Contactpunten ontsteking vervangen auto

 
 
Home

 

Contactpunten ontsteking vervangen

We gaan we het hebben over contactpunten vervangen, de contactpunten zijn eigenlijk een onderbreker.

De contactpunten zijn een deel van het ontstekingssysteem.

De contactpunten worden in rust door een veer tegen elkaar gedrukt.

De stroom die er door loopt wordt elke keer als de contacten uit elkaar worden gedrukt door de nok onderbroken.

De contactpunten schakelt de primaire stroom door de bobine op juiste tijdstippen aan en uit.

Het schakelen van de stroom is mogelijk omdat in het midden van de verdeler een as zit, waar nokjes op zitten.

De aantal nokjes is afhankelijk van het aantal cilinders.

Deze nokken duwen tegen de contactpunten, zodat deze bij iedere nok open geduwd worden.

Op dat moment valt het magnetisch veld weg en dat veroorzaakt een zeer snelle inductiestroomstoot met hoge spanning die zich ontlaadt over de bougie.

Om inbranden van de contactpunten te voorkomen is parallel een condensator geschakeld.

Contactpunten vervangen
Stap 1

Verwijder de verdelerkap, de verdelerkap kan vast zitten met schroefjes of klemmetjes.
Stap 2
Verwijder de rotor, deze kan je in de meeste gevallen gewoon van de as af trekken, de rotor kan goed vast zitten.
Stap 3
Het kan zijn dat je de condensator eerst moet verwijderen.
Stap 4
Draai de schroef los waarmee de contactpunten vast zitten op de grondplaat.
Deze schroef is ook de stelschroef om de contactpunten mee af te stellen.
Stap 5
Zet nu in omgekeerde volgorde zoals hierboven alles weer in mekaar.
Zorg er ook altijd voor dat je een heel klein beetje vet op de nokken van de as smeert, hierdoor zal het fiber nokje op je contactpunten minder hard slijten.

 
Contactpunten ontsteking vervangen met Morpheus op YouTube 

 

Home