|
|||
Home |
Onderdelen | Plaatsnaam |
www.mgpartsbenelux.nl | Nieuwersluis |
www.mgb-onderdelen.nl | |
www.ukparts.nl | |
www.angloparts.com | Veenendaal |
http://mgownersholland.nl | |
www.britishsportscars.nl | Eindhoven |
www.bumperworld.nl | Sevenum |
Forums |
www.mg-r.nl |
MG clubs en verenigingen |
www.mgcarclub.nl |
www.mgato.eu |
www.mgtto.nl |
Geschiedenis van MG MG is een Britse autoconstructeur uit Longbridge. MG betekent eigenlijk Morris Garages, die in eerste instantie een dealer was voor Morris en ook eigendom was van William Morris, en later Lord Nuffield. Toen Cecil Kimber general manager werd in 1922 begon het bedrijf met aanpassingen aan de standaard Morris Cowleys zoals het verlagen van het chassis en het aanbrengen van een meer sportieve carrosserie. In 1924 adverteerde Morris Garages met de "MG Special four-seater Sports" en had het het beroemde achthoekige logo in gebruik genomen. Morris Garages ontgroeide zijn onderkomen driemaal voordat ze verhuisden naar Abingdon in 1929. Het bedrijf werd hernoemd naar de MG Car Company. Tijdens de eerste jaren dertig werd de naam MG synoniem met de term "sports car". Hun auto's werden gepromoot door succesvolle racewedstrijden. Met name met de 6-cilindermodellen werden opmerkelijke resultaten behaald. In 1935 verkocht William Morris al zijn privébedrijven aan Morris Motors. Puristen zijn niet blij met deze stap omdat in hun ogen MG nooit meer hetzelfde zou zijn. Minder modellen, minder racewedstrijden waaraan meegedaan werd en de MG badge die op niet-MG modellen werden geplaatst zoals de Morris Oxford en 1300. Realisten echter geven aan dat zelfs na Kimbers dood in 1945 betaalbare sportauto's werden gemaakt en verkocht zoals de TC, MGA, Midget en MGB. De werkelijke doodsteek kwam volgens hen door het management van British Leyland, dat de naam in de jaren '70 verkwanselde. De productie van MG auto's in Abingdon werd gestaakt in 1980. Van 1982 tot 1990 waren de auto's niets anders dan herlabelde en getunede Maestros, Montegos en Metros. MG enthousiasten werden in 1992 verblijd met een nieuwe RV8 en de latere MGF welke meer op de oude leest geschoeid zijn. In 2005 ging moederbedrijf Rover failliet, waarmee ook het doek voor MG viel. In 2006 maakte de Chinese autobouwer Nanjing Automotive Group bekend dat het onder meer de MG TF weer gaat produceren, in zowel China als het Verenigd Koninkrijk. Op 29 mei 2006 rolden de eerste geassembleerde MG TF's weer van de band in Longbridge. De Chinese eigenaren hadden de betekenis van MG veranderd in Modern Gentleman, maar vanwege kritiek is de betekenis weer veranderd naar Morris Garages. |
MG modellen en gebouwd van en tot en met. |
MG TA Midget 1936 tot 1939 productieaantal 3.000 |
MG SA 1936 tot 1939 productieaantal 2.739 |
MG VA 1937 tot 1939 productieaantal 2.407 |
MG WA 1938 TOT 1939 productieaantal 369 |
MG TB Midgett 1939 tot 1940 productieaantal 379 |
MG TC Midget 1945 tot 1950 productieaantal 10.000 |
MG Y type 1947 tot 1953 productieaantal 8.336 |
MG TD Midget 1950 tot 1953 productieaantal 30.000 |
MG Magnette ZA 1953 1956 productieaantal 18.076 |
MG TF Midget 1953 tot 1955 productieaantal 9.600 |
MG MGA 1955 tot 1962 productieaantal 101.081 |
MG Magnette ZB 1956 tot 1958 productieaantal 18.524 |
MG Magnette MK III 1959 tot 1961 productieaantal 16.676 |
MG Magnette MK IV 1961 tot 1968 productieaantal 14.320 |
MG Midget 1961 tot 1980 productieaantal 226.001 |
MG MGB 1962 TOT 1980 |
MG MGC 1968 TOT 1969 productieaantal 9.002 |
MG MGB GT V8 productieaantal 2.591 |
Home |