|
|||
Home |
Auto meters inbouwen en aansluiten
Meters stellen je in staat je rijstijl, het brandstofgebruik, en de conditie van de motor en het stroomcircuit continu te bewaken, je kan ze aan de hand van de aansluitschema,s op deze pagina zelf installeren.
Je kan de meters in je dashboard monteren doormiddel van een gatenzaag.
Er zijn ook meterhouders te koop om je meters in te monteren, er zijn verschillende meterhouders te koop.
Auto meter te koop |
www.24parts.nl |
Een voltmeter informeert je permanent over
de conditie van de dynamo en de accu, als de motor niet draait staat de wijzer
tussen de 12 en 13 volt, je accu is nu goed, staat de wijzer met de motor uit
tussen de 6 en 12 volt, dan is de spanning te laag, je moet dan zeker de
conditie van je accu controleren.
Een accu en dynamo in optimale conditie moet rijdend tussen de 13.8 en 14.8 volt
meten, een hogere stand wijst op overladen, hij moet na enkele minuten weer
terugzakken, anders wordt het tijd om de spanningsregelaar en dynamo te
controleren.
Voltmeter aansluit schema
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ampèremeter aansluiten/inbouwen
Een ampèremeter toont u of de accu oplaadt of
ontlaadt en hoeveel stroom de verschillende verbruikers afnemen, zoals
achteruitverwarming, mistlampen, kachelmotor ruitenwissermotor enz.
Zodra de accu ontlaadt slaat de wijzer van de meter naar de (-), je kan dit via
je toerenteller controleren bij 1500 omwentelingen per minuut.
Als de meter al eerder uitslaat zonder veel ingeschakelde verbruikers, dan is er
meestal wat mis met de spanningsregelaar of dynamo.
Staan veel grote verbruikers ingeschakeld dan zie je bij een stationair
toerental de wijzer toch naar de (-) gaan, zodra je gas geeft levert de dynamo
meer stroom en slaat de wijzer uit naar de (+).
Bij een goed functionerende stroomcircuit moet de ampèremeter altijd iets naar
de plus uitslaan.
Ampèremeter aansluit schema
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Watertemperatuurmeter aansluiten/inbouwen
Op deze meter kan je precies de
temperatuur van de koeling in je motorblok aflezen, de meter krijgt zijn
gegevens door via een sensor die rechtstreeks in het motorblok kan worden
gedraaid.
Ook is het mogelijk de voeler in een speciaal waterslangkoppeling te monteren
waarlangs de koeling circuleert.
Je kan de sensor plaatsen waar je oude sensor zat, wil je ook je oude sensor behouden kan je kiezen voor een adapter en beide in de adapter plaatsen, er is nog een mogelijkheid en dat is een adapter tussen je koelslang plaatsen.
Watertemperatuurmeter aansluit schema
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vacuümmeter aansluiten/inbouwen
Een vacuümmeter geeft je een
indicatie van het brandstofverbruik tijdens de rit, Als je motor in top conditie
draait, staat de wijzer in het vlak tussen de groene en de rode zone.
In feite meet een vacuümmeter de compressie van je motor en wordt daarom
vacuümmeter genoemd.
Het vacuüm slangetje sluit je aan achter op de meter, de andere kant van het slangetje komt op de vacuümslang te zitten van je vacuüm vervroeger van je ontsteking via een T stuk.
Vacuümmeter aansluit schema
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Turbodrukmeter aansluiten/inbouwen
Met een turbodrukmeter kan controleren of je turbo, wastegate en inlaattraject normaal werkt.
De vacuümslang sluit je aan zoals op de tekening hier beneden.
Turbodrukmeter aansluit schema
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oliedrukmeter aansluiten/inbouwen
Een oliedrukmeter geeft je een indicatie over de oliedruk in het motorblok, is je oliedruk te laag, controleer dan je oliepomp, het kunnen ook zeer versleten lagers zijn.
Je kan de oliedruksensor plaatsen waar je oude sensor zat, wil je ook je oude sensor behouden kan je kiezen voor een adapter en beide in de adapter plaatsen, er is nog een mogelijkheid en dat is een adapter tussen je oliefilter plaatsen.
Oliedrukmeter aansluit schema
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Olietemperatuurmeter aansluiten/inbouwen
Op deze meter kan je precies de temperatuur van
de olie in je motorblok aflezen, de meter krijgt zijn gegevens door via een
voeler die rechtstreeks in het motorblok kan worden gedraaid.
Ook is het mogelijk de voeler in een speciale adapter te plaatsen.
Je kan de olietemperatuur sensor plaatsen waar je oude sensor zat, wil je ook je oude sensor behouden kan je kiezen voor een adapter en beide in de adapter plaatsen, er is nog een mogelijkheid en dat is een adapter tussen je oliefilter plaatsen.
Olietemperatuurmeter aansluit schema
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------\
Toerenteller aansluiten/inbouwen
Een toerenteller helpt je de meeste kracht uit je
motor te halen, ze zijn verkrijgbaar voor benzine en dieselmotoren. Zo,n teller
geeft het aantal omwentelingen per minuut van de krukas aan.
Door op het juiste moment te schakelen bij de minste motorslijtage en het
laagste brandstofverbruik, haalt je het hoogste rendement uit je motor.
Dat schakelmoment heet het maximum koppel, het ligt bij de meeste auto,s rond de
3500 toeren per minuut.
Het draadje vanaf je meter gaat op de aansluiting van de bobine die naar je ontsteking gaat.
Toerenteller aansluit schema
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Benzinemeter aansluiten/inbouwen
Een benzinemeter geeft je een indicatie over de inhoud van je benzinetank, komt de meter dicht bij de E van Empty, dit is vertaald in het Nederlands (leeg) dan wordt het tijd om te gaan tanken.
Draadje vanaf je meter gaat naar de bovenkant op je tank bij je benzinevlotter.
Benzinemeter aansluit schema
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Klok aansluit schema
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Transmissie temperatuurmeter aansluiten/inbouwen
Op deze meter kan je precies de temperatuur van de olie in je transmissie aflezen, de meter krijgt zijn gegevens door via een voeler die rechtstreeks in de transmissie kan worden gedraaid.
Als er een plek is waar je de sensor in kan draaien is dat het mooiste, is er geen plek dan kan je deze maken in je transmissiepan om je sensor te plaatsen, je zou de sensor ook nog in je aftapplug kunnen draaien als er een aftapplug aanwezig is.
Transmissie temperatuurmeter aansluit schema
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Differentieel temperatuurmeter aansluiten/inbouwen
Op deze meter kan je precies de temperatuur van de olie in je differentieel aflezen, de meter krijgt zijn gegevens door via een voeler die eventueel rechtstreeks in de differentieel kan worden gedraaid.
Als er een plek is waar je de sensor in kan draaien is dat het mooiste, in de meeste gevallen is dat niet zo, is er geen plek dan kan je deze maken in je differentieel pan om je sensor te plaatsen, er zijn ook speciale differentieel pannen te koop met speciaal daarvoor bestemde gat om je sensor in te draaien, je zou de sensor ook nog in je aftapplug kunnen draaien als die aanwezig is.
Differentieel temperatuur aansluit schema
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cilinderkop temperatuurmeter stelt je in staat de temperatuur te meten van je cilinderkop, een cilinderkop temperatuurmeter wordt meestal gebruikt bij luchtgekoelde motoren.
De cilinderkop temperatuur sensor wordt geplaatst onder je bougie.
Cilinderkop temperatuurmeter aansluit schema
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met een motor urenteller ben je in staat de aantal uren af te lezen die de motor draaid.
Urenteller aansluit schema
Home |