Turbo en charger informatie pagina

 
Home

       

   Turbo en charger informatie pagina         Turbo en charger informatie pagina

                                                                                                             De charger

                                                                                                                                                  

A Housing
B Inlet
C Rotors
D Outlet
E Drive pulley
F Gears
A Lobes
B Meshed together
C Counter-rotating
A Supercharger
B Intercooler
C Intake manifold
D Bypass valve

 

Supercharger

Een supercharger is een compressor die gebruikt wordt om lucht onder druk in de cilinder(s) van een verbrandingsmotor te persen. Net als een turbo heeft een supercharger als doel om de motor meer kracht te laten leveren. In tegenstelling tot een turbo wordt een supercharger mechanisch met een riem of ketting door de krukas aangedreven en niet door de uitlaatgassen zoals bij een turbo.Het voordeel van een supercharger is dat hij constant is en ook bij lage toeren druk levert doordat hij direct door de motor wordt aangedreven. Een turbo moet eerst wachten tot de motor een impuls geeft als het toerental toeneemt. Nadeel is echter dat er kracht verloren gaat in de aandrijving van de supercharger.

 

 

                                                                        De turbo

                

 1 luchtfilter
 2 Compressorwiel turbo
 3 Intercooler
 4 Inlaatcollector
 5 Inlaatklep
 6 Uitlaatklep
 7 Uitlaacollector
 8 Turbinewiel turbo
 9 Uitlaatpijp
10 Wastegate

 

Wat is een turbo

Bij verbrandingsmotoren wordt een turbo of eigenlijk “turbocompressor” of "turbolader" gebruikt om de hoeveelheid lucht in de cilinders te vergroten en daarmee ook het vermogen. Er zijn twee types compressoren. Een turbo wordt of aangedreven door de krukas of door een kleine turbine die door de uitlaatgassen wordt aangedreven.

Hoe werkt een turbo

Het is eigenlijk heel simpel, een turbo dient om het rendement van de motor te verhogen, en als bijgevolg hem krachtiger te maken. Een manier om dit te doen is door meer lucht in de motor te laten. Een turbo doet dit door lucht samen te drukken, waardoor er meer lucht in de motor kan. En hoe meer lucht in een motor, hoe meer zuurstof, hoe krachtiger de motor.

Turbogat

Oudere turbo's hebben vaak last van het turbogat. De turbo werkt natuurlijk op de uitlaatgassen van de motor, maar als het gaspedaal ineen keer helemaal word ingedrukt wekt de motor heel veel toeren op, maar dan moet de turbo nog op gang komen van de uitlaatgassen die dan vrij komen. Als de turbo dan in een keer op gang komt heb een groot verschil in vermogen (meer). Dit kan lastig zijn, vooral als je op een bochtige weg rijd en je moet elke keer het gas intrappen en komt het vermogen iets later dan gewenst.
De turbo's die tegenwoordig in auto's worden gebouwd hebben daar minder last van.

Turbo dumpvalve

Dumpvalve: (ook wel een Blow-Off valve genoemd). Als je in één keer ontzettend veel gas geeft, kan de turbo 130.000 rp/m halen, en word er een gigantische druk opgebouwd. Als je dan in één keer weer je gas los laat, is er een overvloed aan druk op weg naar de motor toe, maar het gasklepje staat dicht. Zonder dumpvalve komt de luchtkolom weer terug in de turbo, en laat hem bijna ineens tot stilstand komen. De dumpvalve zorgt er voor dat de druk niet terug in de turbo gaat, maar door de dumpvalve word de druk ineens vrijgelaten. Dat is dat geluid als je flink gas geeft en dan als je het gas los laat dat "ptssssj" hoort.
De dumpvalve verminderd ook het turbogat, door het turbinewiel te laten draaien als er geen gas gegeven word. Dan heeft hij dus minder tijd nodig om weer helemaal op gang te komen om druk op te bouwen. Als je weer gas geeft, word de dumpvalve gesloten. De dumpvalve helpt dus niet voor meer PK's, maar wel dat er geen turbogat is zodat hij sneller op gang is, en hij zorgt voor een leuk geluid.

 

                                                                         Twincharger

                                                         

Home