|
|||
Home |
Reliant onderdelen | Plaatsnaam |
www.onderdelendirect.nl | Buitenpost |
www.autopartsonline.nl | Ermelo |
www.reliantpartsworld.co.uk | Buitenland |
Reliant forums |
www.driepoot.net |
Reliant clubs en verenigingen |
scimitar.demon.nl/RSSOC.NL |
www.scimitarclubnederland.nl |
De
geschiedenis van Reliant Reliant was een Britse autofabrikant. Het bedrijf was gevestigd in Tamworth. Reliant werd in 1935 door T. L. Williams opgericht, om de Raleigh driewielige bestelwagen te bouwen. Dit vrachtwagentje dat qua uiterlijk doet denken aan de Vespacar was in 1933 ontworpen maar Raleigh wilde het niet langer produceren. Er zijn verschillende uitvoeringen geweest van deze driewieler bestelauto, met een laadvermogen variërend van 6 CWT tot 12 CWT. (1 CWT is bijna 50kg). De transporter had drie versnellingen. Aanvankelijk was dit voertuig uitgerust met een eencilinder motor met een cilinderinhoud van 600cc die de achterwielen aandreef. Later werd een luchtgekoelde v-twin zijklepmotor van 750cc toegepast, In 1938 werd deze motor vervangen door viercilinder zijklepmotor van Austin met een cilinderinhoud van 750cc. Eind 1938 besloot Austin echter de productie van deze motor te staken. Na overleg met Austin zette Reliant de productie van de motor voort. De versie van Reliant had een drievoudig gelagerde krukas net als de laatste Austins. De vleugeltjes aan de zijkant van het carter verdwenen, en het vermogen steeg van 12.5 BHP naar 17 BHP. In 1952 lanceerde Reliant een personenauto; de Regal MK1. De driewielige Reliant Robin, Reliant Regal en Reliant Rialto waren de bekendste personenwagens van Reliant. In Nederland werden deze geïmporteerd door Waaijenberg. Reliant nam in de jaren zeventig concurrent Bond over en produceerde de futuristisch uitziende Bond Bug, een sportieve driewielige personenwagen waarvan het dak en de zijpanelen uit één stuk bestond dat omhoog geklapt moest worden zodat de bestuurder kon instappen. De auto was ontworpen door Tom Karen. Strengere wetgeving luidde in 1999 het einde in van de Reliant. B&N Plastics in Cannock wilde de productie wel overnemen, maar sindsdien heeft dit bedrijf steeds met tegenslag te kampen gehad, als het ging om Reliant te verkopen. In 2003 werd de productie definitief gestaakt. Reliant staat bekend als fabrikant van driewielige personenwagens, maar het heeft ook sportwagens gebouwd, de Reliant Sabre en Reliant Scimitar. Daarnaast ontwierp het voor de Turkse autofabrikant Otosan de Otosan Anadol. Minder bekenden modellen zijn de Reliant Fox (een vierwielige pick-up), Reliant Ant (een driewielige pick-up), Reliant Jimmy en de Reliant Kitten |
Reliant modellen en gebouwd van en tot en met. |
Reliant Regent 1946 tot 1956 |
Reliant Regal 1953 tot 1973 |
Reliant Sabre 1961 tot 1964 |
Reliant Scimitar GT 1964 tot 1970 |
Reliant Scimitar GTE 1968 tot 1975 |
Reliant Scimitar GTE 1975 tot 1986 |
Reliant Scimitar GTC 1980 tot 1986 |
Reliant Rebel 1964 tot 1973 |
Reliant TW9 1967 tot 1987 |
Reliant Bond Bug 1970 tot 1974 |
Reliant Robin 1973 tot 1981 |
Reliant Robin 1989 tot 2002 |
Reliant Kitten 1975 tot 1982 |
Reliant Rialto 1981 tot 1998 |
Reliant Fox 1983 tot 1990 |
Reliant Scimitar SS1 1984 tot 1990 |
Reliant Scimitar SST 1990 tot 1992 |
Reliant Scimitar Sabre 1990 tot 1995 |
Home |