E 10 benzine en E 5 benzine voordelen en nadelen

 
 
Home

 

E 10 benzine en E 5 benzine voordelen en nadelen
We gaan het hebben over E 5 benzine en E 10 benzine, wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen, en hoe zit het met de oldtimers.

Sinds 2019 wordt brandstof aangeduid met een naam E 5 of E 10 die de maximale hoeveelheid bijgemengde bio-ethanol inhoud.

Wat is een E5 benzine
Een E5 benzine is een benzine waar maximaal 5 procent bio-ethanol (bio-alcohol) is bijgemengd.

Wat is een E 10 benzine
E10 is benzine is een benzine waarin maximaal 10 procent bio-ethanol (bio-alcohol) is bijgemengd.

Wel een E5 sticker maar geen ethanol, hoe zit dat.
De reden van de E5 sticker is dat deze verplicht is. Tot 5% van de brandstof kan dan voorzien zijn van ethanol, maar hoeft dus niet.

Shell en BP voegen bij eigen zeggen geen ethanol toe aan hun E5 premium brandstoffen.

Wat is een bio-ethanol
Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie van suiker, maïs of tarwe.

Waarom een Bio-ethanol toevoegen aan benzine
Het is iets beter voor het milieu omdat het van suiker en zetmeel gemaakt wordt.

Dit zijn natuurlijke grondstoffen waardoor de CO2-uitstoot wordt verminderd.

Het wagenpark zal op E10 twee à drie procent minder CO2 uitstoten vergeleken met de oude Euro 95.

Meer ethanol bijmengen maakt ons minder afhankelijk van fossiele grondstoffen.

Wanneer kan je rijden op E 10
Auto,s die zijn geleverd na oktober 2018 hebben op de tankklep een sticker of in het instructieboekje staan dat deze auto,s geschikt zijn voor E 10 benzine.

Bij oudere modellen zijn deze stickers niet altijd aanwezig.

In de autowereld bestaat er vaak een vuistregel dat auto,s na 2000 probleemloos kunnen rijden op E 10.

Vergeet deze vuistregel maar, er zijn nog genoeg auto,s van na 2000 die niet zijn bestand tegen de E 10 benzine.

Op de e10check.nl staan er nog genoeg modellen van na 2000 die niet bestand zijn voor E 10 benzine.

Je kan kijken op e10check.nl of jou auto is bestand tegen de E 10 benzine.

Staat jou auto er niet bij kan je altijd nog de dealer bellen voor informatie.

Kijk ook goed uit met reparatie,s met wat oudere auto,s.

Het kan voorkomen dat er geen originele onderdelen worden gebruikt en dat deze onderdelen niet bestand zijn tegen E 10 benzine.
Denk hierbij aan pakkingen en rubber slangen.

Wat zijn de problemen met E 10
Rubberaantasting.

Corrosie in carburateur & sproeiers.|

Roestvorming.

Verstoppingen.

Welke problemen kan je krijgen als jou auto niet bestand is voor rijden op E 10 benzine
Lambdasondes geven foutmeldingen.

Motormanagementlampje gaat branden.

Pakkingen kunnen oplossen en gaan lekken.

Slangen kunnen oplossen en gaan lekken of scheuren.

Kunststof onderdelen kunnen oplossen gaan lekken of scheuren.

Verstoppingen in het brandstofsysteem.

Corrosie in carburateurs en sproeiers, dit geeft vaak startproblemen en motorstoringen.

Benzinepomp kapot.

Corrosie in de stalen tanks die oldtimers meestal hebben.

Waarom problemen met E 10 benzine
Ethanol is een oplosmiddel. het heeft de eigenschap andere materialen op te lossen.

Vooral oude rubbersoorten en kunststoffen zijn hier gevoelig voor.

Ook de nieuwe goedkope rubbers en kunststoffen hebben hier last van.

De ethanol in de benzine is hygroscopisch.

Hygroscopisch betekent dat het de neiging heeft om water op te nemen.

Het is een probleem wanneer het voertuig voor een lange tijd niet wordt gebruikt.

De ethanol zakt dan in de tank naar beneden, hierdoor kan oxidatie optreden.

Dus wanneer je van tevoren weet dat je een tijdje niet gaat rijden.

Dan is het verstandig om je tank vol te gooien met brandstof die weinig ethanol bevat, zoals een E 5 benzine.

Het word ook aangeraden om met E 10 benzine in je auto minimaal 1 keer per week te rijden.

Dit om te voorkomen dat de ethanol naar de bodem van je tank zakt.

Ethanol verzuurt, met als gevolg dat de houdbaarheid van de benzine achteruit gaat.

Ethanol is slechts 90 dagen (3 maanden) houdbaar.

Ethanol versnelt het gomvorming proces.

Gomvorming is een mix van bestanddelen die vergaan zijn in de benzine.

En laat een plakkerig blijfsel achter.

Brandstofsysteemcomponenten gemaakt van messing, koper en aluminium kunnen oxideren door de ethanol.

Wat kan je het beste tanken met een oldtimer
Euro 98, deze is namelijk nog steeds verkrijgbaar in Nederland.

Deze brandstof heeft net als de oude Euro 95, maximaal 5% bio-ethanol.

Wat je ook nog kan doen is op Ecomaxx klassieker benzine gaan rijden, goedkoop is het niet maar deze benzine heeft wel verschillende voordelen, deze zijn,
1 Meer dan 3 jaar lang houdbaar.
2 Bevat geen (bio-)ethanol.
3 Voorkomt startproblemen, zelfs na lange winterstop.
4 Maakt brandstofadditieven overbodig.
5 Vervangt E5- en E10-benzine.

20 liter van deze benzine kost 71.50

Het verbruik van E10
Het verbruik van E10 ligt tussen de 2.5 en 5 procent hoger dan dat van E5.

Dit komt door de lagere energie inhoud van ethanol, lagere verbrandingswaarde.

In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zal hebben met de E10-benzine in vergelijking met de E5 benzine.

Wat zijn de gevolgen voor onze oldtimers.
Ga er maar van uit dat er zo goed als geen oldtimers zijn die bestand zijn tegen de E 10 benzine.

Nu heb ik het over oldtimers van voor 1980.

Er waren zelfs al merken die na 1980 al auto,s maakte die wel bestand waren tegen de E10 benzine.

Als je met je oldtimer E10 benzine gaat tanken is er niet gelijk wat aan de hand.

De ethanol heeft even nodig om toe te slaan, dus de schade komt pas op een langere termijn.

Bij de ene auto wat sneller dan de andere.

Wat je wel snel gaat merken is dat de klopvastigheid van de benzine sneller veranderd.

Dit komt door de ethanol die de substantie in benzine zeer snel afbreekt.

En de klopvastheid van de benzine aantast.

Dus als je weinig rijd met je oldtimer en je benzine veroudert raakt.

Ga je dit merken omdat je motor gaat pingelen.

Wat houd pingelen in.
Pingelen is ongecontroleerde verbranding, dit is slecht voor de motorprestatie.

Met name oldtimers die lange tijd stilstaan of nauwelijks worden gebruikt kunnen door pingelen schade ondervinden.

Je gaat op langer termijn problemen krijgen door verstoppingen in je leidingen en slangen.

Dit komt omdat ethanol een oplossende werking heeft.

De ethanol gaat dus het vuil in je tank oplossen en daardoor krijg je vervuiling in je leidingen en slangen.

Ook kan je benzineslangen poreus worden en open scheuren.

Gevolgen kunnen zijn dat de benzine over je motorblok kan spuiten.

En zo brand onder je motorkap kan veroorzaken.

Op langer termijn gaat de ethanol ook je rubber je kurk en het zink aantasten.

Hieronder een aantal problemen die kunnen ontstaan bij het gebruik van E10
* Rubberaantasting
* Corrosie in carburateur & sproeiers
* Roestvorming
* Verstoppingen

Materialen die niet geschikt zijn voor Ethanol
* Aluminium
* Koper
* Brons
* Lood
* Lood soldeer
* Gelegeerd staal
* Zink en ge-galvaniseerd zink
* Natuur rubber
* Kurk verwerkt in pakkingen
* Leer verwerkt in pakkingen
* Polyurethaan
* PVC
*Leidingmateriaal waaraan weekmakers e.d. op basis van alcoholen zijn toegevoegd

Oplossing voor je oldtimer om te rijden op E10 als er geen E5 meer beschikbaar is.
Voorlopig blijven een aantal pompstations alternatieve brandstoffen aanbieden die minder schadelijk zijn voor uw oldtimer, maar een keer houd dat op.

Een oplossing kan zijn om kwetsbare onderdelen die niet zijn bestand tegen de ethanol te vervangen voor onderdelen die wel zijn bestand tegen ethanol.

Denk hierbij aan brandstofslangen, de benzinetank, de benzinepomp, onderdelen van de carburateur.

Zoals, pakkingen membranen en eventueel de vlotter.

Een andere oplossing is gewoon simpel op LPG gaan rijden.

Geen gezeur meer met verschillende soorten benzine.

Er zijn speciale additieven verkrijgbaar die je zelf aan je brandstof kunt toevoegen om de schadelijke bijwerkingen van E10 te beperken.

1 van deze oplossingen komt van Millers Oils.

En dat is de VSPe (Valve Seat Protection and Ethanol corrosion protection)

Millers Oils beweert dat het de onderstaande eigenschappen heeft.

*Geeft klepzetelbescherming (zachte landing) bij ongeharde klepzetels.

*Verhoogt het octaangetal met 2 (van 95 naar 97 of 98 naar 100).

*Voorkomt ethanol corrosie door het hele brandstofsysteem.

*Reinigt de inspuitstukken.

*Reinigt de motor (verbrandingsruimte en spruitstukken).

*Voorkomt pingelen/detonatie en nadieselen.

*Helpt met beschermen van componenten zoals pomp/leidingen/slangen etc.

*Voorkomt het bevriezen van de carburateur.

*Anti-oxidant bevordert de levensduur van brandstof.

 
E 10 benzine en E 5 benzine voordelen en nadelen sleutelen met Morpheus op YouTube 

 

Home