Ohm of weerstand meten auto

 
 
Home

 

Ohm of weerstand meten auto

We gaan het hebben over Ohm meten, of anders gezegd de weerstand meten.

Om de weerstand te meten door bijvoorbeeld een lamp een schakelaar of een draad hebben je een Ohm meter nodig, je kan natuurlijk ook een multimeter gebruiken.

Bij een multimeter steek je het zwarte pennetje in het gaatje van COM en je steekt het rode pennetje in het gaatje waar het Ohm teken bij staat.

Als je een multimeter hebt met een automatische bereikinstelling is dit niet nodig.
Draai de bereikinstelling knop van de multimeter naar de juiste weerstandmeetgebied, als je niet weet welk bereik je moet hebben begin dan met de hoogste.

Je bereikinstelling geeft aan, gewone Ohm tot kilo Ohm, dus 17 kilo Ohm is 17.000 Ohm

Sommige multimeters weergegeven OL. Dit houd in dat de weerstand groter is dan de multimeter kan meten.

Als je weerstand ergens door meet mag er nooit spanning op staan, hierdoor kan je Ohm meter kapot gaan.

Ik gebruik Ohm meten vooral om storingen op te sporen of om te kijken of een lampje zekering of schakelaar het nog doet,
Dus eigenlijk gebruik in een Ohm meter niet om de hoeveelheid weerstand te meten maar om 0 weerstand te meten, dit houd in dat de verbinding tussen de 2 gemeten contacten niet onderbroken zijn.

Het is eigenlijk vrij simpel, je stelt je multimeter in op Ohm, hou om te weten dat je het goed hebt gedaan de 2 pennetjes tegen elkaar, als het goed is moet er dan 0 Ohm in je display komen te staan.

Het mooiste is een Ohm meter met een piepje, die gaat dan af als de weerstand 0 is,

Lampje doormeten
Een lampje doormeten of hij nog werkt of niet, hou de 2 pennetjes tegen de plus en min van het lampje, meet je nu 0 Ohm of gaat hij piepen dan is het lampje goed.

Schakelaar door meten
Een schakelaar doormeten of hij nog werkt of niet, hou de 2 pennetjes aan 2 contacten van je schakelaar, als je je schakelaar nu aanzet meet je nu 0 Ohm of hij gaat piepen, dit betekend dat je schakelaar nog 2 contacten schakelt, de schakelaar werkt dus nog.
Draad bij storing doormeten
Als er nu iets niet werkt in je auto en je hebt al spanning gemeten en je spanning was nul dan kan je kijken of je een draadbreuk hebt, spanning is voltage.

Ga kijken vanaf waar je nog wel spanning meet, ga vanaf dat punt tot het verbruikerpunt de weerstand meten.
Dit kan zijn een lamp ventilator radio of iets anders.

Dus je sluit 1 pen aan op waar je nog wel spanning meet en 1 pen bij je verbruiker of schakelaar.

Geeft je meter geen piepje, of in je display geen 0 Ohm, dan heb je schijnbaar een draadbreuk.

Zekering doormeten.
Sluit de rode pen en de zwarte pen aan op de 2 contacten van je zekering, geeft hij 0 Ohm aan of het piepje gaat af dan is je zekering nog goed.

 
Ohm of weerstand meten auto met Morpheus op YouTube  YouTube

 

Home