Koppeling koppelingsplaat vervangen met een voorwiel aangedreven auto

 
 
Home

 

Koppeling koppelingsplaat vervangen met een voorwiel aangedreven auto

We gaan het hebben over de koppeling vervangen met een voorwiel aangedreven auto.

Wat doet de koppeling
De koppeling zorgt voor de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak.

Om te kunnen schakelen, wegrijden en stoppen moet die verbinding tijdelijk ontkoppeld kunnen worden.

De koppelingsplaat zit vast op de ingaande as van de versnellingsbak.

De drukgroep klemt de koppelingsplaat tegen het vliegwiel van de motor aan.

Zodat de koppelingsplaat en de ingaande as van de versnellingsbak mee gaan draaien.

Door het koppelingspedaal in te trappen, drukt het druklager tegen de drukgroep aan.

Hierdoor worden de veren, die voor het klemmen van de koppelingsplaat zorgen.

Ingedrukt en kan het vliegwiel los van de koppelingsplaat en de versnellingsbak draaien.

Symptomen van een versleten kromme of kapotte koppeling
Als een koppeling gaat slippen, dan is de koppelingsplaat schijnbaar versleten.
Dit merk je aan, als je met de auto weg wilt rijden bij gas geven en de toeren verhogen maar de auto gaat maar langzaam vooruit.
Ook kan je druklager die ook bij de koppeling hoort versleten zijn.
Dit merk je als je de koppeling intrapt en een gepiep of ratelend geluid hoort.
Afhankelijk van de auto kan het ook zijn dat het geluid juist verdwijnt als je de koppeling intrapt.
Je hebt namelijk auto,s met een meedraaiend druklager en een niet meedraaiend druklager.

Als de koppeling gaat slippen wordt het tijd om hem te vervangen, het is meestal verstandig om ook de drukgroep en het druklager te vervangen.

Koppelingsplaat vervangen met voorwielaandrijving is bijna hetzelfde als met achterwielaandrijving.

Koppeling vervangen met een voorwiel aangedreven auto
Stap 1

Haal de accu klem los.
Stap 2
Plaats de auto op een brug, het kan ook natuurlijk op bokken maar bij dit werkje is dat minder handig
Stap 3
Verwijder de wielen
Stap 4
Demonteer de centrale bout van de aandrijfas en verwijder het wiel.
Stap 5
Draai de fusee kogel bout los en gebruik een speciaal stuk gereedschap om de fusee los te krijgen.
Stap 6
Druk nu de draagarm naar beneden en trek de veerpoot naar je toe tot dat de aandrijfas los is.
Je kan hem nu ook uit de versnellingsbak trekken, zet er wel een bakje onder om de olie op te vangen.
Stap 7
Demonteer nu de koppelingskabel bedrading schakelpook verbinding en de startmotor van de versnellingsbak.
Stap 8
Demonteer nu de bouten waarmee de versnellingsbak aan de motor vast zit
Je kan nu de versnellingsbak verwijderen, als dat niet lukt zal je een motorsteun los moeten maken om ruimte te krijgen.
Stap 9
Versnellingsbak nu verwijdert.
Stap 10
Demonteer nu de drukgroep.
Stap 11
Als je verstandig bent en je hebt een oude auto demonteer dan het vliegwiel en vervang gelijk je krukas kering.
Stap 12
Krukas kering vervangen, haal deze voorzichtig los en sla er voorzichtig een nieuwe kering in doe dit met een kunststof hamer.
Stap 13
Monteer nu de nieuwe drukgroep en koppelingsplaat, om dit precies recht te doen heb je speciaal gereedschap voor zie foto.
Stap 14
Monteer nu de versnellingsbak, doe dit erg zorgvuldig en laat de versnellingsbak niet hangen aan de nieuwe koppelingsplaat.
Dus schuif hem er weer recht op tot hij goed past
Doe je het monteren van de versnellingsbak niet goed dan heb je kans dat je koppelingsplaat krom is.
Stap 15
Montage verder in omgekeerde volgorde.
 
Koppeling koppelingsplaat vervangen met een voorwiel aangedreven auto met Morpheus op YouTube 

 

Home