|
|||
Home |
Onderdelen | Plaatsnaam |
www.gebruiktejaguaronderdelen.nl | Baflo |
www.hanskoot.nl | Ter Apel |
www.all4jags.com | Gennep |
www.ukparts.nl | |
www.angloparts.com/nl | Veenendaal |
www.bumperworld.nl | Sevenum |
Forums |
www.jaguarforum.nl |
Jaguar clubs en verenigingen |
www.jdch.nl |
De geschiedenis van Jaguar De basis voor het merk Jaguar werd gelegd in 1921 door Williams Lyons. Hij richtte in dat jaar Swallow Sidecar Company op. De pas 21 jarige Lyons maakte samen met zijn vriend William Walmsley zijspannen van goede kwaliteit, maar al snel richtte ze zich op een andere gebieden. Ze zagen in de opkomst van de auto meer brood en gingen carrosseriën bouwen voor merken als Austin, Fiat en Standard. De meest succesvolle koetswerken waren voor de Austin Seven. In 1931 verhuisde Swallow Sidecar naar Coventry, waar Lyons en Walmsley in 1931 met de bouw van eigen auto´s begonnen. In de jaren dertig verschenen diverse modellen onder de naam Silver Swallow, onder andere de SS I en de SS II. Het accent kwam hierbij steeds meer te liggen op snelheid en luxe. Met als resultaat, de in 1935 gepresenteerde, SS Jaguar 2.5 liter Sport Saloon. Deze auto betekende het begin van het merk Jaguar. In 1948 presenteerde Jaguar één van hun mooiste sportwagens: de XK 120. Het werd de sensastie van de London Motor Show. Onder de kap zat de beroemde XK -motor, de voorganger van de Jaguar-motor van vandaag. Een nieuwe generatie Jaguars werd na de Tweede Wereldoorlog gepresenteerd en begon in 1950 met de Mark VII. Opvallend aan deze auto was de zescilinder motor die twee bovenliggende nokkenassen had. In 1955 werd de opvallende 2.4 liter MK I gepresenteerd. De wagen had een zelfdragende carrosserie en een kleine motor. De techniek was hetzelfde als die van de grote Jaguar. Twee jaar later vernietigde een grote brand een deel van de Jaguar-fabriek. In 1961 werd op de autosalon van Genève de E-type gepresenteerd. De carrosserie was ontworpen door William Lyons en Malcolm Sayer en de wagen was als coupé en als cabriolet te koop. De E-type werd een groot succes. Zeer succesvol is de Jaguar XJ Serie waarvan grote aantallen werden verkocht. De XJ serie werd gepresenteerd op de London Motor Show in oktober 1968, als opvolger van de Jaguar 420 en 420G, en luidde voor Jaguar Cars een nieuw tijdperk in. Het model werd een aantal keer op diverse punten gewijzigd, maar het concept was zo goed en de vormgeving zo aansprekend, dat de huidige XJ V8 Serie nog altijd talloze overeenkomsten met het ´oermodel´ uit 1968 biedt. De Ford Motor Company heeft Jaguar Cars in december 1990 overgenomen, en het merk naast Volvo personenauto's, Land Rover en Aston Martin ondergebracht in de Premier Automotive Group. |
Jaguar modellen en gebouwd van en tot en met. |
Jaguar Mark IV 1935 tot 1949 |
Jaguar Mark V 1948 tot 1951 |
Jaguar Mark VII 1951 tot 1956 productieaantal 30.969 |
Jaguar Mark VIII 1956 tot 1958 productieaantal 6.227 |
Jaguar Mark IX 1959 tot 1961 productieaantal 10.009 |
Jaguar Mark X 1961 tot 1970 |
Jaguar XK 120 1948 tot 1954 productieaantal 12.055 |
Jaguar XK 140 1954 tot 1957 |
Jaguar XK 150 1957 1961 |
Jaguar Mark 1 1955 tot 1959 productieaantal 37.397 |
Jaguar Mark 2 1959 tot 1967 productieaantal 83.976 |
Jaguar E type S1 1961 tot 1968 productieaantal 38.419 |
Jaguar E type S2 1969 tot 1971 productieaantal 18.809 |
Jaguar E type S3 1971 tot 1974 productieaantal 15.287 |
Jaguar S type 1963 tot 1968 |
Jaguar 420 1966 tot 1968 productieaantal 10.236 |
Jaguar XK SS 1957 |
Jaguar XJ S1 1968 tot 1973 productieaantal 82.126 |
Jaguar XJ S2 1973 tot 1979 productieaantal 91.227 |
Jaguar XJ S2 Coupe 1975 tot 1978 productieaantal 10.478 |
Jaguar XJ S3 1979 tot 1992 productieaantal 132.952 |
Jaguar XJ S 1975 1980 productieaantal 14.800 |
Jaguar XJ S HE 1981 tot 1990 productieaantal 73.207 |
Home |