Volkswagen oldtimer pagina

 
Home

       

 

Volkswagen onderdelen Plaatsnaam
www.artaparts.nl  Emmen
www.paruzzi.com Yerseke
www.kevershop.nl Doesburg
www.keverspecialist.nl Nieuw-Amsterdam
www.bumperworld.nl Sevenum
www.hotrod.nl Doesburg
oldvwterveld.nl Achterveld

 

Volkswagen forums
www.vwforum.nl
www.golfgtiforum.nl
www.keversite.nl
www.bus-forum.nl

 

Volkswagen clubs en verenigingen
www.site.keverclub.nl
www.lvwcn.nl
www.vwcabrio.nl
www.412club.nl
www.vwbusclub.nl
www.hilversumsekeverclub.nl

 

Bedrijven Plaatsnaam
www.c-c-b.nl Etten-Leur
www.gekgewordenkever.nl Swifterband
www.vwveteranencoenen.nl Koningsbosch
www.hotrod.nl Doesburg
www.luchtgekoeldewebwinkel.nl Noord-Scharwoude
www.kever-mobiel.nl Hengelo
www.kaagkevers.nl Hillegom
www.hbvankranen.nl Krimpen aan de IJssel
www.oldtimerparts.nl Etten-Leur
www.keverspecialist.nl Nieuw Amsterdam   
www.mcp-classic-vw.nl Zuidland
www.paruzzi.nl Yerseke
www.vangilstkevers.nl Bruinisse
www.pinocar.nl De Goorn
www.keverland.nl bergschenhoek
www.vwclassics.nl Someren
www.kevers.nl Wijk en Aalburg
www.volksrepairs.nl Berkel en Rodenrijs
www.vwimport.nl Berkel en Rodenrijs
www.kevercentrum.nl Kortenhoef

 

De geschiedenis van VW

Het begon allemaal bij de Oostenrijkse professor en auto-ingenieur: Ferdinand Porsche. Deze had al in 1922 plannen voor een goedkope auto voorgesteld, maar niemand had hier belangstelling voor, zelfs zijn toenmalige werkgever Austro-Daimler niet. Toen Porsche bij Mercedes-Benz over zijn goedkope droomauto begon, betekende dit het einde van hun samenwerking. Porsche probeerde het bij onder meer NSU en Zündapp, waar een aantal prototypes werden gerealiseerd. Hij begon voor zichzelf, en kreeg in 1934 van Adolf Hitler de opdracht een "Kraft durch Freude"-wagen te ontwerpen, een wagen voor het volk. Het programma van eisen voor deze auto was fors. De KdF-wagen moest een topsnelheid van 100 km/u kunnen halen; moest twee volwassenen en een kind kunnen vervoeren, of drie soldaten en een mitrailleur; moest een luchtgekoelde motor hebben, zodat hij 's winters buiten kon staan; mocht maximaal tussen de 6 en 7 liter benzine per 100 kilometer verbruiken; en mocht niet meer kosten dan 900 Reichsmark.

Het ontwerp voor zo'n auto had Porsche al eerder gereed. In 1932 had hij een vierpersoons auto ontworpen die sterk door ontwerpen van Béla Barényi en een prototype van Tatra-ontwerper Hans Ledwinka was geďnspireerd, met een luchtgekoelde viercilinder motor achterin. Er waren toen drie prototypen van gebouwd door Zündapp. Ook NSU was in het model geďnteresseerd, maar toen dit bedrijf werd overgenomen door Fiat, was dit het einde van de NSU-Volksauto. Het aanbod van Hitler kwam dus net op tijd. Op 12 oktober 1936 stelde Porsche drie rijdende prototypes voor, die al de karakteristieke vorm van de latere Volkswagen Kever hadden. Iedere wagen legde in zeventig dagen een afstand af van 50.000 km, zonder dat al te grote reparaties nodig waren.

Hitler zocht vervolgens persoonlijk een geschikte locatie voor de fabriek. Omdat de enige twee beschikbare autofabrieken - die van Opel en van Ford - niet volledig Duits waren, gaf Hitler zijn "Arbeitsfront" opdracht in het midden van Duitsland, bij Fallersleben, een fabriek te bouwen. Het Duitse volk zou door middel van een spaarsysteem het geld voor de productie bijeen brengen. Er zou ook een nieuwe stad verrijzen voor de arbeiders van de fabriek en hun gezinnen, Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (kortweg KdF-stadt, later Wolfsburg) genaamd, met een residentie voor Hitler, en een boulevard waar na afloop van de oorlog de overwinningsparade zou worden gehouden.

Tweede Wereldoorlog

De auto zou uiteindelijk rond de 1.400 Reichsmark kosten. Duitsers konden voor dit bedrag een bewijs kopen dat recht gaf op een Volkswagen, wanneer deze klaar zou zijn. In de enorme fabriek, de grootste autofabriek van Europa, moesten per jaar zo'n 800.000 wagens worden gefabriceerd. Op 26 mei 1938 legde Hitler de eerste steen voor de KdF-fabriek, en in 1940 rolde de eerste wagen van de lopende band. Er werden slechts een paar honderd personenauto's gebouwd, vrijwel allemaal voor partijbonzen. Inmiddels was de Tweede Wereldoorlog uitgebroken, en de nieuwe fabriek bouwde de Kübelwagen, een door Porsche en Erwin Komenda ontworpen legervoertuig op het chassis van een Kever. Later werd ook de Volkswagen Schwimmwagen hier gebouwd. Ook werden er militaire versies van de Volkswagen Kever gebouwd, en verder werden er vliegtuigen gerepareerd en onderdelen voor raketten gemaakt. De Duitse spaarders zouden pas na de oorlog (en een aantal rechtszaken) hun auto in ontvangst kunnen nemen.

Na de Tweede Wereldoorlog

De fabriek bij kasteel Wolfsburg werd aan het eind van de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd en in april 1945 veroverd door het Amerikaanse leger. De stad werd omgedoopt tot Wolfsburg, en de KdF-fabriek werd overgedragen aan de Britse bezettingsautoriteiten. Majoor Ivan Hirst kwam aan het hoofd van het bedrijf te staan. De fabriek werd bestemd voor de reparatie van legervoertuigen; de machines werden beschouwd als oorlogsbuit en zouden worden weggevoerd. Omdat het Britse leger een tekort aan voertuigen had werd echter besloten de productie weer op te starten. In september 1945 plaatste het Britse leger een order voor 20 duizend stuks, en in 1946 werden al duizend auto's per maand gebouwd, hoewel het dak van de fabriek nog steeds kapot was en het voor de productie benodigde staal tegen nieuwe auto's moest worden geruild. De fabriek werd aangeboden aan Amerikaanse, Britse en Franse autofabrikanten, maar niemand zag iets in het rare bolle autootje. Men begon onder de naam Wolfsburg Motor Works (naar een foute vertaling van Bayerische Motoren Werke); later werd het omgedoopt tot Volkswagen. Het bedrijf zou zelfstandig verder moeten, bestuurd door de Duitse overheid. De naam Volkswagen was geďnspireerd op een advertentie van Standard.

In 1948 werd Heinrich Nordhoff bij Opel weggehaald om directeur van Volkswagen te worden, en in 1949 stapte Hirst op. Volkswagen introduceerde een bestelbusje (Type 2), maar maakte verder alleen de Kever (Type 1). In 1955 rolde het 1-miljoenste exemplaar van de band. Later zouden nog vele productierecords worden gebroken. Carrosseriebouwer Karmann in Osnabrück bouwde vanaf 1955 de Karmann Ghia op een iets verbreed Keverchassis.

Op 22 augustus 1960 werd Volkswagen omgezet in Volkswagenwerk Aktiengesellschaft en in 1964 nam het bedrijf het eveneens Duitse Auto Union over. De technische kennis van Audi zou later een belangrijke rol spelen bij het ontwikkelen van de Golf.

Met het vertrek van Nordhoff in zicht - hij zou in 1968 aftreden - werd diens 1-model politiek losgelaten. In 1967 verscheen de langverwachte opvolger van de Kever, de Volkswagen 1500/1600 (Type 3), in 1969 gevolgd door de Volkswagen 411/412 (Type 4). Beide modellen, die in diverse uitvoeringen werden vervaardigd, bleken geen succes; de met NSU overgenomen K70 was zelfs een regelrechte flop. In 1972 overtrof Volkswagen met de Kever het productierecord van de roemruchte T-Ford, en in 1973 waren al meer dan 16 miljoen Kevers geproduceerd. Niet slecht voor een ontwerp dat deels uit 1931 dateerde, maar het einde kwam nu toch in zicht.

In 1974 bracht Volkswagen de Golf op de markt. Anders dan de vorige modellen had deze een watergekoelde motor voorin. De Golf werd en is nog steeds een enorm succes. Het nieuwste type is de Golf VI.

Naast de Golf verschenen de wat kleinere Polo, de Scirocco, en de Passat. De productie van de Kever werd afgebouwd; na 1978 vond deze alleen nog buiten Duitsland plaats, voornamelijk in Brazilië en Mexico, en op 21 juli 2003 rolde het laatste exemplaar van de band in de Mexicaanse fabriek te Puebla. Een jaar eerder, in 2002, had de productie van de Golf die van de Kever al overtroffen.
Op 1 april
2005 werd de nieuwe kleine 3-deurs Fox gepresenteerd op de AMI-beurs in Leipzig. Vanaf juni 2005 is deze te koop in Nederland en vervangt de Lupo
.

De laatst gepresenteerde modellen zijn de Tiguan (mini SUV), de Eos (coupe-cabriolet) en intussen zijn er nog 3 grote uitbreidingen geweest, de Passat CC de Scirocco en de Golf VI.

Volkswagen had intussen in 1998 een nieuwe Kever uitgebracht, de New Beetle, maar deze werd geen groot succes. Ook de verkoop van de kostbare Phaeton blijft achter bij de verwachtingen, maar de Touareg, een zogeheten SUV verkoopt goed.

Een minder bekend type is de luchtgekoelde Volkswagen Brasilia, een eigen ontwerp van de Braziliaanse vestiging van Volkswagen dat nimmer in Europa is uitgebracht. In Nederland rijdt slechts één exemplaar rond.

Volkswagen is anno 2006 uitgegroeid tot een internationaal concern dat naast zichzelf ook Audi, Seat, Škoda, Lamborghini, Bentley, Bugatti en Yamaha bevat. De Volkswagen-groep heeft daarmee 49 fabrieken in 3 continenten.
Verder heeft Volkswagen A.G. een groot belang in
Scania trucks en in MAN
. Deze bedrijven probeerden te fuseren in februari 2007, maar door slechte onderlinge communicatie liepen de gesprekken op niets uit.

 

 
 
Volkswagen Kever KDF
  
Volkswagen Kever KDF

 

Volkswagen Kever Bril  1945 tot 1953
  
Volkswagen Kever bril

 

Volkswagen Kever ovaal  1953 tot 1957
  
Volkswagen Kever ovaal

 

Volkswagen Kever 1200 en 1300
  
Volkswagen kever 1200 en 1300

 

Volkswagen Kever 1302  1970 tot 1972
 
Volkswagen Kever 1302

 

Volkswagen Kever 1303 1972 tot 1975
    
Volkswagen Kever 1303
In totaal zijn er 21.529.464 kevers gebouwd.

 

Technische pagina Volkswagen Kever
Technische gegevens volkswagen kever
 Volkswagen Kever foto album
 Volkswagen kever foto album 2
 Volkswagen Kever cabriolet foto album

 

Volkswagen bus T1A 1950 tot 1954  T1B 1955 tot 1963
   
Volkswagen bus T1A Volkswagen bus T1B                    Volkswagen T1B Pickup

 

Volkswagen bus T2A 1967 TOT 1970  T2B  1971 tot 1993
 
Volkswagen bus T2A Volkswagen bus T2B

 

Volkswagen bus T3  1979 tot 1993
 
Volkswagen bus T3

 

Volkswagen karmann gia type14 1955 tot 1974    productieaantal 500.000
  
Volkswagen karmann gia type 14                 cabrio

 

Volkswagen Karmann gia type 34 1961 tot 1969    productieaantal 42.505
  
Volkswagen Karmann gia type 34

 

Volkswagen 1600 1961 tot 1973    productieaantal 431.752
    
Volkswagen 1600                        Variant                                       Fastback

 

Volkswagen 411 1968 tot 1972
    
Volkswagen 411

 

Volkswagen 412 1972 tot 1974
    
Volkswagen 412
Van VW Type 4 zijn er 367.728 gebouwd.

 

Volkswagen 181 1968 tot 1980    productieaantal 140.768
 
Volkswagen 181

 

Volkswagen Golf 1 1974 tot 1983    productieaantal 6.799.900
  
Volkswagen Golf 1

 

Volkswagen Golf 2 1983 tot 1992    productieaantal 6.301.000
    
Volkswagen Golf 2

 

Volkswagen polo 1 1975 tot 1979
  
Volkswagen polo 1

 

Volkswagen polo 2 1981 tot 1994
      
Volkswagen polo 2

 

Volkswagen Scirocco 1 1974 tot 1981    productieaantal 504.153
     
Volkswagen Scirocco 1

 

Volkswagen Scirocco 2 1981 tot 1992    productieaantal 291.497
  
Volkswagen Scirocco 2

 

Volkswagen Jetta B1 typ 32 en typ 33 1973 tot 1980
     
Volkswagen Jetta typ 32 Volkswagen Jetta typ 33

 

Volkswagen Jetta B2 typ 32 1980 tot 1988
 
    
Volkswagen Jetta B2 typ 32

 

Volkswagen caddy MK1 1983 tot 1992
    
Volkswagen caddy MK1

 

Home