We gaan het hebben over een
Aandrijfas differentieel keerring vervangen met een voorwiel aangedreven
auto.
Waar zit je aandrijfas
Een aandrijfas zit tussen je versnellingsbak en je wielen in.
Waar zit je Aandrijfas keerring
De Aandrijfas keerring zit in het differentieel waar je aandrijfas
gemonteerd zit.
Symptomen versleten of kapotte
Aandrijfas keerring
Olie lekkage tussen je differentieel en je aandrijfas.
Aandrijfas keerring vervangen
Stap 1
Zet de auto op bokken of een brug, zorg dat de wielen vrijkomen.
Stap 2
Demonteer de wielen
Stap 3
Aandrijfas met schroefjes
Heb je een aandrijfas met schroefjes, draai dan de schroefjes los en
neem de aandrijfas weg.
Aandrijfas zonder schroefjes
Heb je een aandrijfas zonder schroefjes, bij je wielnaaf zit nu een
centrale moer, deze is meestal geborgd.
Haal de borging weg, afhankelijk welke borging er op zit, vervang de
centrale moer voor een nieuwe.
Draai deze moer nu los, dit zal niet makkelijk gaan, dus gebruik daar
een stuk goed gereedschap voor.
Stap 4
Je moet nu de aandrijfas uit de wielnaaf krijgen, bij sommige auto,s
hoef je alleen je veerpoot los te schroeven.
Bij andere auto,s moet je je fuseekogel en of je stuurkogel los halen.
Stap 5
Heb je nu alles los dan kan de aandrijfas behoorlijk vast zitten in de
wielnaaf.
Gebruik hiervoor een kunststof hamer en probeer de aandrijfas uit de
wielnaaf te slaan.
Gebruik geen ijzeren hamer want dan beschadig je het schroefdraad op de
aandrijfas.
Stap 6
Heb je je aandrijfas uit je wielnaaf dan kan je je aandrijfas nu uit je
versnellingsbak trekken.
Zet er even een bakje onder want er komt altijd olie uit gelopen.
Om je aandrijfas uit je versnellingsbak te krijgen gaat ook niet altijd
makkelijk.
Meestal een paar keer goed rukken aan je aandrijfas is voldoende.
Stap 7
Als de aandrijfas is verwijderd kan je bij de keerring komen, hier heb
je keerring trekkers voor, je kan het ook proberen met een schroef er in
te draaien en dan de keerring er uit te trekken.
Stap 8
Plaats nu de nieuwe keerring, doe dit voorzichtig, de nieuwe keerring
moet er gelijkmatig in worden getikt.
Gebruik hier geen ijzeren hamer voor, je kan de nieuwe keerring met de
oude keerring erin tikken.
Je legt hiervoor de oude keerring op de nieuwe keerring en tikt de
nieuwe keerring er voorzichtig in.
Je kan er ook een grote dop voor gebruiken.
Stap 9
Doe de aandrijfas weer in je versnellingsbak en in je wielnaaf, zet nu
alles weer vast in omgekeerde volgorde zoals hierboven.
Vergeet je borging niet van je centrale moer bij je wielnaaf.
Vul zonodig nog olie bij in je differentieel.
|