|
|||
Home |
Edsel onderdelen | |
http://www.edsel.com |
Edsel forums |
www.amerikaanseautopagina.com/forum |
Edsel clubs en verenigingen |
www.edselclub.org |
Geschiedenis
van Edsel
Edsel is een voormalig Amerikaans automerk dat in 1958 werd gelanceerd door Ford Motor company. Het merk mislukte en staat bekend als één van de grootste en duurste mislukkingen in de Amerikaanse autoindustrie. Edsel werd in 1960 alweer geschrapt.
Toenmalig directeur van Ford, Henry
Ford II, bedacht dat er een nieuw merk nodig was. Lincoln zou naar een
hoger marktsegment worden verschoven met het nieuwe merk daaronder.
Boven Lincoln kwam nog een nieuw topmerk Continental te staan.
Continental werd in 1955 gelanceerd en bouwde slechts één model, de
Continental Mark II. In 1957 werd die divisie stopgezet en werd de naam
doorgeschoven naar Lincoln, wiens nieuwe topmodel Lincoln Continental
Mark III ging heten. Op 7 april 1955 werden de plannen hieromtrent, die de naam The Big Plan hadden gekregen, goedgekeurd. Het merk dat onder Lincoln zou komen kreeg tijdens de ontwikkeling de voorlopige naam E-Car, wat stond voor Experimental Car. Het merk werd, samen met Continental, de verantwoordelijkheid van een aparte divisie. Er vloeide heel wat water naar de zee voor de E-Car haar definitieve naam kreeg. Interne studies werden uitgevoerd, een reclamebedrijf werd ingehuurd, enquêtes werden gehouden en er kwamen suggesties binnen. Al vroeg werd ook de naam Edsel voorgesteld, als eerbetoon aan Henry Ford’s overleden zoon. Doch was Henry Ford II, Edsel’s zoon, hier tegen. Uiteindelijk werd toch maar voor Edsel gekozen.
De
start van Edsel De verwachtingen van de vele nieuwsgierigen werden niet ingelost. Waar men een vernieuwende radicale auto verwachtte zag men enkel een gewoon bijtijds model met wat meer gadgets dan anders. Edsel had een eigen netwerk met 1200 dealers opgebouwd die dagelijks minstens 400 stuks zouden moesten verkopen. Dat aantal werd nooit gehaald. Het meest herkenbare aan een Edsel was het radiatorrooster dat op een haam leek en later dan ook de bijnaam horse collar kreeg.
De Edsel had wel een unieke stijl waarvan die horse collar een onderdeel was. Dat was bewust gedaan om een opvallende auto te creëren. Die stijl lokte matige tot zelfs afbrekende reacties uit. Sommigen vroegen zich af of het publiek wel lag te wachten op zo’n grote, opvallende en dorstige auto. Ook de wegligging van Edsel werd als bijzonder slecht ervaren.
De
verkoop van de Edsel Ford had een volledig nieuwe divisie opgericht voor Edsel. Die deed alles zelf en had zelfs een eigen dealernetwerk. Het enige wat Edsel niet had waren fabrieken. Daarom werden Edsel’s geproduceerd in de fabrieken van Ford en Mercury, tussen de modellen van die merken door. Dat was funest voor de kwaliteit en ook de werknemers zagen dat niet zitten. Vele Edsel’s kwamen van de assemblagelijn met ontbrekende of niet-werkende onderdelen en waren slecht in elkaar gezet. Zulke auto’s belandden bij de dealers en bezorgden het merk een zeer slechte reputatie.
Voor modeljaar 1958 werden vier modellen gebouwd. De grotere duurdere modellen waren de Edsel Citation en de Corsair. De minder dure modellen waren de Pacer en de Ranger. Daarvan bestonden ook nog enkele afgeleide stationwagens. Voor 1959 bleven enkel de Corsair, in feite wel de Pacer, en de Ranger over. De Edsel Villager was ook de enige overgebleven stationwagen. Voor 1960 werd de Corsair geschrapt en bleef enkel de Ranger over met de Villager. Beiden waren in feite aangepaste Ford’s.
Het
einde van de Edsel Voor Ford was Edsel een ramp geworden. Het bedrijf verloor er zo’n $250 miljoen aan. Dat bedrag uit 1958 ligt in de huidige geldwaarde bijna tien keer hoger. Desondanks kreeg Ford’s aandeel geen echte klappen en werd winst genoteerd in alle jaren dat Edsel bestond. Achteraf kon Ford nog een beetje van de investering recupereren door de technologieën die voor en door Edsel waren ontwikkeld over te nemen.
Achteraf Van de ongeveer 118.000 geproduceerde Edsels rijden er tegenwoordig nog enkele duizenden rond met enkele duizenden meer in opslag of in restauratie. In totaal zouden het er minder dan 6000 zijn. Edsel is een verzamelobject geworden maar wel een relatief goedkoop. Je hebt er een voor minder dan €3000. Er zijn er ook van meer dan €80.000. |
Edsel modellen en gebouwd van en tot en met. |
Edsel Ranger 1 1957 tot 1959 |
Edsel Ranger 2 1960 |
Edsel Pacer 1958 |
Edsel Corsair 1 1958 |
Edsel Corsair 2 1959 |
Edsel Citation 1958 |
Edsel Roundup 1958 |
Edsel Villager 1958 tot 1960 |
Edsel Bermuda 1958 |
Home |