Olie keerring krukas vervangen auto

 
 
Home

 

Olie keerring krukas vervangen auto

We gaan het hebben over je olie keerring krukas vervangen.

Wat is een olie keerring
Een olie keerring is een ring van rubber die gemonteerd wordt om een as.

Met aan de buitenkant een afdichting en aan de binnenkant een afdichting met een veer.

De veer is om olie die zich in het lagerhuis bevindt binnen te houden en niet naar buiten te laten lekken als de as draait.

De olie keerring wordt ook gebruikt om vuil of water uit het lagerhuis te houden.

Redenen om de olie keerring te vervangen
Redenen om de olie keerring te vervangen is natuurlijk lekkage.

Wat zijn de redenen van een lekkende olie keerring
Het rubber van de olie keerring kan uitdrogen en zijn dichtende werking verliezen.

Hierdoor treed lekkage op, dit gebeurt vaak als de auto lang niet heeft gelopen.

Het rubber van de keerring kan ook gewoon versleten zijn door hoge aantal gereden kilometers, hierdoor treed er ook lekkage op.

De werking van de carterontluchting functioneert niet meer goed.

Hierdoor ontstaat een te hoge carterdruk waardoor de keerringen kunnen gaan lekken.

Ook als je de motor gaat flushen, dit is het inwendig reinigen van de motor.

De reden kan dan zijn dat vuildeeltjes rond de keerring zijn verdwenen die toch nog voor afdichting zorgde.

Waar zit de krukas keerring
De krukas keerring is de meest voorkomende olie keering die gaat lekken.

Je hebt een krukas keerring aan beide zijde van de krukas zitten.

Dat houd in, aan de zijde van je versnellingsbak en aan de zijde van je distributie.

Als je een distributieriem hebt dan moet vaak de distributieriem los omdat de keerring achter het tandwiel van de distributie zit.

Heb je een ketting aangedreven motor dan hoeft de distributie niet los.

Krukas Keerring kant versnellingsbak vervangen.
Stap 1
Demonteer de aandrijfas de versnellingsbak de koppeling en het vliegwiel.
Stap 2
Nu kan je bij de keerring versnellingsbak zijde, haal de oude keerring los.
Hier heb je een keerring trekker voor, vaak lukt het ook om er een schroef in te draaien en de keerring er zo uit te trekken.
Stap 3
Kijk of de zitting waar de olie keerring in vast zat niet beschadigd is door de keerring er uit te halen.
Smeer de nieuwe keerring een beetje in met motorolie.
Stap 4
Plaats nu de nieuwe keerring, doe dit voorzichtig, de nieuwe keerring moet er gelijkmatig in worden getikt.
Gebruik hier geen ijzeren hamer voor, je kan de nieuwe keerring met de oude keerring erin tikken.
Je legt hiervoor de oude keerring op de nieuwe keerring en tikt de nieuwe keerring er voorzichtig in.
Stap 5
Als de nieuwe keerring netjes op zijn plaatst zit kan alles weer in mekaar in de omgekeerde volgorde zoals hierboven.
Krukas keerring distributie kant vervangen met distributieriem
Stap 1

Verwijder de multiriem of v snaar.
Stap 2
Verwijder de distributie bescherm kappen.
Stap 3
Verwijder de krukaspoelie, de krukaspoelie kan met een aantal kleine bouten gemonteerd zijn of met een grote bout.
Stap 4
Verwijder de distributieriem.
Stap 5
Verwijder de krukastandwiel van de distributie.
Stap 6
Nu kan je bij de keerring distributie zijde, haal de oude keerring los.
Hier heb je een keerring trekker voor, vaak lukt het ook om er een schroef in te draaien en de keerring er zo uit te trekken.
Stap 7
Kijk of de zitting waar de olie keerring in vast zat niet beschadigd is door de keerring er uit te halen.
Smeer de nieuwe keerring een beetje in met motorolie.
Stap 8
Plaats nu de nieuwe keerring, doe dit voorzichtig, de nieuwe keerring moet er gelijkmatig in worden getikt.
Gebruik hier geen ijzeren hamer voor, je kan de nieuwe keerring met de oude keerring erin tikken.
Je legt hiervoor de oude keerring op de nieuwe keerring en tikt de nieuwe keerring er voorzichtig in.
Stap 9
Als de nieuwe keerring netjes op zijn plaatst zit kan alles weer in mekaar in de omgekeerde volgorde zoals hierboven.
Krukas keerring distributie kant vervangen met distributieketting
Stap 1
Verwijder de multiriem of v snaar.
Stap 2
Verwijder de krukaspoelie, de krukaspoelie kan met een aantal kleine bouten gemonteerd zijn of met een grote bout.
Stap 3
Nu kan je bij de keerring distributie zijde, haal de oude keerring los, hier heb je een keerring trekker voor.
Vaak lukt het ook om er een schroef in te draaien en de keerring er zo uit te trekken.
Stap 4
Kijk of de zitting waar de olie keerring in vast zat niet beschadigd is door de keerring er uit te halen, smeer de nieuwe keerring een beetje in met motorolie.
Stap 5
Plaats nu de nieuwe keerring, doe dit voorzichtig, de nieuwe keerring moet er gelijkmatig in worden getikt.
Gebruik hier geen ijzeren hamer voor, je kan de nieuwe keerring met de oude keerring erin tikken
Je legt hiervoor de oude keerring op de nieuwe keerring en tikt de nieuwe keerring er voorzichtig in.
Stap 6
Als de nieuwe keerring netjes op zijn plaatst zit kan alles weer in mekaar in de omgekeerde volgorde zoals hierboven.

 
Olie keerring krukas vervangen auto met Morpheus op YouTube 

 

Home