We gaan het hebben over het vacuüm meten van de motor.
Ik ga de waarden in deze test uitdrukken in inch en niet in bar.
Een vacuüm meter doet niets anders dan het meten van de onderdruk in het
inlaat systeem. De zuigers zijn eigenlijk niets anders dan een
vacuümpomp. Het vacuüm wordt mede bepaald door:
Zuigerveren
Kleppen
Ontstekingsteem
brandstofsysteem
Elk onderdeel heeft een andere invloed op de onderdruk. De correcte
werking van die onderdelen kan worden afgelezen op de vacuüm meter.
Het is hierbij belangrijk niet alleen de waarde af te lezen maar ook de
bewegingen van de naald.Sluit
nu de vacuümmeter aan op een vacuümslang onder de gasklep.
Enkele voorbeelden zijn:
Vacuum metingen
Motor in goede conditie.
Stationair 800-1200 toeren
Tussen 17-21 inch
Motor in goede conditie.
Snel gas open en weer dicht
Springt van 2-25 inch
Rustig stationair
Meting blijft stabiel maar is lager dan normaal
Versleten zuigerveren
Snel gas open en weer dicht
Springt van 0-22 inch
bevestiging van versleten zuigerveren
Stationair
Loopt onregelmatig terug en komt weer terug op normaal
Kleppen blijven hangen
Stationair op 3000rpm
Naald beweegt heftig heen en weer. Hoe hoger het toerental hoe
onregelmatiger de uitslag
Klepveerspanning te laag
Stationair
Snelle beweging tussen 14-19 inch
Versleten inlaatklepgeleiders. Overmatige vibratie van de naald wijst op
een lekke koppakking.
Stationair
Vacuüm loopt langzaam terug
Verbrandde klep, of te weinig klepspeling die de klep open houdt.
Stationair
Stabiel tussen 8-14 inch
Nokkenastiming incorrect. Houdt in gedachten dat een vacuüm lek en/of te
weinig compressie een lage meting kunnen laten zien.
Stationair
Stabiel tussen 14-16 inch
Verkeerd ontstekingstijdstip
Stationair
Loopt langzaam op van 5-19 inch
Compressie verlies tussen cilinders
Stationair
Blijft stabiel op 5 inch
Intake manifold pakking en/of carburateurpakking lek.
Stationair
Beweegt zich tussen 12-16 inch
Verkeerd afgestelde carburateur
|