Bobine testen auto

 
 
Home

 

Bobine testen auto

Waarom bobine testen, als de auto niet meer goed rijd of start zou er wat met de bobine kunnen zijn.

Open de motorkap. Weet je niet waar de hendel zit, zoek dit dan op in je boekje van de auto. kijk dan ook meteen waar de bobine zit.

Waar de bobine kan zitten verschilt per auto, je kan ook de kabel vanaf de verdeler volgen, dan kom je ook uit bij de bobine, Bij auto's zonder verdeler zijn de bougies direct verbonden met de bobine.

Verwijder een bougiekabel van 1 van de bougie,s. verwijder nu de bougie met een bougiesleutel, is je motor nog heet wacht dan even, je kan jezelf behoorlijk verbranden, kijk uit met je bougie verwijderen dat er niks in het gat valt.

Het mooiste is dat je nog een oude bougie hebt liggen of dat je een bougietester hebt,

Heb je een bougietester bevestig dan de bougietester tussen de kabel en de bougie Laat iemand anders de motor starten en kijk of de bougietester vonkt.

Heb je nog een oude bougie doe hem dan aan de bougiekabel en laat het schroefdraad contact maken met een metalen onderdeel van de motor, doe dit wel met ge´soleerd gereedschap om schokken te voorkomen, laat nu iemand anders de motor starten, als het goed is zie je de bougie nu vonken.

Als je bobine goed werkt zul je blauwe vonken zien op de elektrode van de bougie als de auto word gestart, Als je geen blauwe vonk ziet kan je bobine stuk zijn. Deze moet je dan vervangen.

Als je oranje vonken ziet kan het zijn, een tekort aan elektriciteit, slechte elektrische verbindingen, barsten in de behuizing van de bobine.

Als de bougie helemaal niet vonkt, kan de bobine stuk zijn, slechte elektrische verbindingen, of er is een zekering uit.

Monteer nu weer de bougie en de bougiekabel

De bobine testen door de weerstand te meten
Dit is een andere manier om de bobine te testen, als het makkelijk gaat verwijder dan de bobine uit de auto, kan je makkelijk bij de contacten van de bobine kan je hem ook laten zitten, als je een weerstandsmeter of een multimeter hebt kun je de weerstand meten van de bobine.



Kijk in het onderhoudsboek van jouw type auto over het verwijderen van de bobine. haal de plus min en de kabel die naar je verdeler gaat los daarna moet de bobine worden losgedraaid met een steek- of ringsleutel.

Kijk naar de juiste weerstandwaardes van jouw bobine. Elke bobine heeft zijn eigen waardes van elektrische weerstand binnen de spoel. Als de gemeten weerstand niet binnen deze waardes valt dan is je bobine niet meer goed, meestal kun je de waardes vinden in het onderhoudsboek van je auto.

In het algemeen moet de primaire spoel een weerstandwaarde hebben van tussen 0,7 en 1,7 ohm, de secundaire spoel moet een waarde geven van tussen 7500 en 10500 ohm.

Als je de primaire spoel wilt meten, hou dan beide pinnen tegen de buitenste contacten, kijk of de weerstand waarde overeenkomt met wat er in het boek staat.

Als je de secundaire spoel wilt meten, hou dan 1 pin tegen 1 van de buitenste contacten en 1 pin op het middelste contact, dit is het contact waar de kabel van de verdeler in gaat, kijk of de weerstand waarde overeenkomt met wat er in het boek staat.

Als de metingen van de primaire of secundaire spoel buiten de normale waardes vallen, dan heb je een slecht functionerende bobine. In dat geval moet de bobine vervangen worden.

Is alles in orde bouw dan alles weer terug in de auto.

 

Bobine testen auto met Morpheus op YouTube  YouTube

 

Home