|
|||
Home |
Onderdelen | Plaatsnaam |
www.kodefouw.com | Sluiskil |
www.karelverhoevenpeugeot.nl | Haaren |
www.bumperworld.nl | Sevenum |
Forums |
www.peugeotforum.nl |
www.club-peugeot.nl/forum.html |
Peugeot clubs en verenigingen |
www.peugeotclubnederland.nl |
www.peugeot404vereniging.nl |
www.aphpeugeot.nl |
Geschiedenis van peugeot Peugeot is een Frans automerk van PSA Peugeot Citroën. Het is genoemd naar de familie Peugeot uit de streek van Montbéliard, die het industriële imperium is begonnen. In 2008, 117 jaar na de start van de productie van wagens, heeft Peugeot 50 miljoen auto’s geassembleerd. Het merk produceert ook scooters. In 1810 beginnen Jean-Pierre en Jean-Frédéric Peugeot een fabriek in Sous-Cratets waar staal wordt geproduceerd en bewerkt. Tot 1885 kent de Société Peugeot Frères Aînés een grote ontwikkeling en maakt een naam als fabrikant van allerlei gereedschappen op diverse Europese markten, maar ook in Amerika, Turkije en Egypte. In 1885 maakt Peugeot zijn entree op de vervoermiddelenmarkt: Armand Peugeot neemt dan het initiatief rijwielen te gaan bouwen. Vier jaar later wordt een driewieler met een Serpolet stoommachine op de wereldtentoonstelling van Parijs gepresenteerd. Deze driewieler is geschikt voor het vervoer van twee personen. De eerste Peugeot-auto wordt in 1890 gebouwd. Hij heeft vier wielen, een carrosserie van Peugeot en een Daimler motor. In 1891 komt de productie van Peugeot auto’s op gang en het aantal modellen wordt uitgebreid. Armand Peugeot krijgt geen steun van zijn familie en moet het auto-avontuur zelf bekostigen. In 1896 zet hij de Société Anonyme des Automobiles Peugeot op. In 1892 begint de lange geschiedenis van het merk in de autosport. In 1892 wint Peugeot ex aequo met Panhard de toen zeer bekende race Parijs – Rouen, terwijl in 1913 de Grand-Prix van Amerika, die gereden wordt over 500 miles in Indianapolis Motor Speedway door Jules Goux met een Peugeot L 76 wordt gewonnen. Het moederbedrijf Peugeot, Les Fils de Peugeot Frères was een familiebedrijf dat al jaren succes had. In 1896 ging Armand Peugeot zijn eigen weg om auto’s te bouwen, daar Eugene Peugeot auto’s niet als de toekomst zag. Ondanks een verdrag om geen auto’s te bouwen, gebeurde in 1905 toch juist dat. De firma moest dan wel veel geld aan Armand’s Peugeot betalen, maar men zette door. Men maakte voornamelijk auto’s in het lagere segment, daar waar het andere Peugeot zich op het hogere richtte. In 1910 nam Armand Peugeot het moederbedrijf over. Men bleef nog tot 1916 auto’s onder de merknaam Lion-Peugeot verkopen. In 1911 wordt de nieuwe fabriek van Sochaux bij Montbéliard gebouwd. Deze fabriek bestaat nog steeds en wordt als de bakermat van Peugeot beschouwd wat de autoproductie betreft. De leeuw zoals we die thans kennen als symbool van Peugeot vindt zijn oorsprong ook in Montbéliard. Het eerste ontwerp is in opdracht van Société Peugeot Frères Aînés gemaakt door Justin Blazer, een juwelier en graveerder uit Montbéliard, en dateerd van 1850. Het is dezelfde leeuw uit het wapen van het Comte Montbéliard welke afbeelding nog steeds te zien is in de buitenmuur van het kasteel van Montbéliard, of kasteel van de hertogen van Württemberg. Het ontwerp stond alleen op de topproducten van Société Peugeot Frères Aînés. Voor de mindere producten waren nog twee andere emblemen ontworpen. Na de Tweede Wereldoorlog maakt het bedrijf snel naam met de bouw van luxe personenauto’s zoals de 203, 403, 404 en 504. Dit is ook de periode waarin Peugeot actief meedoet in de rallysport. Met name in safarirally’s weet Peugeot goed te scoren. Daardoor weten de laatste twee modellen uit te groeien tot bekende modellen uit de automobielhistorie. Na de 504 heeft Peugeot zich met modellen als de 604, 305, 505 steeds verder ontwikkeld. De grote aanzet tot commercieel succes blijkt echter niet de luxe Franse limousine, maar de 205. De 205 was Peugeots laatste strohalm, qua financiën zat de autofabrikant behoorlijk aan de grond. Deze compacte auto wordt in 1983 geïntroduceerd en blijkt een succesnummer te zijn, de slagzin van de 205 is niet voor niets 205, een sterk nummer geworden. Het succes van dit type heeft ervoor gezorgd dat Peugeot zich nog verder is gaan richten op de groeiende markt voor compacte auto’s. Er kan rustig gesteld worden dat de
205 het begin is van Peugeots zegetocht. De 205 is uiteindelijk
geproduceerd tot 1998 (!). De Peugeot 405 (1987 – 1996) is in 1988 auto
van het jaar geworden én goed verkocht. Opvolger 406 is ook een goed
gewaardeerde auto, net als het huidige model in het hogere
middenklassesegment, de 407. De opvolger van de 205, de 206, is enige
jaren de best verkochte auto van Nederland en van Europa geweest.
Inmiddels is ook dit model weer opgevolgd, door de 207, die op dit
moment hoog in de ranglijsten staat. De Peugeot 307 is in 2002 aan de
haal gegaan met de titel Europees auto van het jaar, deze auto is ook
een verkooptopper gebleken. Sinds september 2007 staat de opvolger van
de 307 in de showroom met de naam (hoe kan het ook anders) 308.
|
Peugeot modellen en gebouwd van en tot en met. |
Peugeot 301 1932 tot 1936 productieaantal 70.479 |
Peugeot 401 1934 tot 1935 productieaantal 13.545 |
Peugeot 601 1934 tot 1935 productieaantal 3.999 |
Peugeot 402 1935 tot 1942 productieaantal 75.000 |
Peugeot 202 1938 tot 1948 productieaantal 104.126 |
Peugeot 203 1948 tot 1960 productieaantal 685.628 |
Peugeot 403 1955 tot 1966 |
Peugeot 404 1960 tot 1975 |
Peugeot 204 1965 tot 1976 productieaantal 1.604.296 |
Peugeot 504 1968 tot 1983 |
Peugeot 304 1969 tot 1980 productieaantal 1.178.423 |
Peugeot 104 1972 tot 1988 |
Peugeot 604 1975 tot 1985 |
Peugeot 305 1977 tot 1989 |
Peugeot 505 1979 tot 1992 |
Peugeot 205 1983 tot 1998 productieaantal 5.300.000 |
Home |