|
|||
Home |
Onderdelen | Plaatsnaam |
www.francoauto.nl | Kwintsheul |
www.italauto.nl | Achterveld |
www.helfferich.nl | Heteren |
www.bumperworld.nl | Sevenum |
Forums |
www.maseratichat.nl |
Maserati clubs en verenigingen |
www.maseraticlub.nl |
Geschiedenis van Maserati Het merk Maserati is opgericht in 1914 door de zes gebroeders Maserati: Carlo, Bindo, Alfieri, Mario, Ettore en Ernesto. Het maakte in eerste instantie bougies en.bobines. In 1926 werd de eerste zelf gebouwde raceauto (Tipo 26) gepresenteerd in de Targa Florio, bestuurd door Alfieri Maserati, die prompt won. Ook daarna heeft hij talloze races op zijn naam geschreven. Vanaf dat moment tot de jaren '50 heeft men zich beziggehouden met het bouwen van raceauto's waarbij de 250 F en de "Birdcage" de beroemdste types zijn geweest die buitengewoon succesvol waren. Aan het einde van de jaren vijftig zag men in dat de fabriek van de racerij niet kon leven, en werd besloten om ook straatauto's te gaan bouwen. Het eerste type dat in een behoorlijk grote serie werd gemaakt (bijna 2000 stuks), was de 3500 GTS uit 1957. Tijdens de jaren zestig en zeventig bouwde het merk een reputatie op als producent van exclusieve GT's met klinkende namen als de Mexico, Ghibli, Indy, Bora, Merak, Khamsin, Kyalami en Quattroporte, stuk voor stuk snelle reiswagens die in kleine aantallen werden gefabriceerd. Medio jaren zeventig nam Citroën Maserati over, wat leidde tot de auto's waarin de hydraulische techniek van Citroën te vinden was. Aan het einde van de jaren zeventig stond de fabriek aan de rand van de afgrond toen Citroën de stekker uit de verliesgevende zaak wilde trekken De Tomaso. nam de zaak toen voor een symbolisch bedrag over. Hij besloot dat de enige manier om te overleven was, om een auto te ontwikkelen die voor een groter publiek bereikbaar was. Zodoende werd in 1982 de Biturbo gepresenteerd, die insloeg als een bom. Door een relatief kleine motor uit te rusten met twee turbo's werd een zeer snelle auto gepresenteerd die het met gemak op kon nemen tegen de BMW 323I, de grootste concurrent. Daarna is het model steeds verder verbeterd. De laatste incarnatie van de biturbo was de Ghibli II. Daarna werd de fabriek onder het management van Ferari geplaatst en werd het bedrijf totaal gereorganiseerd en verbouwd. Het eerste model onder het nieuwe bewind was de 3200 GT, die nog een 8 cilinder-biturbomotor had. Daarna is men over gegaan op conventionele motoren zonder turbo's, die in de huidige modellen te vinden zijn. Recent is Maserati toegevoegd aan Alfa Romeo binnen de Fiat-groep, en is het dus weer onder Ferrari weggehaald. |
Maserati modellen en gebouwd van en tot en met. |
Maserati A6 1947 tot 1956 |
Maserati 3500 1957 tot 1964 |
Maserati 5000 GT 1959 tot 1965 |
Maserati Mistral 1964 tot 1970 |
Maserati quattroporte 1 1963 tot 1969 |
Maserati quattroporte 2 1974 tot 1978 |
Maserati quattroporte 3 1979 tot 1990 |
Maserati Sebring 1962 tot 1969 |
Maserati Mexico 1966 tot 1972 |
Maserati Ghibli 1967 tot 1973 |
Maserati Khamsin 1974 tot 1982 |
Maserati Bora 1971 tot 1978 |
Maserati Indy 1969 tot 1975 |
Maserati Merak 1972 tot 1982 |
Maserati Kyalami 1977 tot 1983 |
Maserati Biturbo 1981 tot 1994 |
Maserati 420 1985 tot 1987 |
Home |