Volvo oldtimer pagina

 
Home

 

Onderdelen Plaatsnaam
www.volvo-klassiekers.nl  Barneveld
www.volvo-parts.nl Heerhugowaard
www.volvoonderdelen.com Moergestel
http://volvo-oldtimer.eu/ Barneveld
http://home.tiscali.nl/dakhaas/ Nij Beets
http://www.wimsclassics.nl/home/ Helmond
www.amazon-parts.nl Woudenberg
www.artaparts.nl Emmen
www.veterancar.nl Wognum
www.bumperworld.nl Sevenum
www.volvokleinzweden.com Papekop

 

Volvo forums
www.volvokv.nl/forum/ 
www.volvo-forum.nl/

 

Volvo clubs en verenigingen
www.volvokv.nl
www.katterugclub.nl
www.volvo1800es.nl
www.volvo240-260register.nl
www.volvo300club.nl

 

Geschiedenis van Volvo

Het begon met kogellagers

In 1907 werd door Sven Wingquist de AB Svenska Kullager Fabriken, oftewel SKF opgericht, dat zou uitgroeien tot de grootste kogellagerfabrikant ter wereld. Zeven jaar na de oprichting werd Björn Prytz van SKF naar de Verenigde Staten gestuurd om te onderzoeken of een goedkope kogellager onder de naam Volvo een levenskans bezat. Dat bleek blijkbaar zo te zijn, want op 11 mei 1915 liet SKF Volvo als merknaam registreren. Volvo is Latijn voor ik rol en komt van het werkwoord volvere. De registratie voor het Latijnse "ik rol" gold niet alleen voor kogellagers, maar onder andere ook voor automobielen en andere transportmiddelen.

In 1914 werd op het eiland Hisingen Hisingen Nordiska Kullagerfabriken i Göteborg (NKA) opgericht om met SKF te kunnen concurreren. Dat lukte niet, mede omdat SKF de prijs van de Volvolagers verlaagde. SKF nam NKA over en kreeg daardoor ook de beschikking over de fabriekslokalen op Hisingen. Na deze overname werd Volvo in 1919 op de plank gelegd en ging verder door het leven als een papieren bedrijf. Het openbreken van de Amerikaanse markt met behulp van Volvolagers bleek namelijk niet haalbaar te zijn.

Auto's

Al deze ontwikkelingen waren Assar Gabrielsson bekend, omdat hij in die tijd voor SKF werkte. Mede dankzij kapitaal van SKF, het papierbedrijf AB Volvo en de leegstaande fabriek op Hisingen, konden Assar Gabrielsson en Gustaf Larson, die ook nog bij SKF had gewerkt, op 14 april 1927 de allereerste Volvo-personenauto aan de wereld tonen. Deze Volvo ÖV4 was Amerikaans georiënteerd. De prijs van de auto was bij de introductie 4 800 Zweedse kronen. Een prijs die ook de PV444 zou krijgen bij de introductie in 1944.

 De Volvo ÖV4

Tijdens de jaren onder Assar Gabrielsson en Gustaf Larson groeide Volvo gestaag, zowel op personenauto- als op vrachtwagengebied. SKF leende Volvo geld, Volvo kocht de motorenleverancier Penta en de versnellingsbakkenleverancier Köpings Mekaniska Verkstad en nam na de Tweede Wereldoorlog een grote stap op de wereldpersonenautomarkt met de PV444. Toch zou pas bij het aantreden van Gunnar Engellau in 1956, als opvolger van Assar Gabrielsson en Gustaf Larson, Volvo werkelijk groeien.

Onder de periode Gunnar Engellau zette Volvo een sterke voet op de Amerikaanse markt. Bovendien expandeerde Volvo krachtig met behulp van geheel nieuwe fabrieken in Göteborg en Gent. En Volvo knipte de banden door met SKF. De opvolger van Gunnar Engellau, Pehr G. Gyllenhammar, zette de expansie voort. Volvo zou in de ogen van Pehr G. Gyllenhammar een breed bedrijf moeten worden en werd dat ook. Onder andere olie en etenswaren werden aan het concern toegevoegd. Deze branchevreemde takken zouden de transportdelen van Volvo mede moeten gaan financieren.

In 1974 nam het de personenwagendivisie van DAF over. Men produceerde nog tot het einde van de jaren zeventig DAF-modellen met een Volvo-naamplaatje. De als Volvo 343 gebouwde auto was een doorontwikkeling op de geplande DAF 77 (in sommige bronnen wordt verondersteld dat het de DAF 88 zou zijn).

Volvo kampte in de jaren '80 met een enigszins suf imago, met de Volvo 240 en de Volvo 740 als belangrijkste producten en men besloot te investeren in een sportievere auto. Dat resulteerde in de in 1991 geïntroduceerde Volvo 850, het duurste product uit het bestaan van Volvo. Twee jaar later zou het in verhouding spotgoedkope product, de Volvo 240, uit productie gaan. Op 7 mei 1993 viel het doek voor de allerlaatste 240.

In 1998 besloot Volvo, als een betrekkelijk kleine speler op de markt voor personenauto's maar als een belangrijke speler op de vrachtwagenmarkt, de personenwagendivisie te verkopen. Het Amerikaanse automerk Ford kocht het in 1999. De vrijgekomen fondsen werden aangewend door Volvo Trucks om Renault Trucks te kopen, nadat een geplande overname van Scania geen goedkeuring kreeg van de Europese Unie.

Eind 2008 kondigde Ford aan de toekomstplannen met Volvo te heroverwegen. Vanwege financiële overwegingen heeft Ford Volvo uiteindelijk in 2010 verkocht aan het chineese bedrijf Geely. Vanaf 1999 was Volvo Cars eigendom van de Ford Motor Company. Volvo viel onder Fords Premier Automotive Group (PAG). Ook Aston Martin was een onderdeel van deze PAG totdat het werd verkocht op 12 maart 2007, en Jaguar en Land Rover behoorden tot de PAG totdat Ford beide merken op 2 juni 2008 verkocht aan Tata. In 2008 zocht Ford een overnamekandidaat voor Volvo Cars, echter zowel BMW als Daimler AG haakten af[1]. In september 2009 bevestigde Fords financieel directeur Lewis Booth dat Ford Volvo wilde verkopen. Eerder die maand had de Chinese autoproducent Geely laten weten interesse te hebben in de overname van het Zweedse automerk.[2] In augustus 2010 werd de daadwerkelijke overname door Geely geëffectueerd. Het bedrijf betaalde 1,8 miljard dollar voor Volvo.

Veiligheid

Volvo staat bekend om zijn vele veiligheidsinnovaties door de jaren heen. Nog voor er door overheden belangrijke veiligheidseisen gesteld werden nam Volvo een pioniersrol op op het vlak van veiligheid. De bekendste veiligheidsuitrusting die is uitgevonden door Volvo is de driepuntsgordel. De driepuntsgordel werd in 1959 uitgevonden door Nils Bohlin, een ingenieur bij Volvo. De driepuntsgordel wordt gezien als de belangrijkste veiligheidsdoorbraak in de autogeschiedenis, iemand die een veiligheidsgordel draag heeft 50% meer kans om te overleven dan iemand die geen gordel draagt. Al de huidige modellen van Volvo die getest zijn door EuroNCAP hebben 5-sterren behaald.

 

Volvo PV 56 1938 tot 1945
Volvo PV 56

 

Volvo PV 444 1944 tot 1957    productieaantal 196.004  
Volvo PV 444

 

Volvo PV 60 1946 tot 1950
Volvo PV 60

 

Volvo PV 830 1950 tot 1958
Volvo PV 830

 

Volvo PV 445 1949 tot 1960
Volvo PV 445 pickup

 

Volvo P1900 1956 tot 1957    productieaantal 68
Volvo P1900

 

Volvo PV 544 1958 tot 1965    productieaantal 243.996
Volvo PV 544

 

Volvo P 210 1960 tot 1969
Volvo PV 210

 

Volvo P 1800 1961 tot 1973        Volvo 1800 ES 1971 tot 1973     productieaantal 47.484
Volvo P 1800 Volvo 1800 ES

 

Volvo Amazon 1956 tot 1970    productieaantal 667.341
Volvo Amazon Volvo Amazon combi

 

Volvo 142 1967 tot 1974   144 1966 tot 1974          145 1967 tot 1974     productieaantal 1.251.371
Volvo 142 Volvo 144 Volvo 145

 

Volvo 164 1969 tot 1975    productieaantal 153.179
Volvo 164

 

Volvo 242 1974 tot 1984   244 1974 tot 1984           245 1974 tot 1993
Volvo 242 Volvo 244 Volvo 245

 

Volvo   264 1975 tot 1882   262 1975 tot 1977
Volvo 264 Volvo 262 bertone

 

Volvo 66 1975 tot 1980    productieaantal 113.431
Volvo 66 Volvo 66 Marathon Volvo 66 Combi

 

Volvo 340 1976 tot 1991   360 1982 tot 1991    productieaantal 1.140.000
Volvo 340 Volvo 360

 

Volvo 740 1984 tot 1992    760 1982 tot 1990    productieaantal 1.430.000
Volvo 740 en 760

 

Home