|
|||
Home |
Onderdelen | Plaatsnaam |
www.akr-performance.nl |
Harderwijk
|
www.deijne.nl | Volkel |
www.winparts.nl | Winneweer |
www.broekhuis-autos.nl | Albergen |
www.venauto.nl | Roosendaal |
www.bumperworld.nl |
Honda forums |
www.hcnonline.nl |
crxclubholland.forum2go.nl |
www.hondaclubnoordholland.nl |
www.honda-fanatics.nl |
www.hondavriendenclub.nl |
http://hondavriendenkring.nl |
http://forums.preludeteam.nl |
Honda clubs en verenigingen |
www.hondas800club.nl |
www.crxclubholland.nl |
www.hondaclubnoordholland.nl |
www.honda-fanatics.nl |
www.hondavriendenclub.nl |
www.hcnonline.nl |
Geschiedenis van Honda Soichiro Honda was een "self made man", hij had zichzelf zelfs tandheelkunde geleerd. Hij begon in de jaren '30 bij een werkplaats om late r een eigen fabriek te beginnen in cylinderringen. Deze verkocht hij aan Toyota en begon in 1948 met zijn eigen bedrijf. Aanvankelijk bouwde men motorfietsen.Wanneer Honda in 1963 begint met de productie van auto's, is het merk ook in Nederland vertegenwoordigd. De eerste auto's van Honda zijn een sportwagen S500 en een pick-up truck T360. De Honda S500 was een stijlvolle cabriolet met een racy karakter. Honda maakte kwistig gebruik van haar inmiddels opgedane ervaring uit de motorfietsindustrie: de motor die de S500 aandreef, was dan ook een doorontwikkeling van een motorfietsblok. Het 531cc motortje leverde standaard 32 kW/44 pk maar kon worden getuned tot 100 pk. Het was een hoogtoerige motor die maarliefst 9.500 tpm. mocht lopen en wel 11.000 tpm. kon halen, genoeg om in de S500 een topsnelheid van 129 km/u te bereiken. Ook de T360 pick-up truck werd aangedreven door een doorontwikkeld motorblok van een motorfiets dat in de T360 22 kW/30 pk leverde. Drie jaar na de introductie van de
S500 stond zijn opvolger, de S800 klaar. Hij volgde het zelfde concept
als de S500 maar de S800 was naast als cabriolet ook leverbaar als
coupé. De motor had een cilinderinhoud van 791 cc waaruit Honda
maarliefst 52 kW/70 pk wist te peuteren, een enorme prestatie voor die
tijd. Dat bracht de topsnelheid van de auto op 160 km/u. Een jaar na de
S800 kwam het merk met de N360, een auto die ook in Nederland populair
werd. De kleine, voorwielaangedreven N360 was een auto uit de “Kei”
serie, Honda's benaming voor de serie van haar kleinste modellen. Ook in
Japan werd het een regelrechte bestseller: van 1967 tot en met 1970 werd
het de best verkochte auto in aldaar. Een iets aangepaste N360, de N600
werd Honda's eerste auto in de Verenigde Staten, het werd geen succes. In de jaren '80 wilde Honda ook buiten de VS gaan groeien. Zo kwam er voor de Japanse en Europese markt de City, een heel kleine stadsauto. Intussen bereikte de productie van de Accord de mijlpaal van 1 miljoen stuks en bereikte de productie van de Civic in 1987 zelfs de mijlpaal van 5 miljoen stuks. In 1985 kwam de Legend, Honda's eerste model in het topsegment. Ook de Legend is tegenwoordig nog springlevend, al laat zij populariteit in Europa te wensen over. Dit heeft overigens niets te maken met de kwaliteit van de auto, de Legend is alom gerespecteerd maar stuit in Europa op de haast onverzettelijke positie van enkele (Duitse) merken zoals Audi, BMW en Mercedes-Benz. In Amerika is de Legend echter een hit. Dat Honda Amerika het zo goed deed, bleef ook in Japan niet onopgemerkt: in 1988 haalden de Japanners de Amerikaanse Accord coupé terug naar eigen land. |
Ford modellen en gebouwd van en tot en met. |
Honda S500 1963 tot 1964 |
Honda S600 1964 tot 1966 |
Honda S800 1966 tot 1970 |
Honda L700 L800 1965 tot 1967 |
Honda N360 N600 1967 tot 1972 |
Honda Z360 Z600 1970 tot 1972 |
Honda 1300 1969 tot 1973 |
Honda LIFE 1971 tot 1974 |
Honda Civic 1973 tot 1979 |
Honda Civic 1980 tot 1983 |
Honda Civic 1983 tot 1987 |
Honda Accord 1976 tot 1981 |
Honda Accord 1982 tot 1985 |
Honda Prelude 1978 tot 1982 |
Honda Prelude 1982 tot 1987 |
Honda City 1981 tot 1986 |
Honda Ballade 1980 tot 1983 1983 tot 1986 |
Honda Quint 1980 tot 1985 |
Honda CR-X 1983 tot 1987 |
Home |