|
|||
Home |
Onderdelen | Plaatsnaam |
http://steronderdelen.nl | Horst |
www.artaparts.nl | Emmen |
www.albertsoldtimerservice.nl | Leeuwarden |
www.mbonderdelen.nl | Krommenie |
http://nl.mbspecialist.com | Tilburg |
www.mercedesonderdeel.nl | Hoensbroek |
www.bumperworld.nl | Sevenum |
Mercedes Forums |
www.mercedesforum.nl |
www.mercedesfans.nl |
www.w123club.nl |
www.w126club.nl |
Mercedes clubs en verenigingen |
http://nederland.mercedes-benz-clubs.com |
www.mbchassisclub.nl |
http://leden.w116.nl |
http://w114w115clubnederland.nl |
www.mb107sl-club.nl |
www.w123club.nl |
www.w126club.nl |
Geschiedenis van Mercedes Benz Er is geen twijfel over mogelijk, het waren Karl Benz en Gottlieb Daimler die als eerste een paardloos rijtuig maakten, de heren Benz en Daimler hebben elkaar nooit in het echt ontmoet. Karl Benz is geboren op 25 november 1844 en overleden op 4 april 1929, Gottlieb Daimler geboren op 17 maart 1834. Karl begon zijn loopbaan in de machinefabriek met het bouwen van locomotieven. Hij verliet de fabriek en een jaar later werd Daimler in dezelfde fabriek de hoofdingenieur. Benz begon zich, nadat hij jaren eerder een eigen zaak was begonnen, in 1877 pas te interesseren voor motoren. Benz ontwikkelde een motor die op de laatste avond van 1879 werkte. Hij had al snel door dat een lopende motor, in dit geval een viertaktmotor, het hart van een auto zou moeten zijn. Hij ontwikkelde een watergekoelde motor van 0,8 pk met 250 omwentelingen per minuut. Het was 1886 dat zijn eerste “gepatenteerde” auto de markt op kwam, een driewieler met de motor achterin. In 1888 kwam er een verbeterd model voor de prijs van DM 2.000,--. In 1891 had hij de eerste 4 wiel auto geproduceerd; de Benz Victoria, al snel gevolgd door de Velo. Daimler (uitspreken als Dajmler) werd na enige
omzwervingen directeur van een machinefabriek in Karlsruhe. Hij verlaat deze
fabriek na onenigheid en begint in een werkplaats in de tuin van zijn woning en
hij begon, samen met Wilhelm Maybach, met het ontwikkelen van voertuigmotoren.
In 1885 was hun eerste voertuig, motorfiets met houten frame, klaar. Daimler en Benz Pas in 1924 werd er voor het eerst gesproken over een samenwerkingsverband tussen Daimler en Benz. Ontwerpen, produceren, reclame maken zou voortaan samen gaan, maar ze behielden wel allebei hun eigen handelsmerken. In 1926 fuseerden de bedrijven tot Daimler-Benz AG. De naam Mercedes Jellinek was in het begin van de 20e eeuw de vertegenwoordiger voor Daimler. Hij had al verschillende races gereden onder de pseudoniem “Mercedes”, vernoemd naar zijn dochter. In de race van 1901 verscheen hij met de opvolger van de Phoenix. Dit was een veiligere auto als voorheen en was de eerste auto onder de naam Mercedes. In 1902 werd de naam geregistreerd als handelsmerk, het vreemde echter is dat tot op de dag van vandaag het bedrijf nog steeds Mercedes-Benz heet. Het logo van Mercedes-Benz Toen de zoons van Gottlieb Daimler een ontwerp zochten voor hun logo, herinnerden zij een brief van hun vader aan hun moeder. Op deze brief had Gottlieb een leidster getekend en opgemerkt dat deze ster op een dag de invloed van zijn werk zou beïnvloeden. In 1909 werd de driepuntige ster als handelsmerk geregistreerd. Pas in 1921 werd de ster in een cirkel geplaatst. Na de fusie werd de driepuntige ster in de cirkel als handelsmerk aangenomen. Op de rand staan de namen van Daimler en Benz aan elkaar gekoppeld door lauwerkransen.
|
Mercedes modellen en gebouwd van en tot en met. |
Mercedes 170 S 1952 |
Mercedes W 187 1951 tot 1955 productieaantal 18.514 |
Mercedes W 120 W 121 1953 tot 1962 productieaantal 492.963 |
Mercedes R121 1955 tot 1963 productieaantal 25.881 |
Mercedes W 105 1956 tot 1959 productieaantal 27.845 |
Mercedes W 198 300SL 1954 tot 1963 productieaantal 3.258 |
Mercedes W 180 1954 tot 1959 productieaantal 84.645 |
Mercedes W 128 1958 tot 1960 productieaantal 3.916 |
Mercedes W 110 1961 tot 1968 productieaantal 628.282 |
Mercedes W 111 1959 tot 1971 productieaantal 370.807 |
Mercedes W112 4 deur 1961 tot 1965 2 deur 1962 tot 1967 productieaantal |
Mercedes W 100 Limo 1963 tot 1981 productieaantal 2.677 |
Mercedes W 113 1963 tot 1971 productieaantal 48.912 |
Mercedes W 114 W 115 1968 tot 1976 productieaantal 1.852.008 |
Mercedes R 107 1971 tot 1989 productieaantal 237.287 C 107 1971 1981 productieaantal 62.888 |
Mercedes W 116 1972 tot 1980 productieaantal |
Mercedes W 123 1975 tot 1986 productieaantal 2.696.915 |
Mercedes G Class 1979 tot 1991 productieaantal |
Mercedes W 126 1979 1993 C 126 1981 tot 1992 productieaantal 892.123 |
Mercedes W 201 1982 TOT 1993 productieaantal 1.874.668 |
Mercedes w 124 1985 TOT 1996 productieaantal |
Home |