|
|||
Home |
Brunox test Link |
Fluid film en perma film test Link |
RX 5 en RX 10 test Link |
Roest test 2 Link |
Rustyco test Link |
Roest proces test Link |
Cola ontroesten metaal test Link |
Azijn ontroesten metaal test Link |
Zoutzuur ontroesten metaal test Link |
Uiensap ontroesten metaal test Link |
Roest: hoeveel schade wordt daardoor niet aangericht? Volgens het Nederlands Corrosie Centrum in Rotterdam wordt voor de geïndustrialiseerde wereld rekening gehouden met 3 à 4 procent van de Bruto Nationaal Produkt per jaar. Voor een land als Nederland komt dat neer op een jaarlijks verlies van minstens vijf tot zeven miljard Euro (!). En dát zijn alleen nog maar de directe kosten, bestaande uit de vernietiging van kapitaal, gebruik van duurdere materialen en methoden om corrosie te voorkomen. De indirecte kosten bijvoorbeeld wegens een doorgeroest vat of een machine die niet meer kan draaien bedragen misschien nog wel het dubbele. Roest is ook overal om ons heen. Zo krijgt iedere autobezitter vroeg of laat te maken met roest. Vooral in onze streken, waar ‘s winters pekel op de wegen wordt gestrooid. Roestvorming op de carroserie van een auto is nog maar een esthetisch probleem. Maar na verloop van tijd worden ook de dragende delen van het chassis aangetast. Dan duurt het niet lang meer totdat het voertuig wordt afgekeurd. Daarom blijven autofabrikanten speuren naar nieuwe en betere corrosiebeschermende maatregelen. ML-behandelingen, deklagen aanbrengen, galvaniseren met zink; bij sommige merken lukt dat beter dan de andere. Er zijn er nog steeds bij waarvan de verkoper van de concurrent zal opmerken dat zo’n auto al in de folder staat te roesten. Roest rust nooit Roest, leren we op school, is geoxideerd ijzer: ijzer dat zich heeft verbonden met zuurstof. Als het zo simpel was, zou je roest effectief kunnen bestrijden door te zorgen dat er geen zuurstof bij het ijzer komt. Maar zo eenvoudig is het niet.Staal (want daar praten we over, zuiver ijzer wordt nooit gebruikt) is geen homogene stof. Bij staalbereiding wordt schroot aan de ‘smelt’ toegevoegd. Vaak bestaat dat uit samengeperste autowrakken die aluminium en koper bevatten. Staal bevat dus ook andere metalen.Tussen de kristallen van twee verschillende metalen heerst altijd een klein spanningsverschil, het zogenoemde potentiaalverschil. Zorgt een geleidende vloeistof, bijvoorbeeld zure regen, voor contact tussen de kristallen, dan ontstaat er een elektrisch stroompje. Het gevolg hiervan is dat het minst edele metaal in oplossing gaat. Loopt de stroom bijvoorbeeld tussen een ijzer- en een koperdeeltje, dan gaat het ijzer in oplossing. De opgeloste ijzerdeeltjes verbinden zich met zuurstof en er ontstaat roest, dat altijd water bevat. Dat laatste is funest, want zelfs één molecuul water in de corrosielaag is voldoende om het proces gaande te houden.
Roest overschilderen helpt niet. Onder de laklaag vreet roest gewoon verder. Omdat het volume van een corrosieproduct groter is dan het oorspronkelijke staal, zal de verflaag op den duur barsten. Door de barst kan water dringen, waardoor het proces weer wordt versneld. Om roest te bestrijden moet het metaal dus eerst zeer grondig worden ontroest.In de praktijk gebeurt dat door het metaal te stralen. Daarna wordt er zo snel mogelijk een hechtende verflaag op aangebracht. Snelheid is geboden, omdat ijzerdeeltjes zich ook zonder water aan zuurstof binden.
Roest terug veranderen in staal is in theorie mogelijk door het geroeste voorwerp in een plasma te plaatsen. Een plasma ontstaat als een gas een zodanige temperatuur krijgt dat alle elektronen worden losgerukt van hun atomen. Onder invloed van zo’n plasma komen de roestmoleculen in zo’n heftige beroering dat de binding tussen de ijzer- en zuurstofatomen wordt verbroken. Die zuurstof kan worden afgevoerd en er bljjft puur ijzer over. Althans in theorie, want in de praktijk blijkt het proces nog zo duur dat alleen kunstvoorwerpen zo worden behandeld. Een roestige spijker moet bijvoorbeeld zes uur lang onder een plasmadouche liggen om weer van staal te worden. Het in stand houden van een plasma vreet stroom en bovendien neemt de tijdsduur van de behandeling toe, naarmate de voorwerpen en de hoeveelheid roest groter worden. De auto industrie vaart daar wel bij, want anders reed ieder van ons in een oldtimer rond. Om dit roesten van binnenuit van bruggen, parkeergarages en andere betonnen bouwsels tegen te gaan, wordt tegenwoordig steeds vaker gewerkt met kathodische bescherming. Daarbij wordt een zwakke gelijkstroom op het wapeningsstaal gezet. Benodigd is slechts een vermogen 10 watt per honderd vierkante meter. In afgelegen gebieden kan de noodzakelijke stroom dus ook ook met behulp van zonnepanelen worden opgewekt. Beton dat onder stroom is gezet, wordt immuun gemaakt tegen roesten van binnenuit.Roestbestrijding door middel van elektrische stroom? Jazeker, want uit materiaalonderzoek blijkt dat roesten voornamelijk is terug te voeren tot een elektrochemisch proces. Elektrochemisch wil zeggen dat tijdens scheikundige processen elektronen worden uitgewisseld. Met andere woorden: dat daarbij stroompjes lopen. Verantwoordelijk voor die elektrische stroompjes zijn het metaal zelf en de inwerking erop van lucht en water. Zelfs als een metaal niet nat aanvoelt, bevindt zich door de luchtvochtigheid nog altijd een uiterst dun laagje water op het oppervlak. Die vloeibare waterfilm is elektrisch geleidend. Vooral als daarin nog eens vuil of strooizout is opgelost. Ook het metaal zelf is niet puur en bevat insluitsels of verontreinigingen. Samen met de plaatselijke verschillen in de waterfilm zorgen die voor piepkleine potentiaalverschillen langs het oppervlak. Zo heeft elke staalconstructie zijn eigen ‘galvanische elementen’. Die mini-batterijtjes blijken de grote boosdoeners te zijn.Aan de negatieve pool van een mini-batterijtje lost namelijk ijzer op. Daar ontstaan ijzerionen. Aan de positieve pool splitst water zich in waterstof (dat als gas ontwijkt) en hydroxyde-ionen. De negatief geladen hydroxyde-ionen binden zich met de positief geladen ijzerionen tot ijzerhydroxyde. Dat is een roodbruin metaalzout, dat bij verdere blootstelling aan de zuurstof van de lucht overgaat tot donkerbruine schilfers ijzer(III)oxyde: roest. Het lijkt dus het ei van Colombus. Zet ijzer onder stroom, en het roesten stopt omdat de vorming van ijzerionen wordt verijdeld. Niet iedere staalconstructie hoeft echter permanent onder stroom worden gezet. Want kathodische bescherming ontstaat ook door het aanbrengen van een dun zinklaagje. Zink is namelijk ‘onedeler’ dan ijzer, zodat daarvan eerder elektronen zullen ontsnappen. In plaats van ijzer lost het zink op. Het eindprodukt van zinkcorrosie het ‘zinkpatina’) is echter hard en vormt ook een afsluitende laag. Zo valt het corrosieproces vrijwel stil.Zelfs bij beschadigingen van de zinklaag tot op het staal roest dat nauwelijks. Zolang er nog wat zink in de buurt overblijft, blijft de elektrische stroom de goede kant op gaan. Toch vormt het verzinken van staal een nieuw probleem op zich. Want door de toename van verzinkt staal neemt de hoeveelheid ‘schoon’ staal af en dreigt daarvan zelfs een tekort te ontstaan. Voor het gieten van motorblokken van auto’s hebben de producenten bijvoorbeeld zinkvrij staal nodig. Zink kan namelijk bellen vormen in het staal, waardoor zwakke plekken ontstaan. Oud roest, dat zink bevat kan, kan dus niet weer opnieuw worden gebruikt. Tenzij de staalfabrieken kostbare methoden toepassen om het zink weer van het staal te scheiden.
Stel dat je al het ijzer zou kunnen verzinken of met dekkende lagen van de lucht zou kunnen afsluiten? Ben je dan van roestvorming af? “Welnee,” antwoorden daarop metaaldeskundigen, “want dan heb je altijd nog het probleem van bacteriën die het ijzer kunnen aantasten. Die vreten vanonder die deklagen of door het zink hun weg.”Bacteriën die ijzer eten? Het is nog maar een paar jaar geleden dat materiaaldeskundigen zich serieus buigen over deze vorm van biologische corrosie. Gregory Kobrin, een ingenieur bij duPont in Texas kreeg er bijvoorbeeld in 1985 mee te maken, toen opslagtanks om een onverklaarbare reden gingen lekken.
“Dat waren volkomen nieuwe tanks,” herinnert Kobrin zich. "En we wisten niet wat we ermee aan moesten. Totdat we ze met röntgenapparatuur doorlichtten en erachter kwamen dat er onder kleine putjes hele holten in het staal zaten. Daarin zaten hele kolonies staafvormige bacteriën. De bacteriën, inmiddels geïdentificeerd als soorten Rhodomicrobium en Citrobacter vormen slijmlaagjes, die ook weer gaan werken als de polen van een batterij. Zo lost het ijzer op, waarmee ze zich voeden. Sinds vorig jaar kennen ook geologen deze ijzeretende bacteriën. Zij achten ze verantwoordelijk voor hele fijne laagjes ijzerroest, die in sedimenten van vroegere zeeën zijn te vinden.
Een anti-roestbehandeling begint altijd met een grondige inspectie van het voertuig. Voor het vaststellen van roestvorming bekijk je met een endoscoop in de auto: in de deuren, de chassisbalken en andere holle delen. Alleen een schone, droge auto kan
effectief tegen roest worden behandeld. Daarom wordt de auto zeer uitgebreid
gereinigd. Je verwijdert alle afdekplaten en beschermkappen en behandelen erg
vuile oppervlakken met een oplosmiddel. Na het reinigen krijgt de auto zijn wielen weer terug . De auto moet zeker 48 uur drogen. Daarna verwijder je stoppen, stekkers en andere delen om toegang tot de holle ruimtes te krijgen. Pas dan kan de behandeling beginnen. Dinitrol ML stopt
het roestproces Dinitrol 1000
dicht de holle ruimtes Dinitrol Sealant
beschermt tegen vuil Na deze behandeling is de auto voor vele jaren beschermd tegen roest!
Electrolitisch ontroesten Electrolitisch ontroesten gebeurd op de zelfde manier als galvaniseren,dit is een goede en goedkope oplossing om kleine onderdelen te ontroesten zoals remtrommels-remcilinders-aandrijfassen enz.we hebben hiervoor nodig 1 plastic emmer-een acculader-een ijzerenstrip-een stuk koperenbuis of houten steel en huishoudsoda,op bijgaande foto zijn metalen strippen in de emmer bevestigd voor het aansluiten van de pus pool maar dat kan ook gewoon een stuk metaalplaat zijn,het onderdeel dat we willen ontroesten verbinden we met de negatieve pool van de accu lader(let goed op de rode draad die we in de emmer zien is een los stuk draad de aan sluiting zit aan de buitenkant van de emmer en is verbonden met de negatieve aansluiting van de acculader de zwarte draad!)de emmer word voor driekwart met water gevuld,waaraan we voor iedere liter water 1 eetlepel huishoud soda toevoegen (eerst op lossen in warm water)hierna kan het te ontroesten onderdeel in de emmer worden gehangen,let goed op de polariteit van de aansluiting de min aansluiting (zwarte draad van de accu lader komt aan het te ontroesten voorwerp)de plus (rode draad komt aan het stuk plaat dat in de emmer word gehangen)let ook goed op dat het onderdeel dat we gaan ontroesten niet in verbinding komt met de positieve metalen strip in de emmer na enkele uren kan het onderdel uit de emmer gehaald worden en de loszittende roest met een staalborstel worden verwijderd,daarna afspoelen onder de kraan en met een fohn droog blazen,een goede beschermingslak om de ontroeste delen mee te beschermen is Hamerite verkrijgbaar in diverse kleuren en kan direct op het blanke metaal worden aangebracht en geeft zelfs niet geheel ontroeste plaatsen nog een goede bescherming.
De snelheid waarmee het ontroesten gebeurd
is afhankelijk van de stroom die de acculader kan leveren 6A is al ruim
voldoende,maar hoe hoger de stroom hoe sneller het proces,ook de hoeveelheid
toegevoegde soda speelt een rol even uitproberen bv anderhalf of twee eetlepels
op 1liter water het is ook mogelijk om in plaats van huidhoud soda caustische
soda te gebruiken dit is veel agressiever dan huishoud soda en wordt bij de
bouwmarkt en drogist verkocht als gootsteen ontstopper.
Het juiste beschermingsmiddel Tijd dus voor een onafhankelijke proef op de som. Het tijdschrift OldtimerMarkt heeft onlangs een zeer uitgebreide test gepubliceerd met op zijn minst interessante resultaten. De test is uitgevoerd door de universiteit van Oldenburg in Duitsland en kan als onpartijdig worden beschouwd. Daar het roesten van plaatstaal een tijdrovend proces van vele jaren is, heeft het testteam ervoor gekozen het testtraject te versnellen, zonder dat dit de resultaten beïnvloedt. Hiervoor gebruikt men zogenaamde zoutspoelkasten. Ondanks deze maatregelen had de test toch nog een doorlooptijd van drie jaar. Om de kokerbalken van een auto na te bootsen, heeft men een metalen kast gemaakt van 60 centimeter lang. Het deksel en de bodem zijn met schroefverbindingen vastgemaakt. In het midden van de kast is een opstaande verstevigingsrand gepuntlast. Dit laatste komt ook vaak in de praktijk voor. Aan de onderzijde zijn afvoergaten voor condens gemaakt. Tijdens de test wordt de ingespoten zoutoplossing hier door afgevoerd. De zoutoplossing wordt enerzijds gebruikt om het roestproces (en daarmee de test) te versnellen en anderzijds om ook de winterperiode na te bootsen. De buitenzijde van de kast is wit gespoten, zodat het begin van doorroesten meteen zichtbaar wordt. Rust roest Roestomzetter De testresultaten
|
Home |