LPG INBOUWEISEN NEDERLAND VOLGENS RKLPG
- De tank mag geen metallisch contact met het frame,
tankbanden of carosserie maken.
- Tussen het tankframe en de carosserie mogen zich op de montagepunten geen
bekleding of coating
bevinden.
- Afmetingen carosserieringen voor bevestiging tankframe minimaal 30 x 2mm.
- Bevestigingsbouten tankbevestiging volgens inbouweisen (minimaal M8.8, boven
100l. M10)
- De bodemontluchter mag zich niet in de wielbak bevinden en mag niet boven de
uitlaat uitmonden
- De spanbanden dienen tot de hartlijn van de tank terug geslagen te worden en
dienen aan bepaalde
afmetingen te voldoen (tot 85ltr. : 29 x 1,5mm., daarboven speciale
afmetingen)
- Het kruis op de tank dient op 90 graden te liggen.
- Electrische verbindingen in de appendagekast dienen vonkvrij uitgevoerd te
worden.
- De massa-aansluiting van de LPG-afsluiter mag niet via de LPG-leidingen
plaatsvinden.
- Bij tank in lengterichting dient tankframe een aanslag van minstens 30 mm. van
de onderkant van
de tank te hebben en dient deze aanslag binnen de bolling van de tank te
blijven.
- Bij montage van de LPG-tank in de lengte-as van het voertuig moet tussen
LPG-tank en
de achterbank en achterzijde van het voertuig 10cm. ruimte overblijven
(soort kreukelzone).
- Bij een onderbouw dient de tank minstens 20 cm. van het wegdek te blijven.
- Bij onderbouw dienen de appendages zonodig beschermd te worden tegen
steenslag.
- De buitenvuller mag niet buiten de voertuigomtrek uitstekenen en dient zich
binnen de schuine lijn
achterwiel bumper te bevinden.
- Indien zich de koppeling tussen buitenvuller en vulslang in de kofferruimte
bevindt, dient een
gasdichte mof met ontluchting om de koppeling gemonteerd te worden.
- De vulslang tussen vuller en LPG-tank mag niet ouder zijn dan een jaar bij LPG-
keuring.
- De voeding van de electronische tank-afnamekraan moet wegvallen bij een
motorstop.
- Vulslang en leiding in wagenbodem beschermen met doorvoertules.
- De L.P.G.-leiding monteren op ten minste 10 cm. van de uitlaat anders dient
een metalen beschermplaat aangebracht te worden.
- De L.P.G.-leiding mag niet onder het laagste voertuigpunt uit komen en let op
omleggen leiding bij kriksteunen
- Monteer leidingbeugel minimaal om de 40 cm.
- Monteer de afsluiters met spoel omhoog en niet op het motorblok.
- De leiding van gasafsluiter naar verdamper dient zo kort als mogelijk te zijn
- Er dient goedgekeurde benzineslang gebruikt te worden tussen benzine-afsluiter
en carburateur(s)
- De gasafsluiter dient gezekerd te worden (evt. over schakelaar)
- De LPG-drukdelen moeten voorzien zijn van R67-01….-keur.
- Bij de LPG-tank moet een (kopie van een) R67-01 goedkeurcertificaat worden
overlegd.
- Stel na inbouw de koplamphoogten af.
- Stel na inbouw de CO op LPG volgens voorschriften < 1,5% (of <0,5% bij
geregelde kat. U9/E2/G3 en verder)
LPG PROBLEMEN
LOOPT NIET OF SLECHT OP LPG
1 Bougiekabels slecht.
2 Bougies slecht.
3 Verdeler kap slecht.
4 Rotor slecht.
5 Bobine slecht.
6 Vervroegings curve.
7 Ontstekings tijdstip niet juist.
8 Zekering defect.
10 Schakelaar lpg/benzine defect.
11 Afsluiter bij tank of verdamper werkt niet.
12 Afsteling lpg.
13 Verstopt lucht filter..
14 Valse lucht door backfire.
15 Verdamper bevroren door te laag koelvloeistof nivo.
16 Koelvloeistof nivo te laag.
17 Revisie verdamper.
BACKFIRE PROBLEMEN
1 Bougiekabels slecht.
2 Bougies slecht.
3 Verdeler kap slecht.
4 Rotor slecht.
5 Bobine slecht.
6 Vervroegings curve.
7 Onstekings tijdstip niet juist.
8 Valse lucht.
9 Afsteling lpg.
10 Koelvloeistof nivo te laag.
11 Revisie verdamper.
|