Ik ga simpel uitleggen hoe
een carburateur werkt.
Werking carburateur
Lucht word de carburateur ingezogen doordat de zuiger die naar beneden
gaat een vacuüm creëert.
De hoeveelheid lucht is afhankelijk van het gaspedaal, hoe meer gas je
geeft hoe meer lucht en benzine.
De functie van de carburateur is om de juiste hoeveelheid brandstof toe
te voegen aan de lucht en deze te vermengen zodat de motor goed loopt.
De Choke klep
Door de choke klep te sluiten krijg je meer zuiging op de hoofdsproeier.
Hierdoor krijg je en rijker mengsel, dit is nodig om de motor te kunnen
starten en stationair te laten lopen als hij koud is.
Als de motor op temperatuur komt kan de choke klep weer open.
De choke klep word bij het gas geven ook gedeeltelijk geopend, anders
zou de motor niet genoeg lucht krijgen.
Je hebt choke,s die elektrisch werken, of op de warmte van de
koelvloeistof via bi metaal.
Of choke,s die met de hand bedient worden, dit gaat via een kabel naar
je dashboard met een trekknop.
De Acceleratie pomp
Op het moment dat je gas geeft dan treed de acceleratie pomp in werking.
Dit is nodig omdat er met gas geven meer benzine nodig is in de motor.
De Mengselregelschroef
Met de mengselschroef kan je de motor stationair meer of minder benzine
geven, met deze schroef zet je de stationaire sproeier verder open of
dicht.
Je regelt met deze schroef de stationaire benzine verhouding.
De Regelschroef gasklep
Met de regelschroef kan je de motor stationair meer of minder lucht
geven, met deze schroef zet je de gasklep verder open of dicht.
Je regelt met deze schroef de stationaire lucht verhouding.
De Vlotterkamer
De vlotterkamer is een voorraadkamer voor de benzine, deze word op
niveau gehouden door een vlotter bediende afsluit naald.
Zodra er benzine uit de vlotter gaat zakt de vlotter en gaat de naald
open.
Hierdoor stroomt er door de druk van de benzinepomp weer verse benzine
de vlottenkamer in.
|