Waarom gaan we compressie meten.
Vermogenverlies motor.
Als de motor gaat schudden of trillen.
Verdenking cilinderkoppakking lekkage.
Stap 1
Begin met een volle accu, je gebruik startmotor veel met compressie
meten
Stap 2
Motor moet op bedrijfstemperatuur zijn, Omdat de zuigerveren en kleppen
op temperatuur moeten zijn om een goede afsluiting van de cilinder te
hebben.
Stap 3
Verwijder alle bougiekabels van de bougies en de bougies, lebel de
bougiekabels.
Stap 4
Koppel de voeding van de ontsteking los.
Stap 5
Draai de compressietester in bougiegat.
Stap 6
Gaspedaal volledig ingetrapt, dan zuigt de motor de maximale hoeveelheid
lucht naar binnen waardoor de maximale druk kan worden opgebouwd bij
compressie.
Stap 7
Schakel het contact in en laat startmotor draaien.
Stap 8
Doorstarten tot de naald van de meter niet verder stijgt.
Stap 9
Noteer het resultaat.
Stap 10
Bij een compressietest meet je alle cilinders.
Stap 11
Verwijder de druk van de compressiemeter door op het
snel-ontluchtingsventiel te drukken.
Stap 12
Voorgaande stappen herhaal je voor alle cilinders.
Bij een te lage compressiedruk.
Is in 1, of meerdere cilinders, de druk te laag dan kun je een druppel
motorolie in de zuiger doen. Dan zal de olie de aanwezige ruimte tussen
de zuigerwand en de zuigerveer opvullen.
Is de compressie daarna wel goed
kunnen je zuigerveren versleten zijn.
Als de druk dan nog te laag heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met
vervuilde klepzittingen. Door het vuil kan de klep niet meer goed
afdichten, gevolg is dat er lucht uit de cilinder kan lopen. En dus een
te lage compressie heeft.
Compressie gemeten klaar dan heb je een goed beeld van de totale
compressie. monteer de bougie,s de bougiekabels en de aansluiting van de
ontsteking weer terug.
|