|
|||
Home |
Dynamo hoe werkt een dynamo |
We gaan het hebben over de werking en de functie van een dynamo. De dynamo heeft 2 functies De dynamo laad de accu bij. De dynamo verzorgt de stroom voor de elektrische systemen. Aandrijving dynamo De dynamo word aangedreven door de krukaspoelie van de motor, dit gebeurt met een V riem of multiriem. Dynamo laadstroom Dynamo's van auto,s kunnen tussen de 40 en 120 ampere laadstroom opwekken. De stroom word opgewekt doordat de rotor in de stator ronddraait hierdoor word wisselspanning opgewekt. De laadstroom is afhankelijk van het toerental van de motor. Zo laad bijvoorbeeld een auto bij 2000 omw/min 20 ampere En bij 6000 omw/min 85 ampere. De omw/min zijn de omwentelingen van de dynamo poelie en niet van de krukas. Laadstroomcontrolelampje Als je het contactslot aan zet gaat het laadstroomcontrolelampje branden. Hierdoor krijg je een magnetisering in de dynamo. Wanneer de dynamo spanning gaat geven zal het laadstroomcontrolelampje uit gaan. De onderdelen in een dynamo en de functie daarvan Dynamoaansluitingen B+ is aangesloten op de accu deze is voor de laadspanning en laadstroom. D+ is de stuurspanning die naar de rotor gaat voor het afregelen van de dynamospanning, deze gaat via het laadstroomcontrolelampje. D-is de massa van de dynamo. Gelijkrichter De gelijkrichter bestaat uit gelijkrichtdioden. De gelijkrichter zorgt er voor dat de wisselstroom word omgezet naar gelijkstroom, dit is nodig omdat de dynamo wisselstroom geeft en de elektrische systemen van de auto werken op gelijkstroom. Spanningsregelaar De spanningsregelaar zorgt er voor dat dat de laadspanning tussen de 13.2 en 14.6 blijft. De spanningsregelaar zorgt voor het in en uitschakelen van het magnetische veld, door de stroom door de rotor in en uit te schakelen. Als er geen spanningsregelaar zou zijn dan zou de spanning kunnen oplopen naar 25 volt en meer. Rotor De rotor is een elektromagneet, door stroom door de rotor te laten lopen via accu contactslot en laadstroomcontrolelampje word deze magnetische en kan er wisselspanning worden opgewekt. De rotor kan je ook door meten, meestal ligt de rotorweerstand op rond de 3 Ohm Stator De wisselspanning van de dynamo wordt opgewekt in de stator. De statorkern versterkt het het magnetische veld in de dynamo en verhoogd daarmee de opgewekte spanning. Condensator De condensator heeft de functie om de gelijkgerichte spanning van de generator te gaan afvlakken. Koolborstels De koolborstels bestaan voor het grootste deel uit koolstof, dit maakt ze aardig slijtvast De koolborstels zorgen er voor dat de veldstroom via de sleepringen naar de veldwikkelingen gaan. Sleepringen De sleepringen zorgen dat de stroom van de koolborstels overbracht word naar de veldwikkelingen. Ventilatie dynamo De dynamo kan erg heet gaan worden als hij in werking is, om de dynamo te koelen zit er inwendig een ventilator, dit zijn schoepen die mee draaien op de omwentelingen van de dynamo. Lagers dynamo De lagers in de dynamo zorgen er voor dat de dynamo soepel rond kan draaien, deze lagers worden gebruikt voor het verminderen van de wrijving tussen de 2 bewegende delen, de as in de dynamo en dynamohuis, aan de voorkant van de dynamo zit een groot lager en aan de achterkant een klein lager. Storingen met de dynamo Gelijkrichter kapot Spanningsregelaar kapot Klemmende koolborstels Versleten koolborstels Te slappe koolborstelveren Kogellagers versleten V-snaar versleten of te slap ingesteld en slipt |
Dynamo hoe werkt een dynamo met Morpheus op YouTube |
Home |