Waarom Automatische versnellingsbakolie controleren en bijvullen
Stap 1
Altijd meten als de motor warm is, Parkeer de auto op een vlakke
ondergrond en laat de motor draaien. Beweeg de pook langs alle
versnellingen en plaats hem dan weer terug in zijn P.
Stap 2
Open de motorkap. Weet je niet waar de hendel zit, zoek dit dan op in je
boekje van de auto. kijk dan ook meteen waar de windhaak en de peilstok
van de automaat zit.
Bij een auto met achterwielaandrijving vind je de peilstok meestal aan
de achterkant van motor.
Bij een auto met voorwielaandrijving vind je de peilstok meestal aan de
voorkant van de motor.
Stap 3
Trek de peilstok van de automatische versnellingsbakolie eruit. Veeg de
peilstok schoon met een schone lap, steek de peilstok terug in het
reservoir en trek deze er nogmaals uit. Het vloeistofniveau moet zich
bevinden tussen Full en Add of Hot en Cold.
Stap 4
Als er te weinig olie in de bak zit voeg dan steeds een beetje bij,
controleer wel steeds tussendoor wat het niveau is, Voeg olie bij totdat
je het juiste niveau hebt bereikt.
Normaal hoef je geen automatische versnellingsbakolie bij te vullen. Als
het niveau onder "Add" of "Cold" zit heb je schijnbaar ergens lekkage,
mijn advies breng hem naar de garage.
Kijk welke kleur de automatische versnellingsbakolie is, als alles goed
is moet hij rood, roze of lichtbruin zijn
Als de automatische versnellingsbakolie donkerbruin is of Hij stinkt
heel muf dan is de olie schijnbaar te heet geweest en dan is de werking
niet goed meer.
Laat deze verversen anders kan er
schade ontstaan aan de automatische versnellingsbak.
Als de olie melkachtig bruin is, zit er schijnbaar koelvloeistof
doorheen. Dan is er een lek in het koelsysteem van de automatische
versnellingsbak. Mijn advies, breng je auto dan onmiddellijk naar de
garage.
Als de olie schuimt of als er belletjes in zitten, dan zit er te veel
olie in de bak, of er zit verkeerde olie in.
|