|
|||
Home |
Chrysler Onderdelen | Plaatsnaam |
www.usa2ned.com | |
http://hagemancarparts.com | Doorn |
http://www.catalina.nl | Zwalmen |
www.parts-n-stuff.com | Nootdorp |
www.cpusaparts.com | Belfeld |
Chrysler Forums |
www.mopar.nl/forum |
www.amerikaanseautopagina.com/forum |
Crysler clubs en verenigingen |
chryslerlebaron.nl |
Geschiedenis van Chrysler
Chrysler bestaat ruim tachtig jaar en werd in 1924 opgericht door Walter P. Chrysler en was daarmee een van de laatkomers in de Amerikaanse auto-industrie. Walter P. Chrysler werd geboren in 1875. Na een carrière in de treinenindustrie, trad hij in 1911 in dienst bij autofabrikant Buick. Hij werd in 1916 eerste man bij Buick en in 1919 ook vice-president bij GM, de moedermaatschappij van Buick. Vanwege conflicten met GM-baas Durant verliet hij Buick begin 1920. Hij kreeg toen het aanbod om het in financiële problemen verkerende Willys-Overland uit de brand te helpen. Bij Willys ontmoette hij drie ingenieurs (Breer, Skelton en Zeder) die een technisch geavanceerde zescilinder hadden ontworpen. Chrysler zag veel in dit project. Toen hij in 1923 de baas werd bij Maxwell-Chalmers nam hij het drietal in dienst en bracht de auto begin 1924 op markt onder de naam Chrysler Six. In het eerste jaar werden er meer dan 30.000 stuks van verkocht. In 1925 werd Maxwell-Chalmers omgedoopt in Chrysler Corporation. Chrysler breidde zijn imperium in 1928 fors uit: hij introduceerde twee nieuwe merken (Plymouth en DeSoto) en nam Dodge over. Chrysler introduceerde in 1934 een auto die veel stof deed opwaaien, de Airflow. Nu wordt de Airflow door velen gezien als één van de meest kenmerkende ontwerpen ooit. Bij de introductie dachten velen daar er anders over. De auto was voor die tijd zeer gestroomlijnd. De auto werd absoluut niet het succes dat Chrysler had gehoopt. Daarom werd ook al snel met de productie gestopt. Het voornaamste resultaat van de Airflow was dat Chrysler de komende decennia geen avontuurlijke automobielen meer durfde te bouwen. Walter Chrysler overleed in 1940 en werd opgevolgd door K.T. Keller. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwde het concern enorme aantallen legervoertuigen, vliegtuigmotoren, munitie en ander oorlogsapparatuur. In de eerste naoorlogse jaren waren de auto's van Chrysler, net als die van de concurrenten, enigszins gemoderniseerde versies van de vooroorlogse modellen. Het eerste echte nieuws bij Chrysler was de introductie van de geheel nieuwe, 180 pk sterke V8-motor met halfbolvormige verbrandingskamers, de zogenoemde 'Hemi'. Aangezien de verkoopcijfers midden jaren vijftig terugliepen, moest Chrysler iets doen. En dat deed het in 1955. Chef-ontwerper Virgil Exner had een volledig nieuwe generatie automobielen ontworpen met de zogenoemde 'Forward Look'-styling. Hiermee was Chrysler in één keer het modernst ogende automerk. Een tweede verrassing was de C-300. Dit was een uiterst sportieve tweedeurs auto, goed voor 300 pk, die een antwoord moest worden op de Ford Thunderbird en de Chevrolet Corvette. Deze auto's werden tot 1965 gebouwd. Ze werden bekend onder de naam '300 Letter Series', omdat er elk jaar een nieuwe letter achter de aanduiding 300 kwam. Na goede verkoopresultaten te hebben behaald in de jaren vijftig en zestig, zakte Chrysler in de jaren zeventig steeds verder weg. Dat werd nog verergerd door de oliecrisis van 1973. Dit leidde ertoe dat Chrysler ook kleinere wagens ging bouwen, zoals de Cordoba en de LeBaron. Om de steeds verder wegzakkende autoverkopen te stoppen, benoemde Chrysler eind 1978 Lee Iacocca als nieuwe topman. Om het bijna failliete concern te redden greep Iacocca keihard in. Hij ontsloeg niet alleen tienduizenden arbeiders, maar ook 33 van de 35 vice-presidenten. Omdat dit alles niet genoeg was, vroeg en kreeg hij regeringssteun. Dankzij de introductie van de zogenaamde K-cars, compacte auto's met voorwielaandrijving die door Dodge en Plymouth worden gebouwd, kreeg hij het concern in een paar jaar weer winstgevend. In 1984 verschenen voor het eerst de zogenoemde 'ruimteauto's' of MPV's. In de VS waren ze verkrijgbaar als Dodge Caravan en Plymouth Voyager. Kort daarop verscheen deze auto ook in Europa op de markt. Hier kreeg hij echter de naam Chrysler Voyager. In 1998 fuseerde Chrysler en Daimler-Benz waardoor het concern DaimlerChrysler ontstond. In datzelfde jaar keerde een beroemde naam terug, de 300 Letter Series. Een zeer opvallende nieuweling in 2000 was de PT Cruiser. De Stratus werd in 2001 opgevolgd door de Sebring. In 2003 kwam Chrysler met een sportcoupé, de Crossfire. Deze wordt aangedreven door een V6-motor van Mercedes. |
Chrysler modellen en gebouwd van en tot en met. |
Chrysler Six 1924 |
Chrysler Imperial 1926 tot 1930 |
Chrysler Imperial 1931 tot 1933 |
Chrysler Imperial 1934 tot 1936 |
Chrysler Imperial 1937 tot 1939 |
Chrysler Imperial 1940 tot 1948 |
Chrysler Imperial 1949 tot 1954 |
Chrysler Imperial 1955 tot 1956 |
Chrysler Imperial 1957 |
Chrysler Imperial 1958 |
Chrysler Imperial 1959 |
Chrysler Imperial 1960 |
Chrysler Imperial 1961 |
Chrysler Imperial 1962 |
Chrysler Imperial 1963 |
Chrysler Imperial 1964 |
Chrysler Imperial 1965 |
Chrysler Imperial 1966 |
Chrysler Imperial 1967 |
Chrysler Imperial 1968 |
Chrysler Imperial 1969 tot 1973 |
Chrysler Imperial 1974 tot 1975 |
Chrysler Imperial 1981 tot 1983 |
Chrysler Airflow 1934 tot 1937 |
Chrysler Airstream 1935 tot 1936 |
Chrysler Windsor 1939 tot 1942 |
Chrysler Windsor 1946 tot 1948 |
Chrysler Windsor 1949 tot 1951 |
Chrysler Windsor 1953 tot 1954 |
Chrysler Windsor 1955 tot 1956 |
Chrysler Windsor 1957 tot 1958 |
Chrysler Windsor 1959 |
Chrysler Windsor 1960 tot 1966 |
Chrysler Saratoga 1939 tot 1942 |
Chrysler Saratoga 1946 tot 1952 |
Chrysler Saratoga 1957 tot 1960 |
Chrysler New Yorker 1940 tot 1942 |
Chrysler New Yorker 1946 tot 1948 |
Chrysler New Yorker 1949 tot 1954 |
Chrysler New Yorker 1955 tot 1956 |
Chrysler New Yorker 1957 tot 1959 |
Chrysler New Yorker 1960 tot 1964 |
Chrysler New Yorker 1965 tot 1968 |
Chrysler New Yorker 1969 tot 1973 |
Chrysler New Yorker 1974 tot 1978 |
Chrysler New Yorker 1979 tot 1981 |
Chrysler New Yorker 1982 |
Chrysler New Yorker 1983 tot 1988 |
Chrysler Town Country 1941 tot 1950 |
Chrysler Town Country 1951 tot 1960 |
Chrysler Town Country 1961 tot 1964 |
Chrysler Town Country 1965 tot 1968 |
Chrysler Town Country 1969 tot 1973 |
Chrysler Town Country 1974 tot 1977 |
Chrysler Town Country 1978 tot 1981 |
Chrysler Town Country 1982 tot 1988 |
Chrysler Newport 1940 tot 1941 |
Chrysler Newport 1949 tot 1950 |
Chrysler Newport 1961 tot 1964 |
Chrysler Newport 1965 tot 1968 |
Chrysler Newport 1969 tot 1973 |
Chrysler Newport 1974 tot 1978 |
Chrysler Newport 1979 tot 1981 |
Chrysler Turbine car 1962 tot 1964 |
Chrysler 300 1962 tot 1964 |
Chrysler 300 1965 tot 1968 |
Chrysler 300 1969 tot 1971 |
Chrysler VH Valiant charger 1971 tot 1972 |
Chrysler VJ Valiant charger 1973 tot 1974 |
Chrysler VK Valiant charger 1975 tot 1975 |
Chrysler CL Valiant charger 1976 tot 1978 |
Chrysler Centura 1975 tot 1978 |
Chrysler Cardoba 1975 tot 1979 |
Chrysler Cardoba 1980 tot 1983 |
Chrysler Drifter 1977 tot 1978 |
Home |