|
|||
Home |
Luchtmassameter vervangen auto werking |
We gaan het hebben over een luchtmassameter. Je hebt de LMM luchtmassameter en de LHM luchtmassameter. Wat is een luchtmassameter Een luchtmassameter is een meter die de hoeveelheid lucht meet die de motor in gaat. Waar zit de luchtmassameter De luchtmassameter zit tussen je luchtfilter en je luchtinlaat van je motor. Hoe werkt een luchtmassameter De LMM luchtmassameter In de luchtmassameter LMM zit een verwarmende draad. Hierop staat een constante spanning, deze spanning zorgt er voor dat het draad verwarmt word. Als langs het draad een luchtstroom is dan verandert de temperatuur van het draad. Hierdoor verandert de weerstand in het draad. Als er dus minder weerstand is zal er meer stroom door het draad gaan. Hieruit onstaat er een signaal, de luchthoeveelheid en de luchtdichtheid. Dit signaal gaat naar de ECU boordcomputer. De ECU boordcomputer zal dan de hoeveelheid brandstof regelen. Zodat de motor de perfecte luchtbrandstof verhouding heeft. De LHM luchtmassameter Een LHM heeft een meetvaan, dit is een klep, deze klep scharniert open door de aanzuiging van de lucht. De lucht gaat tegen de veerdruk achter de meetvaan in. De potentiemeter aan de meetvaan registreert de positie en geeft het bijbehorende signaal door naar de ECU boordcomputer. Waarom luchtmassameter vervangen De luchtmassameter kan ook stuk gaan, hierdoor zal hij geen of een verkeerd signaal sturen naar de ECU boordcomputer. Hierdoor onstaat er een verkeerd lucht brandstof verhouding. Hierdoor zal de auto niet of slechter gaan lopen. Het uitlezen van je ECU boordcomputer zal duidelijk maken of je luchtmassameter defect is. Symptomen Slecht stationair lopen. Inhouden van de motor. Minder vermogen in de motor. Vervangen of schoonmaken Als je luchtmassameter echt kapot is dan zit er niks anders op dat deze te vervangen. LMM systeem problemen Je kan ook proberen bij het LMM systeem het draadje goed schoon maken en te kijken of de luchtmassameter nog steeds een storing geeft. Doe het schoonmaken erg voorzichtig, doe dit niet met een remmenreiniger of andere agressieve middelen. Neem gewoon een kwastje en haal het stof en vuil van het plaatje. Je zou het draadje daarna met een contactspray in kunnen spuiten. LHM systeem problemen Versleten collectorbaan van de potentiemeter op de meetvaan. Versleten collectorbaan vervangen. De radiale spiraalveer van de meetvaan kan verslappen. De radiale spiraalveer vervangen. Beide resulteert in een verkeerd signaal naar de ECU boordcomputer. |
Luchtmassameter vervangen auto werking sleutelen met Morpheus op YouTube |
Home |