|
|||
Home |
Onteking met contactpunten ombouwen naar een elektronische ontsteking auto |
We gaan het hebben over een
ontsteking met contactpunten ombouwen naar een elektronische ontsteking,
Waarom ombouwen. Nadelen contactpunten De puntjes branden in door vonkvorming en moeten dus regelmatig vervangen worden Door het slijten van de contactnok verloopt de afstand tussen de puntjes. Herhaald stellen is dan nodig. Als de condensator kapot gaat is er geen ontsteking meer. Voordelen elektronische ontsteking Betere vonk, betere prestaties lager brandstof verbruik. Minder slijtage van bewegende delen dus onderhoudsvrij. Contactpunten branden niet meer in Condensator gaat niet meer stuk, De elektronische ontsteking maakt gebruik van een Hall-sensor en Mosfet .In dit systeem wordt op de rotoras een houder geschoven met magneetjes. Het aantal magneetjes is net zo groot als het aantal cilinders. Bij het roteren van de as activeren de magneetjes de Hall- sensor en schakelt daarmee de Mosfet. De tijd tussen aan-uit is gering. De Mosfet wordt daarmee ook minder zwaar belast. Stap 1 Zet de motor eerst op tijd. Stap 2 Verwijder verdelerkap rotor en contactpunten Stap 3 Monteer de montageplaat met opnemer en de magneetring. Stap 4 Sluit de 2 draden aan de bobine. Stap 5 Monteer de rotor en de verdelerkap.
|
Ontsteking met contactpunten ombouwen naar een elektronische ontsteking auto met Morpheus op YouTube |
Home |