De Datsun was voor de Tweede
Wereldoorlog een zeldzame verschijning in het stadsbeeld. Ook in Japan,
waar deze auto werd ontwikkeld en geproduceerd. De merknaam Datsun werd
bedacht door Masujiro Hashimoto.
Hashimoto volgde in de Verenigde Staten een ingenieursopleiding. Hij
keerde terug naar Japan en richtte in 1911 de Kwaishinsha Motor Car
Works op. Masujiro Hashimoto bouwde zijn eerste auto's voor zijn
vrienden. Dit eerste model kreeg de naam DAT, de beginletters van de
achternaam van zijn vrienden Kenjiro Den, Rokuro Aoyama en Meitaru
Takeuchi, die zich de gelukkige eigenaren mochten noemen van dit
eigentijdse Japans product.
In 1915 ontwikkelde Masujiro Hashimoto de DAT 31. Deze auto werd in een
kleine serie gebouwd. Een jaar later volgde de DAT 41, die aangedreven
door een 20 pk motor, een topsnelheid behaalde van 40 kilometer per uur.
Datsun
Japan was voor de Tweede Wereldoorlog
nog een arm land. Slechts enkele rijken konden zich een auto
permitteren. Masujiro Hashimoto maakte dan ook moeilijke tijden door met
zijn autofabriek. In 1925 veranderde Masujiro Hashimoto de naam van de
autofabriek van DAT in DAT Motor Car Co en korte tijd later, na de
verhuizing van de autofabriek van Tokio naar Osaka, werd deze naam weer
gewijzigd in DAT Automobile Manufacturing Co.
In 1931 ging DAT Automobile Manufacturing Co deel uit maken van het
concern Tabato Imono.
De eerste nieuwe auto, die in de jaren dertig de fabriekspoort uitreed,
was nog kleiner dan de voorgangers en werd dan ook 'de zoon van DAT'
genoemd: Datson. Omdat het Japanse woordje 'son' tevens 'ruïne'
betekende schreef Masujiro Hashimoto Datson liever met een u, waardoor
de merknaam Datsun geboren werd.
Datsun en Nissan
Veel autoliefhebbers weten wel dat de
automerken Datsun en Nissan iets met elkaar te maken hebben, maar hoe
zit dat precies?
In 1934 fuseerde het eerder genoemde Tabato Imono met de Nihon Sangyo
Company, de nieuwe onderneming kreeg de naam Jdosha Seizo Corporation.
Binnen dit bedrijf werden de auto's vervaardigd in een aparte
vennootschap: Nissan Motor Company Ltd.
Nissan 70
De kleinere auto's kregen nog steeds
de naam Datsun. Vanaf 1936 werd een groter model geleverd onder het
automerk Nissan. De Nissan 70 was een luxe personenauto met een 85 pk
zescilindermotor. De Japanners hadden voor de Nissan 70 de kunst
afgekeken van de Amerikanen, want het model leek sprekend op de
Graham-Paige. De Nissan was echter zelfs voor de rijke Japanners
onbetaalbaar. De Japanse overheid hielp het automerk Nissan met de
aanschaf van enkele exemplaren, maar Nissan werd reeds in 1938 gedwongen
de productie van deze auto's te staken en stapte over op de productie
van vrachtauto's voor het Japanse leger, want de Tweede Wereldoorlog
stond reeds voor de deur.
Na de terugval door de oorlog komt
Nissan weer terug en maakt een aantal van haar meest legendarische
modellen
1947
De productie van de
Datsun-personenwagen wordt hervat.
1951
Nissan gebruikt haar expertise in het
produceren van militaire voertuigen, opgedaan tijdens de Tweede
Wereldoorlog, voor het creëren van een legende, de Patrol. De 4x4 met 85
pk en zescilinder presteert beter dan de Amerikaanse Willis Jeeps wat
betreft laadcapaciteit en kracht.
1953
Arbeiders en management strijden in de
100-daagse staking. Sinds dit conflict is opgelost, is de relatie tussen
management en werknemers relatief stabiel gebleven.
1958
Nissan wint aan bekendheid op de
wereldwijde automarkt als een Datsun 210 de Mobilgas Round Australia
Trial wint.
1959
De Datsun Bluebird wordt in Japan op
de markt gebracht en wordt direct een succes. Hij zou een van Nissan's
meest succesvolle modellen worden.
1960
Twee jaar na het exporteren van de
eerste auto’s naar Amerika, vestigt Nissan zich daar officieel met de
oprichting van Nissan Motor Corporation USA (NMC) in Californië.
1962
Nissan begint met de export van
voertuigen naar Europa.
1966
Nissan fuseert met de Prince Motor
Company. Hierdoor betreden een aantal uitstekende monteurs het bedrijf,
net als de bekende modellen Skyline en Gloria.
1969
De legendarische 240Z wordt op de
markt gebracht. De 2.4 liter in-line six produceert 150 pk en biedt dus
prestaties die de Porsche evenaren, voor de helft van de prijs.
1973
Midden in de oliecrisis wint de Nissan
Sunny de eerste plaats bij brandstofzuinige tests die worden uitgevoerd
door het US Environmental Protection Agency en wordt zodoende enorm
populair in Amerika.
1980
Nissan verkrijgt een belang in Motor
Iberica, S.A. in Barcelona, Spanje. De cumulatieve export bedraagt nu
meer dan 10 miljoen voertuigen
Nissan Motor Manufacturing Corporation
USA (NMMC) wordt gevestigd in Smyrna, Tennessee.
1983
Nissan Motor Iberica S.A. in Spanje
begint met de productie van de Patrol (Safari). Nadat ze in het
buitenland verkocht zijn als Datsun, worden de voertuigen van Nissan nu
wereldwijd verkocht onder de naam Nissan.
1984
Nissan Motor Manufacturing (UK) Ltd.
wordt gevestigd in Sunderland.
1986
De eerste Bluebirds rollen van de band
bij Nissan Motor Manufacturing (UK) Ltd.