Volkswagen Kever informatie pagina

 
Home

Geschiedenis van de Kever

De Volkswagen Kever is ontworpen door de geniale Ferdinand Porsche. Hij haalde in 1934 de opdracht binnen om een auto voor het volk te maken. De auto moest minstens 100 km/uur kunnen rijden, een hellingspercentage van 30% aankunnen, luchtgekoeld zijn, zuinig met benzine omspringen en vier personen kunnen vervoeren. De eerste prototypes werden in 1936 gemaakt. Deze zijn door de Duitse overkoepelende organisatie voor autobouwers RDA aan harde tests onderworpen. Ondanks het breken van krukassen, versnellingspoken en kabels van de remmen, werd toch een positief advies uitgebracht. Daarop kreeg Porsche de opdracht om nog dertig Kevers te maken. In 1937 reden deze 30 prototypes in totaal 2,4 miljoen kilometer. De prototypes hadden geen achterruit, waardoor ze iets weg hadden van Kevers. Zo komt de Kever aan haar naam.


Ferdinand Porsche

Pas in 1938 krijgt de Kever haar definitieve vorm en is zij productierijp. Er wordt een fabriek opgezet in Wolfsburg (Duitsland), waar tot 1978 Kevers zullen worden gemaakt. Tot de oorlog lopen er 630 blauwgrijze KdF-wagens (Kraft durch Freude, de naam die Hitler aan de Kever gaf) van de band. Deze komen in handen van Nazi-partijbonzen en niet bij de burgers terecht. Daarna wordt de productie van Kevers gestopt en schakelt de fabriek over op oorlogsvoertuigen. Zo zijn de Kübelwagen (soort jeep), de Schimmwagen (kan ook varen) en de Kommandeurswagen (met vierwielaandrijving) ontstaan, allemaal gebaseerd op de Kever.

       
Kübelwagen                               Schimmwagen                             Kommandeurswagen

Na de oorlog wordt de fabriek weer opgebouwd en worden de eerste brilkevers gebouwd (de achterruit heeft de vorm van een bril). Niemand ziet de toekomst van de Kevers zitten, maar omdat er behoefte is aan vervoersmiddelen en het goed is voor de werkgelegenheid, blijft de fabriek draaien. Al snel blijkt de auto een succes te zijn. Jaarlijks volgen er wijzigingen in het ontwerp en de productieaantallen nemen toe. Het succes mag duidelijk zijn: er zijn ruim 21 miljoen exemplaren geproduceerd. En nu, na ruim 60 jaar, komt er een opvolger: the New Beetle.

   
New Beetle

Naast de gewone Kever is ook de Kever Cabriolet zeer populair geworden. Het bedrijf Hebmüller neemt de productie van de Cabriolet in 1948 ter hand, maar na een brand zijn er nog slechts 80 van de 700 gebouwde Cabriolets over. Die worden voor astronomisch hoge bedragen verkocht. Daarna krijgt de Duitse koetsenfabrikant Karmann in 1949 de opdracht, en zal tot 1980 ruim 300.000 orginele Cabriolets bouwen.

   
Cabriolet
 

Prototype Kever

       

 

Brilkever  1945 tot 1953

De oudste Kever afgezien van de prototypes uit de jaren 30 van de vorige eeuw is de zogenaamde brilkever. Hij is gemakkelijk te herkennen aan het gedeelde achterruitje, dat enigszins aan een bril doet denken. De Duitsers noemen hem Brezelkäfer, omdat hij hen aan de vorm van Brezel ( krakeling) doet denken. De brilkevers zijn echte liefhebbers oldtimers geworden, schaars en in veel gevallen krankzinnig duur.



Deze oerkever is direct na de Tweede Wereldoorlog op de markt gekomen en is tot 1953 gemaakt. De motor had 1131 cc en was met zijn 25 PK goed voor een topsnelheid van 100 kilometer per uur. Bijzonder aan deze Kever zijn ook de kabelremmen. De afstelling daarvan vergt bijzondere zorg, anders trekt hij scheef bij het remmen. Ook is er wat meer spierkracht nodig dan bij modernere remmen. De brilkever had nog maar één uitlaatpijpje in plaats van de bekende twee.

         

Een leuk detail zijn de semaforen (uitklapbare richtingaanwijzers), die in de B-stijlen verwerkt zijn. In het moderne verkeer zijn die echter nauwelijks zichtbaar.

   
Uitklapbare richtingaanwijzers      Bij een Cabriolet zat hij hier

Op het plaatje zie je dat de auto geen gaspedaal had, zoals wij die nu kennen (een plank vandaar de uitdrukking plankgas), maar een rolpedaal.


Rolpendaal

Ook hebben deze Kevers nog geen benzinemeter, maar een houten peilstokje om in de benzinetank te steken en zo het benzineniveau te meten.

De brilkever werd geleidelijk technisch verbeterd, met name de exportversie. Hij kreeg hydraulische remmen, de verwarming en de versnelling werd verbeterd. De versnelling was eerst helemaal niet gesynchroniseerd, later vanaf de tweede versnelling. Ook kreeg de Kever geleidelijk de bekende uitzetbare tochtraampjes in plaats van één ruit in de portieren.

   
Zonder tochtraam                       Met tochtraam

In een poging om meer frisse lucht in de wagen te brengen, werden ventilatiekleppen ingebouwd. Deze veroorzaakten alleen maar tocht en verdwenen dan ook spoedig uit het ontwerp.


Ventilatieklep

 

Kever Ovaaltje  1953 tot 1957

Vanaf maart 1953 werd de achterruit van de Kever vergroot en kreeg de vorm van een ovaal. Onze Oosterburen noemen de ovaaltjes liefdevol Ovali.

       

In 1954 verdween de aparte startknop en kon de auto voortaan gestart worden door het omdraaien van een sleutel in het contactslot. Vanaf 1955 krijgt de Kever de bekende twee uitlaatpijpjes. De motor kreeg iets meer vermogen. Hij ging van 1131 cc naar 1192 cc en daarmee van 25 naar 30 PK. Ook het ovaaltje is inmiddels een liefhebbers model en schaars aan het worden.

   
Startknop                            Twee uitlaatpijpjes

 

Kever 1957

Voor en achterruit vergroot, einde van de ovaal kever.

       

Ook in dit productiejaar waren er weer veel kleine technische wijzigingen, maar de opvallendste wijziging is aan de buitenkant te zien. Er is nu een grotere voor en achterruit. Vanaf augustus 1957 kreeg deze een meer vierkante vorm, die later nog een keertje vergroot zou worden. Het rolpedaal maakte nu plaats voor een modern gaspedaal.


Gaspedaal
 

Kever 1960

Vanaf dit jaar kregen alle Kevers knipperlichten op de spatborden aan de voorzijde in plaats van de uitklapbare richtingaanwijzers bij B stijl. Eerst zijn het nog slanke modellen, later worden het dikkere lamphouders.Ook de achterlichten zijn verandert met richtingaanwijzer. Vanaf 08/1960 krijgen de exportkevers als eerste een volledig gesynchroniseerde versnelling, zoals we die tegenwoordig kennen. De benzinetank krijgt een wat praktischer vorm, waardoor er wat meer ruimte in de kofferbak ontstaat.

       
Knipperlicht slank model              Knipperlicht breed model              Klein achterlicht met richtingaanwijzer

 

Kever 1961

In 1961 krijgen de Kevers bevestigingspunten voor autogordels en eindelijk een echte benzinemeter op het dashboard. In de voetenruimte voorin kwamen schuifjes voor warme lucht uitstroomopeningen.


Links de benzinemeter

1961 was ook het einde voor de luxe modellen kever de reserve tank in de kofferbak, de reserve tank werd bediend door een hendel over te halen onder het dashboard.

        
Tank in de kofferruimte    Hendel onder het dashboard         Tank uit de Kever

 

Kever 1964

In dit productiejaar werden de voorruit en de achteruit weer een beetje vergroot. Ook werden de raam- en deurstijlen slanker uitgevoerd. Het standaardmodel heet nu officieel 1200A en krijgt nu ook een gesynchroniseerde versnellingsbak. De verwarming is nu makkelijk regelbaar met twee hendels op de middentunnel, in plaats van met een draaiknop. Ook praktisch was de nu neerklapbare achterbank.

   

           
Brede Deurstijlen ook genoemd dickholmer                               Slanke deurstijlen



Kever 1965

Het verkeer werd drukker en sneller, de Kever moest mee in zijn tijd. Dat gebeurde in augustus 1965 met de introductie van de 1300 (de voormalige exportversie), met een motor met 1285 CC en 40 PK en een topsnelheid van 120 km/u.
Dit was ook de eerste Kever waar een typebenaming op de motorklep te vinden was: 1300.

 

De Kever was nu dus leverbaar als instapmodel 1200A (nog steeds met de 1192 CC en 34 PK motor) en als 1300 (de standaard 1300 versie).

 

Kever 1966

In 08/1966 volgde een heuse superkever, de 1500, met een 1500 cc motor met 44 PK. Deze Kever kreeg ook moderne schijfremmen aan de voorzijde. In 1965 werd ook de fuseekogelvooras geïntroduceerd, waardoor er nu minder onderhoud nodig was. De L van Luxe werd vanaf 1965 de nieuwe toevoeging achter de type-aanduiding als het om een Exportmodel ging. Deze Kevers kregen af-fabriek al wat extra's mee.  Ook kwam er een half-automaat beschikbaar voor de 1300.

Er kwamen ook andere velgen en wieldoppen rond 1966.

   
Ouder model velg en wieldop   Nieuw model velg en wieldop
 


Kever 1967

Een belangrijk jaar voor het uiterlijk van de Kever. Het was het jaar waarin men afscheid nam van de zogenaamde liggende koplampen.
De achterlichten zijn ook weer verandert, de bekende kerkraam achterlichten, je had met achteruitrijlicht voor meerprijs of luxepakket.

In 1967 kregen de duurdere Kevers ook eindelijk in plaats van het 6 Volts systeem het 12 Volts systeem, zoals we dat nu ook nog kennen in auto's.
De motorklep is ook korter geworden.

   
Lange motorklep               Korte motorklep

           
Liggende koplampen                    Staande koplampen                    Achterlicht de bekende kerkraam  Achterlicht met achteruitrijlicht

De vulopening van de benzinetank verhuisde van onder het kofferdeksel naar een plaatsje boven het rechter spatbord.

   
Vulopening onder kofferdeksel      Vulopening boven het rechte spatbord

Ook de bumpers veranderden. In plaats van de afgeronde vormen werden zij vierkant en kregen een horizontale "sleuf". Veel Keverfans zien door al deze veranderingen 1967 als het laatste jaar van de klassieke Kever, het einde van het pre-67 tijdperk.

   
Afgeronde bumper                       Vierkante bumper

Ook de roosters voor de claxons in het voorspatbord zijn verdwenen.

   
Met rooster                                Zonder rooster

 

Kever 1968

In 1968 kwam de Spaarkever.

   

De Spaarkever benaming is officieel pas sinds 1968-1978 gebruikt door VW.

De spaarkever is een wat soberder uitvoering van de standaard Kever. Deze goedkopere modellen bleven naast de latere nieuwere modellen leverbaar en volgden de technische verbeteringen met wat vertraging. Daardoor was hij natuurlijk goedkoper.

De spaarkever is te herkennen aan.

Geen chromen sierstrip op kofferklep
Geen chromen sierstrippen in raamrubbers
Geen chromen sierstrip op treeplanken
Standaard 6-voltsinstallatie (12 volt optie)
Kleine hemelbekleding
Geen afsluitbaar dashbordkastje
Motorklep niet afsluitbaar
Geen luchtroosters in motorklep
Geen luchtrooster in kofferklep
Geen luchtrooster achter zijramen
Geen achterruitverwarming
Geen zonneklep aan bijrijderskant
Deurbekleding zonder portiervakken en met kleine handgrepen
Geen handlussen voor achterpassagiers
1 stand ruitenwisser
Eenvoudig stuur zonder chroom
Stoelen zonder vergrendeling

Achterklep zonder embleem.

Vanaf 1973 kreeg de spaarkever ook de vierkante Eurobumper en grote ronde achterlichten de olifantpoot.
Vanaf 197
5 kreeg de spaarkever ook een 12 voltinstallatie.

 

Kever 1970

De 1200 en de 1300 werden verder geproduceerd maar het model 1500 niet. Deze werd vervangen door de 1302. De motor van de 1302 was een 1300 motor met nu maar liefst 44 PK of naar keuze in de S-versie zelfs een 1600 motor met dikke 50 PK. De 1302 is aan de buitenkant te herkennen door een boller en dikker kofferdeksel.

   
De oudere kofferdeksel                Boller en dikker kofferdeksel 

Dat heeft te maken met de moderne wielophanging van het type McPherson dat geïntroduceerd werd. Hierdoor ontstond er in het "vooronder" (de kofferruimte voorin) eindelijk ook wat meer ruimte omdat het reservewiel nu plat kwam te liggen. Het wordt nu wat ingewikkelder met alle soorten Kevers. Er waren nu meerdere soorten motoren in meerdere modellen tegelijk leverbaar. De zogenaamde "1600-Motor" (1584 CC, 50 PK) werd namelijk ook in de S-versies ingebouwd: Kever 1200S, 1300S, 1302S (1970-1972) en 1303S (1972-1976).

De torsiestaafvering is bij de 1302 en 1303 vervangen door de moderne MacPherson-ophanging. De MacPherson voorveerpoot is opgebouwd uit een spiraalveer met daarbinnen een telescopische schokdemper. De veerpoot is tussen het binnenscherm en de stuurkogel gemonteerd. Tezamen met de draagarm en stabilisatorstang vormt dit een stevige driehoeksconstructie.


MacPherson-ophanging

Er verschenen ook luchtinlaten achter de achterste zijruiten.

   
Luchtinlaten


Kever 1972

Nadat een jaar eerder het veiligheidsstuurwiel geïntroduceerd werd, kregen de Kevers nu een nieuw dashboard van gewatteerd, zwart vinyl. De 1302 werd al na twee jaar afgelost door model 1303. Hij werd ontwikkeld in het modeljaar 1972, vooral met het oog op de veiligheidseisen op de Amerikaanse markt. Je herkent hem makkelijk aan zijn 'Panorama-voorruit'. Deze was bol, waardoor de afstand tussen bestuurder en voorruit toenam. Voor het overige was de 1303 grotendeels hetzelfde als de 1302. Hij werd maar gemaakt tot 1975 want de nieuw toegepast techniek zoals de moderne wielophanging konden niet echt terugverdiend worden gezien de heftige concurrentie van andere merken, die een prijsverhoging uitsloot. Alleen als cabrio was hij nog een tijdje verkrijgbaar.

             
Oud dashboard                           Nieuw dashboard                        Platte voorruit                             Bolle voorruit

Oliefantpoten achterlichten zijn vanaf 1972 voor het eerst toegepast op de 1303 en vanaf 1974 op de overige modellen.

   
 

Kever 1974

Knipperlichten in de bumper zijn voor het eerst toegepast op de modellen 1975 introductie aug. 1974.

   

 

Kever 1978

De keverproductie in Duitsland stopt. De laatste jaren waren er voor de Amerikaanse markt nog wel wat verbeteringen, zoals een injectiemotor, een motor die voor loodvrije benzine geschikt was en later ook een katalysator. De Kever verdwijnt nu - afgezien van enkele bijzondere jubileumversies - van de lijst leverbare auto's bij de Volkswagen dealer, maar is tot 1987 nog leverbaar door import uit Mexico. Daarna vindt er nog wat grijze import plaats, maar dus niet meer officieel geleverd door Volkswagen. Vanwege de karige uitrusting en de matige roestbehandeling kregen de Mexico-kevers in Europa een slechte naam. De cabrioletuitvoering werd nog wel gemaakt in Duitsland, tot 1980.

   
Kever productie Mexico
 

Kever 2003

De laatst geproduceerde Kever exemplaar 21.529.464 rolt in Mexico van de band.

 

Technische pagina Volkswagen Kever
Technische gegevens volkswagen kever
 Volkswagen Kever foto album
 Volkswagen kever foto album 2
 Volkswagen Kever cabriolet foto album

 

Bedrijven Plaatsnaam
www.c-c-b.nl Etten-Leur
www.gekgewordenkever.nl Swifterband
www.vwveteranencoenen.nl Koningsbosch
www.hotrod.nl Doesburg
www.luchtgekoeldewebwinkel.nl Noord-Scharwoude
www.kever-mobiel.nl Hengelo
www.kaagkevers.nl Hillegom
www.hbvankranen.nl Krimpen aan de IJssel
www.oldtimerparts.nl Etten-Leur
www.keverspecialist.nl Nieuw Amsterdam   
www.mcp-classic-vw.nl Zuidland
www.paruzzi.nl Yerseke
www.vangilstkevers.nl Bruinisse
www.pinocar.nl De Goorn
www.keverland.nl bergschenhoek
www.vwclassics.nl Someren
www.kevers.nl Wijk en Aalburg
www.volksrepairs.nl Berkel en Rodenrijs
www.vwimport.nl Berkel en Rodenrijs
www.kevercentrum.nl Kortenhoef

 

Home