Oliedruk meten auto

 
 
Home

 

 

Oliedruk meten auto

We gaan het hebben over je oliedruk meten.

Als je olielampje af en toe gaat branden word het tijd om je oliedruk te gaan meten met een oliedrukmeter/manometer.

Redenen dat je oliedruklampje af en toe gaat branden kan zijn
Bij stationair lopen en erg warm weer, dus dunnere olie, dit zijn wel voortekenen dat er iets niet goed is.
Bij stationair lopen en een sterk vervuilde oliefilter.
Een niet goed werkende oliedruksensor.
Kabelbreuk oliedruksensor.
Het dichtslibben van oliekanalen.
Verkeerde viscositeit van de olie.

Redenen dat je constant te weinig oliedruk hebt
Olie aanzuigbuis verstopt.
Pakking van olie aanzuigbuis lek.
Inwendige lekkage in het motorblok, bijvoorbeeld een olieleiding om de nokkenas te smeren.
Verkeerde viscositeit van de olie.
Motor versleten te weinig tegendruk, teveel speling van de krukaslagers.
Versleten oliepomp

Als je constant te weing oliedruk hebt dan kan je hiermee niet verder rijden, hierdoor kan je motor ernstig beschadigen.

Om te controleren of de oliedruk goed is, kan je met een manometer de oliedruk meten.

Dit kan op de door de fabrikant aangegeven plaats bij de motor. Meestal is dit bij de oliedrukschakelaar.

Kijk in je auto boekje wat bij jou auto de normale oliedruk is.

Oliedruk meten met een oliedrukmeter/ manometer
Stap 1

Zoek waar de oliedrukschakelaar zit van de motor.
Stap 2
Draai de oliedrukschakelaar uit het motorblok.
Stap 3
Draai nu met of zonder hulp van een adapter de oliedrukmeter in het motorblok.
Stap 4
Start nu de motor en kijk wat de oliedruk is met stationair lopen en met hoge toeren.
Een normale oliedruk waarde bij stationair en warme motor is tussen de 1 a 1,5 Bar.
Een normale oliedruk waarde bij hoog toerental en warme motor is tussen de 5 a 6 bar, hoog toerental van ongeveer 4 a 5000 toeren.

 
Oliedruk meten auto met Morpheus op YouTube 

 

Home