Waar op letten aanschaf 2e hands auto

 
Home

       

Erg belangrijk

1 Neem iemand mee die verstand heeft van auto,s.

Interieur auto

1 Interieur goed bekijken een vies interieur duidt ook vaak op slecht onderhoud.

2 Voel of er geen vocht onder de vloerbedekking of matten aanwezig is, dit duidt vaak op roest of lekkage.

3 Kijk of de stoelen goed werken.

Elektrische gedeelte

1 Test of alle elektrische functies goed werken (claxon) (elektrische ramen) (airco) (kachelmotor) (ruitenwissers) (ruitenwisser sproeier)   (lampjes dashboard) (temperatuur meter) (oliedruk meter of lampje) (binnen verlichting) (grootlicht) (dimlicht) (richting aanwijzers)(mistlamp) (achteruitrijverlichting) (remlicht).

Onderkant auto

Bekijk de auto altijd even goed aan de onderkant na.

1 Kijk op roest en beschadigingen chassis balken en bodem.

 

2 lekkage plekken (motor) (versnellingsbak) (remmen) (stuurpomp) (radiateur en slangen).

3 Uitlaat controleren op roest gaten en of hij goed vast zit.

4 Kijk of er geen schokbrekers lek zijn.

Buitenkant auto

1 Bekijk altijd een auto bij daglicht en droog weer als er regendruppels op de auto liggen dan zie je een hoop deuken krassen en          kleurverschil niet.

2 Bekijk op roest (dorpels) (wielkasten) (onderkant deur) (parafan voorruit).

     

3 Kijk ook even of er geen barst in het voorraam zit dit kunnen dure reparaties zijn.

Wielen

1 Duw of trek aan de banden spelling kan duiden op versleten wiellagers stuurkogels of fusee kogels.

     

2 Bekijk of de banden nog een goed profiel hebben, is het profiel scheef afgesleten is de uitlijning niet goed van de wielen.

De motor

1 Schroef de oliedop los en kijk aan de onderkant of er schuim op zit White Sludge (beetje gele smurrie) dit kan duiden op een lekke koppakking of slechte carter ontluchting, de eigenaar kan ook de auto alleen hebben gebruikt voor korte stukjes.

2 Controleer het koelwater, het koelwater mag geen kleurverschil hebben en absoluut geen sporen van olie hebben dit kan duiden op lekke koppakking.
Bij een automatische versnellingsbak kan ook de automatenbak oliekoeler lek zijn in je radiateur.

3 Controleer voor het proef rijden of de motor nog koud is, je wilt er wel zeker van zijn dat de motor bij een koude start het ook doet.

4 Hoor of er geen rare geluiden zijn (aanlopend geluid) (tikkend geluid) rare geluiden kunnen duiden op (krukas lagers) (nokkenas lagers) (dynamo lagers) (waterpomp lagers) (ontsteking lagers) (stuurpomp lagers) (aircopomp lagers) die niet meer goed zijn of kleppen die tikken.

Verder onder de motorkap

1 Kijk de motor olie na op de peilstok of deze geen raar kleurtje heeft en of er geen Sludge aan de oliepeilstok zit.

2 Kijk ook even de remvloeistof na, is deze vies of donker van kleur geen ramp maar vervang hem wel als je de auto koopt.

3 Bij een auto met een automatische versnellingsbak kan je ook even de automatische versnellingsbak olie nakijken, deze olie is rood van kleur, is hij donker en ruikt hij verbrand is dat niet goed.

3 Voel even of de accu goed vast zit, het roesten onder de accu kan snel gaan dit is ook een apk puntje.

Bij het starten van de motor

1 Kijk bij het starten van de motor of het olie lampje ook uit gaat en dat er geen lampjes blijven branden zoals (dynamolampje) (ABS lampje) enz.

2 Controleer bij het starten de rook die uit de uitlaat komt, blauwe rook is meestal olie verbruik en witte rook kan duiden op een lekke koppakking.

 

3 Start de motor slecht zou ik hem laten staan of de volgende dag terug komen als hij wel goed start met natuurlijk een koude motor.

Proefrit maken

Let op bij een proefrit

1 zet bij 30 km per uur de versnelling in zijn 3 en geef vol gas, gaat de motor ineens veel toeren maken dan is de koppelingsplaat versleten.

2 Voel ook of hij gemakkelijk in elke versnelling gaat.

3 Hoor je bij het koppelen van het koppelingspedaal rare geluiden dan is je druk lager slecht of kapot.

 

4 voel bij een automatische versnellingsbak of hij in elke stand goed pakt.

5 Voel je tijdens het rijden trillingen in het stuur dan zijn de wielen uit balans.

6 Neem bij 80 km per uur het stuur losjes in je handen en rem dan stevig, bij trillingen in het stuur zijn je remschijven krom of indien het stuur naar links of rechts trekt duid dit meestal op rem problemen.

7 rij op een lang recht stuk 80 a 100 km per uur en laat het stuur losjes in je handen, gaat de auto vanzelf 1 kant op wijken dan klopt de uitlijning niet van je wielen kan ook je bandenspanning zijn of erger de auto is krom door een ernstige schade.

8 Rij 80 a 100 km per uur en neem een flauwe bocht naar links of rechts hoor je dan een vreemd geluid dan zijn meestal je wiellagers versleten, het kan ook je homokoneet zijn van je aandrijfas met voorwielaandrijving.

 

9 Zet tijdens de proefrit de radio uit zo kun je eventuele rare geluiden snel opmerken, zet de verkoper de radio juist hard aan of praat hij de oren van je hoofd kan dat duiden dat hij iets wilt verbergen, geloof het want het gebeurt vaak.

 

Nog een paar tips

1 Maak een afspraak met de verkoper bij hem thuis en niet op een andere locatie, zo weet je altijd waar je moet wezen in geval van onduidelijkheden.

 

2 Kijk of er nog onderhouds boekjes aanwezig zijn.

3 Controleer of de verkoper tevens ook de eigenaar is van de auto, dit kan je zien op het kentekenbewijs.

4 Laat de auto eerst op je naam zetten bij het postkantoor voordat je betaald of vraag bij betaling de papieren van de auto.

5 Is de auto volledig afbetaald, zo niet dan blijft hij eigendom van de geldverstrekker totdat de lening volledig is afbetaald dan heeft de geldverstrekker ook de mogelijkheid om hem op te eisen, wist je hier niks van dan kan je naar de rechter stappen.

6 let op de km stand, een lage km stand kan voordelig zijn voor de verkoper, maar de km stand kan terug gedraaid zijn.

7 Vraag om de verzekerings papieren, als het om een gestolen exemplaar gaat zal de verkoper ook geen verzekerings papieren kunnen laten zien.

8 vraag voor de zekerheid om een geldig identiteitsbewijs bijvoorbeeld een paspoort of rijbewijs en controleer of de naam op het geldige identiteitsbewijs overeen komt met de papieren van de auto.

   

 

 
   
Home