Triumph oldtimer pagina

 
Home

 

Onderdelen Plaatsnaam
www.carpartsdirect.nl Schiedam
www.ukparts.nl  
www.triumphcentre.nl Zwaagdijk
www.britparts.com Haghorst
www.keesreehorst.nl Zuidland
www.rsi-carparts.nl Eerde
www.bumperworld.nl Sevenum

 

Forums
 

 

Triumph clubs en verenigingen
www.triumph.nl
www.spitfire.nl
www.stag-club.nl

 

Geschiedenis van triumph

Net zoals zoveel autobedrijven begon ook de geschiedenis van Triumph in de fietsenwereld. In 1885 startte de Duitser Siegfried Bettmann met het exporteren van fietsen naar Europa’s grootste eiland en deze in London te verkopen. Al gauw vond hij de naam Triumph en in 1899 openden Bettmann en zijn toenmalige partner Moriz Schulte zelf een fietsfabriek in Coventry.

 Siegfried Bettmann

Niet lang daarna richtte het duo zich op motorfietsen en met succes. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kregen ze een gigantische aanbesteding van het Engelse leger, waardoor ze in één klap de grootste motorfabrikant van het Verenigd Koninkrijk waren. In 1921 werd alweer een nieuwe weg ingeslagen; men kocht het net opgerichte Dawson Car Company op en begon auto’s te fabriceren. De eerste auto, de Triumph 10/20, was niet bepaald een bestseller vanwege haar destijds hoge prijs van bijna 500 pond.

Triumph 10/20

Haar opvolger, de Triumph Super 7, werd in zeventienduizendvoud geproduceerd en werd ondanks de crisis begin jaren ’30 wel goed verkocht. Vier jaar eerder was de naam al veranderd van The Triumph Cycle Company in The Triumph Motor Company en dat bleek een voorbode voor de toekomst. Door financiële malaise werd halverwege de jaren ’30 de (motor)fietsentak afgestoten. Het hielp weinig en niet veel later ging de firma onder curatele. De Tweede Wereldoorlog pakte bovendien desastreus uit voor de Britse autovervaardiger; de hele fabriek werd door bombardementen in de as gelegd.

Triumph Super 7

Vlak daarna leek echter een redding op handen. De handelsnaam Triumph werd gekocht door de Standard Motor Company, dat al jaren motors bouwde voor Jaguars en hen wilde gaan beconcurreren. Als één van de eerste bouwde men auto’s van aluminium vanwege een staalgebrek en dat pakte goed uit. De wagens werden lichter en dus sneller. De Triumph TR2-serie was daardoor zo populair dat hij tot begin jaren ’80 werd gemaakt.

Triumph TR2

Triumph werd in 1960 overgenomen door Leyland Motor Corporation, waardoor het langzaam bergafwaarts ging met het automerk. De bolides werden steeds onbetrouwbaarder en het bedrijf verdween in 1984 van het toneel. Op dit moment bevinden de merkrechten van Triumph zich bij BMW. De laatste jaren wordt regelmatig gezinspeeld op de terugkeer van het legendarische Britse merk, maar BMW weigert daar keer op keer op te reageren.

 

Triumph Saloon 1800 1946 tot 1949    2000 1949    Renown 1949 tot 1954
    
Triumph Saloon

 

Triumph Roadster 1800 1946 tot 1948    2000 1948 tot 1949
  
Triumph Roadster

 

Triumph Mayflower 1949 tot 1953    productieaantal 35.000
  
Triumph Mayflower

 

Triumph TR 1 1950
 
Triumph TR 1

 

Triumph TR 2 1953 tot 1955
  
Triumph TR 2

 

Triumph TR 3 1956 tot 1958
  
Triumph TR 3

 

Triumph TR 3 A 1958 tot 1962
  
Triumph TR 3 A

 

Triumph TR 3 B 1962
  
Triumph TR 3 B

 

Triumph Italia 1959 tot 1962    productieaantal 329
  
Triumph Italia

 

Triumph TR 4 1961 tot 1965
    
Triumph TR 4

 

Triumph TR 4 A 1965 tot 1967
 
Triumph TR 4 A

 

Triumph TR 5 1967 tot 1969
  
Triumph TR 5

 

Triumph TR 250  1968 tot 1969
    
Triumph TR 250

 

Triumph GT 6  MK 1 1966 tot 1968    MK 2 1968 tot 1970    MK 3 1970 tot 1973
  
Triumph GT 6

 

Triumph TR 6 1969 TOT 1976
    
Triumph TR 6

 

Triumph TR 7 1975 TOT 1981    productieaantal 112.368
  
Triumph TR 7

 

Triumph TR 8 1978 tot 1981
    
Triumph TR 8

 

Triumph Spitfire MK 1 1962 tot 1965    productieaantal 45.753
  
Triumph Spitfire MK1

 

Triumph Spitfire MK 2 1965 tot 1967    productieaantal 37.409
  
Triumph Spitfire MK2

 

Triumph Spitfire MK3 1967 tot 1970    productieaantal 65.320
  
Triumph Spitfire MK 3

 

Triumph Spitfire MK 4 1970 tot 1974    productieaantal 70.021
  
Triumph Spitfire MK 4

 

Triumph Spitfire 1500 1974 tot 1980    productieaantal 95.829
  
Triumph Spitfire 1500

 

Triumph Herald 1959 tot 1964
      
Triumph Herald

 

Triumph Herald 1200 1961 tot 1970
    
Triumph Herald 1200

 

Triumph Herald 12/50 1963 tot 1967
  
Triumph Herald 12/50

 

Triumph Herald 13/60 1967 tot 1971
      
Triumph Herald 13/60

 

Triumph Vitesse 6 1962 tot 1966
  
Triumph Vitesse

 

Triumph Vitesse MK 2 1966 tot 1971
    
Triumph Vitesse

 

Triumph 1300 1965 tot 1970  1300 TC 1967 1970
  
Triumph 1300

 

Triumph  1500 1970 tot 1973  1500 TC 1973 tot 1976
  
Triumph 1500

 

Triumph Stag 1970 tot 1977    productieaantal 25.939
    
Triumph Stag

 

Triumph Toledo 1970 tot 1976
 
Triumph Toledo

 

Triumph Sprint 1973 tot 1981
 
Triumph Sprint

 

Triumph 2000 MK 1 1963 tot 1969
    
Triump 2000 MK 1

 

Triumph 2000 MK 2 1969 tot 1977
  
Triumph 2000 MK 2

 

Triumph 2.5 PI MK 1 1968 tot 1969
 
Triumph 2.5 PI MK 1

 

Triumph 2.5 PI MK 2 1969 tot 1975
 
Triumph 2.5 PI MK 2

 

Triumph 2500 TC  S 1974 tot 1977
    
Triumph 2500 TC S

 

Triumph Dolomite 1300 1500 1500 HL 1976 tot 1981  1800 1972 tot 1976  1850 HL 1976 tot 1981
  
Triumph 1300 1500 1500 HL 1800 1850 HL

 

Home