Technische gegevens volkswagen kever

 
Home

Technische gegevens volkswagen kever.

 

Volkswagen kever en motorolie.

In totaal zit er 2,5 liter olie in je Kevermotor. Je hebt voor een standaard Kevermotor ouderwetse, minerale olie nodig. Type: multigrade 10W40 of 20W50.

           
De olie moet zeker één keer per jaar vervangen worden of elke 5.000 kilometer, ook omdat er geen oliefilter is (zoals bij een moderne auto) maar slechts een zeef, Daardoor blijven verbrandingsresten en andere prut langer in het carter rondzweven, maak deze zeef bij elke olie wissel goed schoon.

Met name de olie is een punt van speciale aandacht, de Kevermotor heeft dan wel een luchtgekoelde motor maar gebruikt de motorolie niet alleen om te smeren maar ook om te koelen, zorg dus altijd dat je olie netjes tot aan het streepje gevuld is.


Je hebt ook aluminium carter vergroting, hiermee kan je je carter inhoud maar liefst vergroten van 2.5 l tot 3.5 A 4.5 l
Meer olie betekent een meer gelijkmatige warmte opname en afgifte.

   
Olie vul opening zit rechts naast de dynamo, om het vullen makelijker te maken heb je ook de olie vul opening met 45 GR hoek.
 

Oliedruk: ca 3 bar, minimaal toelaatbaar 2 bar.

Ook dit is geen afstel gegeven maar hierdoor kan worden gecontroleerd of het oliecircuit nog goed funcioneerd. Wordt gemeten op de plaats van de oliedrukschakelaar bij een olietemperatuur van 60°C en draaiend op 2500 toeren per minuut.

       
De oliedruk sensor zit links naast de ontsteking bij de gele pijl, het rode controle lampje zit bij de KM klok.

   
Om de oliedruk nauwkeurig in de gaten te houden kan je een andere sensor plaatsen plus een meter in je dashboard.
 

Bougies elektroden afstand: 0.6 - 07 mm.

   
Controleer ook bij het monteren van de nieuwe bougies de elektroden afstand met een voelermaatje. Stel deze af door de electroden afstand voorzichtig naar elkaar of van elkaar te buigen.

 

Contactpunten afstand: 0.4 mm, contacthoek 44° - 50°

       
Deze kan worden afgesteld door de contactpunten los te draaien van de ontsteking en te verschuiven. Vervang ingebrande of ingesleten contactpunten
.
 

De ontstekingsvolgorde.


De ontstekingsvolgorde is 1-4-3-2. Cilinder 1 bevindt zich rechts achter, cilinder 2 rechts voor, cilinder 3 links achter en cilinder 4 links voor.
 

Ontsteking afstelen en afstelgegevens.

   
De ontsteking wordt afgesteld door het verdraaien van het ontstekingshuis en met behulp van een stroboscooplamp en met de olietemperatuur tussen de 30° en 70°

1200 motor

Model motor Vanaf motornummer Voor of na het BDP Afstellen toerental Onderdruk slangen
1200 695 282 7.5 GR 850 t/min Vast
1200 5 000 000 10 GR 850 t/min Los
1200 D 0 095 050 7.5 GR 850 t/min Los
1200 D 0 675 001 0 850 t/min Los

1300 motor

Model motor Vanaf motornummer Voor of na het BDP Afstellen toerental Onderdruk slangen
1300 F 0 000 001 7.5 GR 850 t/min Los
1300 M9 F 1 462 059 7.5 GR 850 t/min Los
1300 M240 E 0 000 001 7.5 GR 850 t/min Los
1300 AB 0 000 001 5 850 t/min Vast
1300 AB 0 313 346 7.5 GR 850 t/min Los
1300 M9 AB 0 000 002 5 850 t/min Vast
1300 M9 AB 0 313  347 7.5 GR 850 t/min Los
1300 M240 AC 0 000 001 5 850 t/min vast
1300 M240 AC 0 003 239 7.5 GR 850 t/min Los

1500 motor

Model motor Vanaf motornummer Voor of na het BDP Afstellen toerental Onderdruk slangen
1500 H 0 204 001 7.5 GR 850 t/min Los
1500 M9 H 0 879 927 0 850 t/min Los
  H 1 124 670 7.5 GR 850 t/min Los
1500 M157 H 5 000 001 0 850 t/min Los
1500 M157/ M9 H 5 077 366 0 850 t/min Los
1500 M240 L 0 000 001 7.5 GR 850 t/min Los

1600 motor

Model motor Vanaf motornummer Voor of na het BDP Afstellen toerental Onderdruk slangen
1600 M57 B 6 000 001 0 850 t/min Los
1600 M57/M9 B 6 000 002 0 850 t/min Vast
1600 AD 0 000 001 5 850 t/min Vast
1600 AD 0 285 022 7.5 GR 850 t/min Los
1600 M9 AD 0 000 001 5 850 t/min Vast
1600 M9 AD 0 285 023 7.5 GR 850 t/min Los
1600 M157 AE 0 000 001 5 850 t/min Vast
1600 M157/M9 AE 0 000 001 5 850 t/min Vast
1600 M157/M27 AH 0 000 001 5 850 t/min Vast
1600 M157 AK 0 000 001 5 850 t/min Vast
1600 M240 AF 0 000 001 5 850 t/min Vast
1600 M240 AF 0 000 444 7.5 GR 850 t/min Los

 

 Klepspeling: 0.15 mm
 

   
Wordt gemeten met koude motor en geldt voor zowel de inlaat als uitlaat.
 

Compressie druk.

   
1200 cc 6.0 bar - 9.0 bar
1300 cc 6.5 bar - 9.5 bar (behalve laag compressie motoren M 240 5.0 bar - 8.0 bar)
1500 cc 7.0 bar - 10 bar (behalve laag compressie motoren M 240 5.0 bar - 8.0 bar)
1600 cc 7.0 bar - 10 bar (behalve laag compressie motoren M 240 5.0 bar - 8.0 bar)

onderling verschil maximaal 2 bar

De compressiedruk is geen afstel gegeven maar wel een gegeven wat regelmatig moet worden gecontroleerd. De compressiedruk wordt gemeten met warme motor, geheel geopende gasklep, op startsnelheid en verwijderde bougies.
  

Stationair toerental.


met 4-bak 850-900 t/min
Met automatische versnellingsbak 900-1000 t/min

CO-percentage.


3 procent en maximaal 1 volumeprocent afwijking naar beneden..


V-snaar afstelling.

     

1.5 cm met de duim indrukbaar

De V-snaar kan worden afgesteld door het plaatsen of het verwijderen van afstelringen die zich tussen de poelie helften bevinden. Monteer de overige afstelringen aan de voorzijde van de poulie tussen de poulie en de aandrukring als reserve ringen
.
 

Ventilator afstelling.

     

De afstand tussen de ventilator en het koelhuisdeksel bedraagt ca. 1.8 mm

Deze afstelling moet plaatsvinden als de ventilator verwijderd is geweest. De afstelling gebeurd met dezelfde ringen als die van de V-snaar en worden geplaatst tussen de ventilator en het koelhuisdeksel.


Koelthermostaat
afstelling.

 

Een oude thermostaat kan eenvoudig gecontroleerd worden
In koude toestand (kamer temperatuur) mag de lengte niet meer zijn dan 32.00 mm
In een waterbad van 70 graden moet deze lengte minstens 46 mm zijn.
Een lekke thermostaat blijft op max lengte staan koud of warm.
Tip Controleer werking van de regelkleppen.

Thermostaat afstellen
 

1 Thermostaat op stang draaien
2 Thermostaat houder losjes monteren NR 1
3 Thermostaat naar boven drukken zodat kleppen maximaal open staan
4 Thermostaat houder zo naar beneden plaatsen dat deze aan de bovenzijde dan net
   de thermostaat aanslag raakt.NR 2, Houder vast zetten.
5 Werking (beweegbaarheid) thermostaat en mechanime controleren
6 Thermostaat naar beneden trekken en aan de houder vast schroeven.NR 3
 

Axiale krukasspeling

Tussen de 0.07 en 0.13 mm, slijtgrens 0.15



Deze moet worden afgesteld door het monteren van afstelringen die zich bevinden achter hetvliegwiel. Maximaal mogen er drie ringen worden gemonteerd waarbij de speling wordt gemeten bij gemonteerd vliegwiel. Er zijn diverse maten afstelringen verkrijgbaar om de juiste afstelling te verkrijgen, maar let op, het vliegwiel mag maar een keer worden afgesteld en dat is nadat de motor is voorzien van nieuwe lagers. Kom je er later achter dat de afstelling boven de slijtgrens ligt dan zullen waarschijnlijk de motorlagers aan vervanging toe zijn.

 

Home