|
|||
Home |
Cilinderkoppakking vervangen auto |
We gaan het hebben over cilinderkoppakking vervangen. Waar zit de cilinderkoppakking De cilinderkoppakking zit tussen het motorblok en de cilinderkop in. Wat doet de cilinderkoppakking De cilinderkoppakking zorgt ervoor dat de ruimte tussen de cilinderkop en het motorblok gas en vloeistofdicht is. Daarom is het belangrijk dat de koppakking bestand is tegen hoge druk. De koppakking moet hittebestendig zijn, bestand zijn tegen koelvloeistof olie en de verbrandingsgassen. De koppakking zorgt er ook voor dat olie koelvloeistof en verbrandingsgassen niet bij elkaar kunnen komen. Waarom Cilinderkoppakking vervangen De cilinderkoppakking kan kapot gaan, dit kan komen doordat de motor te heet is geweest. Het kan ook dat de koppakking gewoon door veroudering gaat lekken. Symptomen lekke koppakking Slecht starten. Koelvloeistof verlies. Koelvloeistof in je olie. Witte rook uit de uitlaat. Olie in je koelvloeistof. Witte smurrie aan je olievuldop. Lage compressie. Minder motorvermogen. Lekkage langs de buitenkant van het cilinderblok. Het peil van de olie stijgt. Cilinderkoppakking vervangen Hou er rekening mee dat je een momentsleutel nodig hebt. Stap 1 Open de motorkap en verwijder de plus pool van je accu. Stap 2 Demonteer de kleppendeksel, het kan zijn dat je eerst het 1 en ander moet verwijderen om bij je kleppendeksel te kunnen komen. Stap 3 Haal de stekkers los van je sensors in je cilinderkop. Stap 4 Maak zonodig de inlaatspruitstuk en de uitlaatspruitstuk los van de cilinderkop. Dit is niet altijd nodig, zo niet haal dan de uitlaat los van het uitlaatspruitstuk. Stap 5 Laat de koelvloeistof uit je koelsysteem lopen, dit kan door het kraantje onder je radiateur open te zetten of de onderste slang van je radiateur los te halen, zet er wel een bak onder, er kan makkelijk een paar liter koelvloeistof uit lopen. Demonteer nu ook de slangen van de cilinderkop. Stap 6 Heb je een bovenliggende nokkensas haal dan de distributieriem los. Bij een distributieketting zet ik de ketting meestal vast aan de nokkenastandwiel en schroef dan het nokkenastandwiel van de nokkenas af. Zorg er wel voor dat de ketting op spanning blijft staan, anders heb je kans dat hij een tandje verschuift op het krukastandwiel. Heb je een distributieriem, verwijder dan de riem. Heb je een onder liggende nokkenas, verwijder dan de tuimelaars en de stoterstangen, leg ze wel zo neer dat ze op precies dezelfde plek terug geplaatst worden. Stap 7 Draai nu de kopbouten los, doe dit van buiten naar naar, dus begin aan de buitenkant en werk zo naar binnen toe. Bij sommige auto,s moet je de kopbouten vervangen, zo niet, leg ze dan wel zo neer dat ze op precies dezelfde plek terug geplaatst worden. Stap 8 Haal nu de cilinderkop van het motorblok af, dit kan moeilijk gaan, ga er niet met een schroevendraaier tussen zitten wrikken. Klop voorzichtig met een kunststof hamer op de cilinderkop, meestal komt hij dan wel los. Stap 9 Bekijk nu de cilinderkop goed, als de cilinderkop vervangen word nadat de motor te heet is geweest kan je cilinderkop gescheurd of krom zijn. Zet je de cilinderkop er zo weer op, kan het zijn dat hij niet goed afdicht. Wil je zeker van je zaak zijn laat hem dan testen op scheurtjes, dan persen ze de kop af, en laat de cilinderkop dan ook vlakken. Vlakken houd in, als er een kromming is dat die weg gehaald word. Stap 10 Koop ook altijd een nieuwe koppakking, een koppakking kan niet 2 keer worden gebruikt, dit geld ook voor de overige pakkingen. Stap 11 Als je een beetje handig bent zou ik ook de kleppen opnieuw inslijpen, hiervoor heb je wel speciaal gereedschap voor nodig. Stap 12 Maak de zitting waar de cilinderkop weer op komt heel goed schoon, tot je je haar er in kunt kammen, dit is echt belangrijk. Stap 13 Plaat nu de nieuwe koppakking op de zitting van het motorblok, je hebt koppakkingen met een boven en onderkant. Let hier goed op, dit geld ook voor de spruitstuk pakking. Stap 14 Plaats nu je cilinderkop op je motorblok. Stap 15 Plaats nu de kopbouten, zet de kopbouten met een momentsleutel en het juiste moment vast. Begin altijd in het midden met aandraaien van de kopbouten. Je hebt meestal een schema welke volgorde je de kopbouten moet aandraaien, dit is ook erg belangrijk. Stap 16 Zet nu alles in omgekeerde volgorde in elkaar zoals boven beschreven. Stap 17 Stel zonodig de kleppen. Stap 18 Vul het koelsysteem weer bij en ontlucht het systeem. |
Cilinderkoppakking vervangen auto met Morpheus op YouTube |
Home |