid olie
geregeld die naar de cilinders wordt gestuurd.
Door die oliedruk wordt elke beweging van het stuurwiel versterkt
overgebracht naar de voorwielen,
dit vergt wel vermogen van de auto.
Elektrische stuurbekrachtiging.
De meeste moderne auto’s hebben tegenwoordig elektrische
stuurbekrachtiging.
Het voordeel hiervan is, Die treedt alleen in werking als er aan het
stuur gedraaid wordt.
Het kost veel minder ruimte en werkt niet met een oliepomp maar met een
microprocessor en een elektromotor.
Welke olie
In het boekje van je auto kun je zien welke vloeistof je nodig hebt.
Veel systemen gaat gewoon ATF olie in, als je toch speciale olie nodig
hebt doe dat er in dan, meng deze nooit door elkaar.
Heeft je auto een hydraulische stuurbekrachtiging Dan kun je dat af en
toe controleren of daar nog voldoende olie in zit.
Hij heeft een apart reservoir, net zoals bijvoorbeeld dat van de
remvloeistof.
Lekkage stuurbekrachtigingsolie
Als je je stuurbekrachtigingsolie regelmatig moet bijvullen dan heb je
waarschijnlijk ergens een lekkage in het systeem.
kijk alle leidingen na van het reservoir en de stuurbekrachtigingspomp
op lekkage, het stuurhuis zelf kan ook lekkage hebben.
Verse stuurbekrachtigingsolie heeft een framboosrode kleur. Wordt de
olie te oud, kleurt hij troebel bruin.
Het niveau controleren
Het niveau kun je eenvoudig op het kleine peilstokje bekijken wat aan je
dop vast zit.
Let er op dat je een niveau hebt voor een warme motor en voor een koude
motor.
Schroef het dopje er uit, maak hem schoon, en doe hem weer terug en kijk
hoe hoog het niveau is.
Stuurbekrachtiging werkt niet meer.
Als de stuurbekrachtiging niet meer werkt, merk je dat onmiddellijk: de
auto stuurt opeens veel zwaarder.
Bij hydraulische stuurbekrachtiging
kan de oorzaak liggen in een kapotte stuurbekrachtigingspomp, een
lekkage in de leidingen of een kapotte of doorslippende V-snaar.
Stuurbekrachtigingsolie vervangen
Bij de olieverversing mag de stuurbekrachtigingspomp nooit droog lopen,
deze kan anders beschadigen.
Stap 1
Zet de auto op bokken of op een brug met een bok, de bedoeling is dat de
voorwielen vrij komen.
Stap 2
Zoek nu je stuurbekrachtigingsolie reservoir onder je motorkap, kijk
anders even in het boekje waar hij zit.
Stap 3
Kijk nu welke leiding of slang naar je pomp gaat en welke terug komt,
In de meeste gevallen gaat je onderste slang naar de pomp en is je
bovenste slang je terugvoer van je olie.
Stap 4
Haal nu je reservoir leeg van je stuurbekrachtiging.
Stap 5
haal nu de bovenste slang los van je reservoir, dit is je terugvoer
leiding.
Stap 6
Gooi er nu nieuwe olie in.
Stap 7
Laat nu iemand de auto starten en heel voorzichtig heen en weer sturen,
er zal nu olie uit de terugvoer leiding komen, vang dit op in een bakje.
Stap 8
Let nu goed op, blijf het reservoir aanvullen met nieuwe olie en kijk
wat er uit de terugvoer leiding blijft komen.
Op een gegeven moment komt er schone nieuwe olie uit de terugvoer
leiding, nu heb je je olie volledig ververst.
Stap 9
Kijk even je leidingen na, zijn deze nog goed Monteer dan weer de
leiding op het reservoir.
Vul hem zonodig nog bij en laat de ander heen en weer blijven sturen tot
het reservoir niet meer.
|