|
|||
Home |
Onderdelen | Plaatsnaam |
www.windclassics.nl | Gaanderen |
www.r-quatre.nl | |
www.bumperworld.nl | Sevenum |
Forums |
www.renaultforum.nl |
Renault clubs en verenigingen |
www.renaultklassiek.nl |
www.r4club.nl |
www.renault-estafette.nl |
Geschiedenis van Renault In 1898 bouwt de 22-jarige Louis Renault zijn eerste auto. Een advocaat probeert het vehikel uit en is zo onder de indruk dat hij er één besteld. Samen met zijn broers richt hij op 25 februari 1899 Renault Frères op. De onderneming groeit snel: van 2.200 auto's in 1906, naar 3.800 in 1908 en bijna een verdubbeling binnen twee jaar naar 6.800 (1910). Marcel Renault overlijdt in 1903 als hij verongelukt tijdens de rally van Parijs naar Madrid. Louis blijft alleen achter aan het roer van het bedrijf als ook Fernand zich, twee maanden voor zijn dood, terugtrekt uit het bedrijf in 1909. In april 1911 vertrekt Louis naar de Verenigde Staten om te kijken naar de productiefaciliteiten van Ford, waar heel Europa over aan het praten was. Hij ontmoet Henry Ford en vertrekt terug naar Parijs met de motivatie om Renault een van de grootste industriële concerns van Frankrijk te maken. Renault Frères is echter goed uit de Eerste Wereldoorlog gekomen en direct na de oorlog hervat Louis Renault de productie van zijn luxe automobielen weer. Ondertussen maakt Renault ook tanks. De Renault 40 CV was het topmodel van Renault, de auto won ook de Rally van Monte Carlo in 1925 en breekt verscheidende records. Van 3 tot 4 juni legde een 40 CV in 24 uur precies 3384,749 kilometer af, waarmee de 40 CV het snelheidsrecord brak. Over een tijdsbestek van 24 uur reed de auto gemiddeld 141,031 kilometer per uur, een prestatie destijds. Alhoewel Bentley een paar maanden later het record op zich vestigde, brak een nieuw geintroduceerde 40 CV (uit juli 1926) opnieuw het record door een gemiddelde snelheid van 173,649 km/u te bereiken over een tijdsbestek van 24 uur. Het wordt opgevolgd door de Reinastella (Of RM) met een achtcylindermotor. Het bedrijf heeft veel te lijden van de beurskracht, maar het Parijse autobedrijf komt de klap snel te boven, als ze in 1930 en de jaren daarna snel allerlei nieuwe modellen introduceren, als de Nervastella, de Reinasport en de Nervasport. Renault komt al snel zij aan zij te staan op de boulevards met Rolls Royce en Hispano Suiza. Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceert Renault zowel machines en gevechtsvoertuigen voor de geallieerden als voor de Duitsers. Louis Renault wordt na de bevrijding van Frankrijk in 1944 gearresteerd en kort daarna overlijdt hij in de gevangenis, nog voordat de rechtszaak tegen hem kon beginnen. Renault Frères wordt eigendom van de staat en hernoemd naar Régie Nationale des Usines Renault. Na de Tweede Wereldoorlog wordt de populaire 4CV geïntroduceerd. Renault komt snel bovenop de klap van de Tweede Wereldoorlog. In de jaren '50 wordt er veel geëxperimenteerd met aerodynamica. In de jaren zestig wordt er eindelijk vooruitgang geboekt door Renault met behulp van het experimentele verleden uit de jaren '50. De Renault 16 wordt door Dreyfus geintroduceerd als hét nieuwe model van Renault en met dit nieuwe model heeft het concern tevens een wereldprimeur te pakken. De vorm, het achterliggende idee en de fabricage wordt geroemd in de internationale autopers. Saviem wordt overgenomen door Renault en de trucks worden een tijd geproduceerd als Savien Renault. In de jaren zestig behoort het Amerikaanse automerk AMC-Rambler ook tot het concern. Renault wordt eigenaar van de American Motors Corporation (AMC), onder andere eigenaar van Jeep. In 1987 verkocht Renault AMC weer, aan Chrysler, nadat een aantal Renault modellen aan de andere kant van de oceaan verkocht werden als AMC. In de jaren '70 trekt Renault de stoute schoenen aan en introduceert een eigen Formule 1-voertuig, de RS 01. In 1978 wordt Renault in de 24 uren van Le Mans eerste, met de Alpine A442B. De successen in de autosport werden door Renault ingezet in de personenwagens die ze produceerden. Zo introduceert Renault eind jaren '70 een populaire turbotechnologie in de motorentechniek voor de personenwagens. Men introduceert als opvolger van de Renault 4 de Renault 5. In 1984 introduceert Renault de Espace, gemaakt door Matra. Renault neem Mack over. |
Renault modellen en gebouwd van en tot en met. |
Renault Juvaquatre 1937 tot 1960 |
Renault 4 CV 1947 tot 1961 productieaantal 1.105.543 |
Renault Dauphine 1956 tot 1967 |
Renault Fregate 1951 tot 1960 |
Renault R2101 BREAK 1957 |
Renault Caravelle 1958 tot 1968 productieaantal 117.000 |
Renault 3 1961 tot 1962 |
Renault 4 1961 tot 1992 |
Renault Torino 1966 tot 1982 |
Renault 16 1965 tot 1980 |
Renault 8 1962 tot 1973 |
Renault 10 1965 tot 1971 |
Renault 6 1968 tot 1980 |
Renault 12 1969 tot 1980 |
Renault Rodeo 1970 1987 productieaantal 60.000 |
Renault 15 1971 tot 1980 |
Renault 17 1971 tot 1980 |
Renault 5 1972 tot 1996 |
Renault 7 1974 tot 1984 |
Renault 20 1975 tot 1984 |
Renault 30 1975 tot 1984 |
Renault 14 1976 tot 1983 |
Renault 18 1978 tot 1989 |
Renault Fuego 1980 tot 1985 |
Renault 9 1981 tot 1989 |
Renault 11 1981 tot 1989 |
Renault 25 1983 tot 1992 |
De alpine |
Alpine A 106 1955 tot 1961 |
Alpine A 108 1958 tot 1965 |
In 1973 werd alpine overgenomen door renault en werd het renault alpine |
Renault Alpine A 110 1961 tot 1977 |
Renault A 310 1971 tot 1984 |
Renault A 610 1986 tot 1991 |
Home |