|
|||
Home |
Onderdelen | Plaatsnaam |
www.mhautomobielen.nl | Peize |
www.erpa.nl | Beneden-Leeuwen |
www.vdgugten.nl | Bodegraven |
http://autoservicekraan.nl | Aalsmeer |
www.914parts.nl | Noordwijkerhout |
http://v-zweeden.com | Middelburg |
www.jsauto.nl | Alblasserdam |
www.p-specialist.nl | Roggel |
www.debock-garage.nl | Heythuysen |
www.renntech.info | Steenwijk |
http://motron.nl | Renkum |
www.exclusive-classics.nl | Hulst |
www.vankesselsportscars.com | Deurne |
www.speedservice.nl | Born |
www.wamssportscars.nl | Eindhoven |
www.paulgeeris.nl | Heeze |
www.egps.nl | |
www.bumperworld.nl | Sevenum |
Porsche Forums |
www.porscheforum.nl |
www.porsche-blog.nl |
Porsche clubs en verenigingen |
www.nederlandse-porsche-club.nl |
www.porsche-club-holland.nl |
Geschiedenis van Porsche
Zeventien
jaar voordat het automerk Porsche werd opgericht, in het jaar 1931,
richtte Ferdinand Porsche een techniekbureau op onder de naam ‘Dr. Ing.
h.c. F. Porsche Gesellschaft’. Een klein bedrijfje dat andere
ondernemingen adviseerde op het gebied van motorontwikkelingen, maar ze
ook zelf vervaardigde. Op aanvraag van AutoUnie ontwikkelde Porsche in
1933 een 16-cilinder racewagen. De constructie van deze bolide met
middenmoter werd zo overweldigend ontvangen, dat Ferdinand Porsche de
opdracht van het toenmalige Zündapp en NSU kreeg, een betaalbare
compacte auto voor het volk te ontwerpen, een ‘Volkswagen’. Porsche
bouwde diverse prototypen, maar het was Adolf Hitler die in 1934
Ferdinand de opdracht gaf de "Kraft durch
Freude"-wagen (wagen voor het volk) daadwerkelijk voor de massa te
bouwen. Een fabriek in Fallersleben (heden Wolfsburg) werd hiervoor
speciaal gebouwd. De eerste Volkswagen Type 1 - beter bekend als
‘Kever’- rolde in 1940 van de band. Vanaf die periode is Porsche tot op
de dag van vandaag nauw verbonden aan Volkswagen, maar heeft ook
samengewerkt met merken als SEAT, Lada, Subaru, Daewoo en Studebaker. De
Tweede Wereldoorlog brak aan en Porsche was genoodzaakt voertuigen voor
militaire doeleinden - zoals de
Kübelwagen en de Maus-tank - te
vervaardigen. Na de oorlog probeerde het technische kantoor Dr. Ing.
h.c. F. Porsche Gesellschaft - tijdens de oorlog gevestigd in Gmünd,
Oostenrijk - zich wederom te vestigen in de automobielsector, maar dat
verliep moeizaam. Porsche kreeg voornamelijk orders uit de agrarische
wereld om onderdelen te ontwikkelen voor tractoren.
In de zomer van 1947 ontwikkelde Ferdinand, samen met zijn zoon Ferry, ondertussen een tweezits roadster op basis van de Volkswagen Kever. Precies een jaar later nam de nieuwe creatie van Ferry, de Porsche 356 ‘nr. 1’, deel aan de Innsbruck City Race die het meteen wist te winnen. Zie de video voor de eerste testmeters van de Porsche 356 met Ferdinand Porsche achter het stuur (1948). Niet veel later produceerde Porsche de tweede serie van de 356. Ferdinand Porsche was erg tevreden over het resultaat van zijn zoon. “I would not have changed a single screw”, waren de lovende woorden van de grondlegger. In 1949 verhuisde Porsche terug naar Stuttgart-Zuffenhausen, om daar de productie van de 356 voort te zetten. Twee jaar nadat Porsche teruggekeerd was, overleed Ferdinand Porsche op 76-jarige leeftijd. Ferry Porsche ging verder met de realisatie van zijn droom.
Naast het produceren van straatmodellen, is het deelnemen aan de autosport misschien wel de bron van het merkimago geweest. Zo is Porsche zeer succesvol geweest in de verschillende takken van de autosport, met meer dan 28.000 overwinningen. In de periode 1906-1977 behaalde Porsche elfmaal een winning in de oudste race ter wereld, de Targa Florio op Sicilië. De 24 uren van Le Mans schreef Porsche zestien keer op z’n naam. Een grandioze prestatie die tot op heden geen enkel automerk heeft geëvenaard. Eveneens trotseerde Porsche tot tweemaal toe het hoogste podium van Parijs-Dakar Rally. Porsche is met wisselend succes actief geweest in de Formule 1. In de seizoenen 1958 tot 1964 wist men één Grand Prix te winnen, die van Frankrijk in 1962. Na bijna twee decennia, in de jaren 1983 tot 1986, kwam Porsche terug in de Formule 1. Tijdens deze seizoenen bouwde Porsche motoren onder het label Techniques d´Avant Garde (TAG) voor het team van McLaren. Hiermee behaalde Porsche in 1984, 1985 en 1986 drie constructeurtitels. Na een aantal jaren uit de Formule 1 te zijn geweest, deed Porsche in 1991 opnieuw een poging als motorleverancier. Maar dit verliep niet zoals verwacht. De Formule 1-bolides die door Porsche-motoren werden aangedreven, scoorden het hele seizoen geen punt. Ze wisten zich de helft van het aantal races niet eens te kwalificeren. Sindsdien heeft Porsche nimmer meer deelgenomen aan de Formule 1.
De Porsche 911 werd mede door zijn uitstekende rijeigenschappen en eigenaardige vormgeving een ongekend succes. In de jaren vanaf 1964 volgen de meest uiteenlopende varianten op de Porsche 911, evenals diverse racewagens. Met enkele hoogtepunten als de Porsche 912. Een goedkopere variant van de 911 met de viercilindermotor van de 356 en een eenvoudiger interieur. De bekende 911 Targa - een variant op de cabriolet - werd in 1965 geïntroduceerd. In 1974 presenteerde Porsche op de Autosalon van Parijs de 911 Turbo, een sportwagen met serieuze prestaties. In 1985 bereikt Porsche met de 959 een mijlpaal in de 911-geschiedenis. Aanvankelijk bedoeld om deel te nemen in de Groep B van de rallysport, gebruikte Porsche de 959 eveneens om onderzoek te doen naar een geheel nieuw vierwielaandrijvingsysteem. Behalve het winnen van de Parijs-Dakar Rally in 1986 was de Porsche 959 tevens de eerste auto met zesversnellingsbak. De Porsche 959 stond vervolgens aan de basis van een geheel nieuw Porsche-tijdperk.
Ondanks dat het 911-model de afgelopen
zestig jaar de meeste aandacht naar zich toetrok, mogen we andere
geproduceerde modellen van Porsche niet overslaan. Deze modellen hebben
weliswaar niet tweederde van het zestigjarig bestaan van Porsche
getrotseerd, maar zijn op z’n minst deels verantwoordelijk voor het
immense succes die Porsche vandaag heeft als één van de meest
winstgevende autofabrikanten te wereld. Zo herinneren we ons de Porsche
550 Spyder (1953), de VolkswagenPorsche ´VoPo´ 914 uit 1969 en de eerste
Porsche met een voorin geplaatste motor, de 924 (1975). Deze laatste
zorgde ervoor dat Porsche omhoog krabbelde uit de financiële crisis
waarin het zat. Een nieuwe variant van de 911 werd gelanceerd in 1982,
de Porsche 911 SC Cabriolet. Een jaar daarvoor lanceerde Porsche de 944,
de opvolger van de 924. Niet te vergeten is de Porsche 928, een
sportwagen met een voorin geplaatste V8-motor. Deze zou in eerste
instantie de 911 moeten vervangen, maar dat is nooit gelukt. Wel
bijzonder is dat een sportwagen als de 928 in 1977 tot ‘Auto van het
Jaar’ werd verkozen. |
Porsche modellen en gebouwd van en tot en met. |
Porsche 356 1948 tot 1965 productieaantal 76.313 |
Porsche 911 classic 1964 tot 1989 |
Porsche 912 1965 tot 1969 productieaantal 29.915 |
Porsche 914 1969 tot 1976 productieaantal 118.978 |
Porsche 912 E 1975 tot 1976 productieaantal 2100 |
Porsche 930 1975 tot 1989 productieaantal 21.589 |
Porsche 924 1976 tot 1988 productieaantal 151.675 |
Porsche 928 1978 tot 1995 productieaantal 61.056 |
Porsche 944 1982 tot 1991 productieaantal 171.128 |
Porsche 959 1986 tot 1989 productieaantal 337 |
Home |