Jaguar oldtimer pagina

 
 
Home

 

Onderdelen Plaatsnaam
www.gebruiktejaguaronderdelen.nl Baflo
www.hanskoot.nl Ter Apel
www.all4jags.com Gennep
www.ukparts.nl  
www.angloparts.com/nl Veenendaal
www.bumperworld.nl Sevenum

 

Forums
www.jaguarforum.nl

 

Jaguar clubs en verenigingen
www.jdch.nl

 

De geschiedenis van Jaguar

De basis voor het merk Jaguar werd gelegd in 1921 door Williams Lyons. Hij richtte in dat jaar Swallow Sidecar Company op.

De pas 21 jarige Lyons maakte samen met zijn vriend William Walmsley zijspannen van goede kwaliteit, maar al snel richtte ze zich op een andere gebieden. Ze zagen in de opkomst van de auto meer brood en gingen carrosseriën bouwen voor merken als Austin, Fiat en Standard.

De meest succesvolle koetswerken waren voor de Austin Seven. In 1931 verhuisde Swallow Sidecar naar Coventry, waar Lyons en Walmsley in 1931 met de bouw van eigen auto´s begonnen.

In de jaren dertig verschenen diverse modellen onder de naam Silver Swallow, onder andere de SS I en de SS II. Het accent kwam hierbij steeds meer te liggen op snelheid en luxe. Met als resultaat, de in 1935 gepresenteerde, SS Jaguar 2.5 liter Sport Saloon. Deze auto betekende het begin van het merk Jaguar.

In 1948 presenteerde Jaguar één van hun mooiste sportwagens: de XK 120. Het werd de sensastie van de London Motor Show. Onder de kap zat de beroemde XK -motor, de voorganger van de Jaguar-motor van vandaag.

Een nieuwe generatie Jaguars werd na de Tweede Wereldoorlog gepresenteerd en begon in 1950 met de Mark VII. Opvallend aan deze auto was de zescilinder motor die twee bovenliggende nokkenassen had.

In 1955 werd de opvallende 2.4 liter MK I gepresenteerd. De wagen had een zelfdragende carrosserie en een kleine motor. De techniek was hetzelfde als die van de grote Jaguar. Twee jaar later vernietigde een grote brand een deel van de Jaguar-fabriek.

In 1961 werd op de autosalon van Genève de E-type gepresenteerd. De carrosserie was ontworpen door William Lyons en Malcolm Sayer en de wagen was als coupé en als cabriolet te koop. De E-type werd een groot succes.

Zeer succesvol is de Jaguar XJ Serie waarvan grote aantallen werden verkocht. De XJ serie werd gepresenteerd op de London Motor Show in oktober 1968, als opvolger van de Jaguar 420 en 420G, en luidde voor Jaguar Cars een nieuw tijdperk in.

Het model werd een aantal keer op diverse punten gewijzigd, maar het concept was zo goed en de vormgeving zo aansprekend, dat de huidige XJ V8 Serie nog altijd talloze overeenkomsten met het ´oermodel´ uit 1968 biedt.

De Ford Motor Company heeft Jaguar Cars in december 1990 overgenomen, en het merk naast Volvo personenauto's, Land Rover en Aston Martin ondergebracht in de Premier Automotive Group.

 

 

Jaguar modellen en gebouwd van en tot en met.

 

Jaguar Mark IV 1935 tot 1949
 

 

Jaguar Mark V 1948 tot 1951
 

 

Jaguar Mark VII 1951 tot 1956    productieaantal 30.969
 

 

Jaguar Mark VIII 1956 tot 1958    productieaantal 6.227
 

 

Jaguar Mark IX 1959 tot 1961    productieaantal 10.009
 

 

Jaguar Mark X 1961 tot 1970
  

 

Jaguar XK 120 1948 tot 1954    productieaantal 12.055
 

 

Jaguar XK 140 1954 tot 1957
  

 

Jaguar XK 150 1957 1961
 

 

Jaguar Mark 1 1955 tot 1959    productieaantal 37.397
 

 

Jaguar Mark 2 1959 tot 1967    productieaantal 83.976
  

 

Jaguar E type S1 1961 tot 1968    productieaantal 38.419
    

 

Jaguar E type S2 1969 tot 1971    productieaantal 18.809
 

 

Jaguar E type S3 1971 tot 1974    productieaantal 15.287
    

 

Jaguar S type 1963 tot 1968
 

 

Jaguar 420 1966 tot 1968    productieaantal 10.236
  

 

Jaguar XK SS 1957
 

 

Jaguar XJ S1 1968 tot 1973    productieaantal 82.126
  

 

Jaguar XJ S2 1973 tot 1979    productieaantal 91.227
 

 

Jaguar XJ S2 Coupe 1975 tot 1978    productieaantal 10.478
            

 

Jaguar XJ S3 1979 tot 1992    productieaantal 132.952
  

 

Jaguar XJ S 1975 1980    productieaantal 14.800
 

 

Jaguar XJ S HE 1981 tot 1990    productieaantal 73.207
 

 

Home