MAP sensor auto werking

 
 
Home

 

MAP sensor auto werking

We gaan het hebben over de MAP sensor.

MAP sensor is een afkorting van Manifold Air Pressure sensor.

Wat is een MAP sensor
De MAP sensor is een sensor die de druk meet in het inlaatspruitstuk.

En geeft dit door in een bepaalde signaalspanning aan de ECU boordcomputer.

De druk word bepaalt door het openen en sluiten van de gasklep.

De MAP sensor word gebruikt om de motorbelasting te meten.

Waar zit MAP sensor
De MAP sensor zit vast aan het inlaatspruitstuk of is verbonden met een slangetje aan het inlaatspruitstuk.

Hoe werkt een MAP sensor
Een MAP sensor is een sensor die uit 2 kamers bestaat die gescheiden word door een membraan.

In de ene kamer heerst er een buitenluchtdruk en in de andere kamer heerst er een onderdruk vanuit de inlaatspruitstuk.

Op het bewegende membraan zitten rekstrookjes, deze verbuigen door het drukverschil in de sensor.

Door het in elkaar drukken of het uit elkaar trekken van de rekstrookjes verandert de weerstandwaarde.

Deze weerstandswaarde word gebruikt om een signaal naar de ECU boordcomputer te sturen.

De ECU boordcomputer zal dit signaal gebruiken om een goeie luchtbrandstof verhouding te krijgen.

Waarom MAP sensor vervangen
Als de MAP sensor kapot gaat geeft de MAP sensor niet meer het juiste signaal door naar de ECU boordcomputer.

Hierdoor zal de motor minder goed gaan lopen.

Om er zeker van te zijn dat je MAP sensor kapot is moet je je motor uit lezen of uit laten lezen bij de garage.

Symptomen kapotte MAP sensor
Schommelend stationair toerental.

Flink vermogensverlies.

Haperen tijdens accelereren.

Storingslampje gaat branden.

Vervangen MAP sensor
Voordat je je MAP sensor vervangt kijk dan even of je stekker goed op je MAP sensor zit.

En of er geen vacuum lek naar je MAP sensor is.

Kijk ook even of je verder geen vacuüm gerelateerde problemen hebt, dit kan ook de MAP sensor beïnvloeden.

 
MAP sensor auto werking sleutelen met Morpheus op YouTube 

 

Home