Studebaker oldtimer pagina

 
Home

       

 

Studebaker onderdelen Plaatsnaam
www.oldcarparts.nl Waddinxveen

 

Studebaker forums
www.amerikaanseautopagina.com/forum  
 

 

Studebaker clubs en verenigingen
studebaker-packardclub.nl

 

De geschiedenis van Studebaker
 

In 1852 openden Henry en Clement Studebaker in South Bend een smidse en een bedrijfje voor het fabrikeren van koetsen en rijtuigen. In 1858 vervoegde een andere broer hen, John M, aangezien hun bedrijf van het Amerikaanse leger een grote bestelling had gekregen voor de bouw van rijtuigen.                                                   

Henry Studebaker Clement Studebaker John Studebaker


Gedurende het hoogtepunt van de grote trek naar het Westen met de zg. "wagon trains", waren de helft van de wagens Studebakers! Het bedrijf produceerde in totaal ongeveer een kwart van alle koetsen, en gedurende de volgende 25 jaren vervaardigden ze nog metalen fittingen voor andere fabrikanten in Missouri.

De volgende grote bestelling kwam van het Union leger, tijdens de Burgeroorlog (1861-1865). In 1868 bedroeg hun jaarlijkse omzet 350.000 dollar, en de Studebaker Brothers Manufacturing Company werd opgericht.

In 1875 was Studebaker de grootste koetsenfabrikant ter wereld, met sulkies, broughams, clarences, phaetons, runabouts, Victorias en tandems.

     

Studebaker koetsen
 

Vanaf de jaren 1880 werden de aarden wegen versterkt met teer, grind en houten blokken. In 1884 opende Studebaker een nieuwe service en verkoopdienst op Michigan Avenue in Chicago. In 1889 bestelde president Harrison een volledige set van Studebaker rijtuigen voor het Witte Huis. Op dat ogenblik besloegen de South Bend installaties zo'n 40 hectare.

Service en verkoopdienst op Michigan Avenue
 

Studebaker Automobielen

In 1902 schakelde Studebaker over naar de fabrikatie van automobielen met elektrische en benzine auto's. Eerst werden auto's enkel geassembleerd, en hiervoor werkten ze tot 1911 samen met de Detroit EMF Company (Everett-Metzger-Flanders), en de Garford Company in Elyria, Ohio.

Studebaker Electric
 

Nadat de samenwerking met beide partners eerder rampzalig eindigde, trachtte Studebaker ontevreden klanten te helpen door het vervangen van defecte onderdelen in hun voertuigen. Hun uitgebreide testen resulteerden in Studebaker's nieuwe weg ; wagens te ontwerpen voor het hele leven, en meteen ook de opkomst van echt sterke wagens.

Gedurende de volgende 50 jaar werd het bedrijf een toonaangevende automobiel producent, en bekwam het een benijdenswaardige reputatie voor kwaliteit en betrouwbaarheid.

De eerste benzine-auto, volledig vervaardigd door Studebaker, werd geproduceerd in 1912. Het zes-cilinder model van 1913 was het eerste dat werd uitgerust met een monobloc-motor, wat een belangrijke troef zou worden tijdens de Eerste Wereldoorlog. Deze krachtige zescilinder raakte al snel bekend als "the "Big Six".

Big Six
 

In 1919 stopte Studebaker met de productie van door paarden getrokken voertuigen, en verving deze door een nieuwe lijn voor vrachtwagens. Drie briljante technici, Zeder, Skelton en Breer, genaamd "de Drie Musketiers", brachten het succesvolle model van 1918 uit, maar in 1920 verlieten ze het bedrijf om een consultancy te vormen, dat later de kern van Chrysler Engineering zou worden.

Studebaker water truck 1918
 

In 1926 werd een groot gedeelte van de Detroit fabriek naar South Bend overgebracht, en een nieuwe kleine auto, de Erskine Six, werd gelanceerd. In 1929 verkocht Studebaker vijftig modellen en het geld stroomde binnen. Hun jaarlijkse productiecapaciteit was 180.000 voertuigen, en ze telden 23.000 medewerkers. Studebaker's fabrieken waren verdeeld over drie locaties ; South Bend, Detroit en Walkerville in Canada.

Erskine Six
 

De Grote Beurs Crash en de daaropvolgende Grote Depressie veroorzaakten echter massale werkloosheid gedurende meerdere jaren. In 1935 hielp Lehman Brothers hen om het bedrijf volledig te herfinancieren en te reorganiseren. Een nieuwe auto werd ontworpen, de Studebaker Champion. Het model werd ge´ntroduceerd in 1939 en veroorzaakte onmiddellijk een verdubbeling van het bedrijf.

Studebaker Champion
 

Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerde Studebaker vrachtwagens en de M29 Weasel personnel carrier. In 1948 opende een Studebaker een nieuwe assemblagelijn in Hamilton, Ontario, Canada.

M29 Weasel personnel carrier
 

De ondergang van Studebaker

Enorme arbeidskosten (de hoogste lonen in de industrie), problemen met de kwaliteitscontrole en de enorme rivaliteit tussen Ford en General Motors teisterden nochtans Studebaker's winstcijfers. De onafhankelijke autobouwers konden de enorme kortingen van de grote fabrikanten niet evenaren, en hun enige hoop leek een fusie van Studebaker, Packard, Hudson en Nash te zijn.

Na 1950 zakte Studebaker echter snel weg. Na 1954 werd er zwaar verlies opgetekend, en toen het in 1956 werd overgenomen door Packard, was het bedrijf virtueel failliet. Het bleef nochtans tot in 1958 zowel Studebakers als Packards vervaardigen en op de markt brengen.

In 1962 was er een zeer uitgebreide staking in de fabriek van South Bend, en in 1963 stortte de verkoop van Studebaker auto's en vrachtwagens ineen. Op 20 december 1963 werd de South Bend fabriek gesloten, en bijna 20.000 mensen verloren hun baan!

Fabriek van South Bend
 

De laatste stuiptrekkingen

Een beperkte productie werd voortgezet in de fabriek in Hamilton, Ontario, Canada, waar Studebaker nog wagens produceerde tot op 16 maart 1966.

De fabriek in Hamilton
 

Gezien Studebaker's buitengewone reputatie voor kwaliteit en robuustheid, zijn een paar latere experimenten opmerkelijk.

In de late jaren 1960 kwam er een combinatie van Studebaker auto's met krachtige Cadillac motoren (de Studillac), en natuurlijk het buitengewone verhaal van Studebaker's allerlaatste model, de mooie en krachtige Avanti.

Avanti

 

Studebaker Electric  1902 tot 1912
    
Studebaker Electric

 

Studebaker Garford  1904 tot 1911
    
Studebaker Garford

 

Studebaker Light Four  1918 tot 1920
  
Studebaker Light Four

 

Studebaker Big Six  1918 tot 1927
      
Studebaker Big Six

 

Studebaker Special Six  1918 tot 1927
  
Studebaker Special Six

 

Studebaker Light Six  1918 tot 1927
      
Studebaker Light Six

 

Studebaker Commander  1927 tot 1935
     
Studebaker Commander

 

Studebaker Commander  1937 tot 1958
    
     
Studebaker Commander

 

Studebaker Commander  1964 tot 1966
  
Studebaker Commander

 

Studebaker President  1926 tot 1933
    
Studebaker President

 

Studebaker President  1934 tot 1940
      
Studebaker President

 

Studebaker President  1941 tot 1942
  
Studebaker President

 

Studebaker President  1955 tot 1958
      
 
Studebaker President

 

Studebaker Dictator/Director  1927 tot 1937
      
Studebaker Dictator/Director

 

Studebaker Champion  1939 tot 1942
  
Studebaker Champion

 

Studebaker Champion  1942 tot 1946
  
Studebaker Champion

 

Studebaker Champion  1947 tot 1952
      
      
Studebaker Champion

 

Studebaker Champion  1953 tot 1956
      
Studebaker Champion

 

Studebaker Champion  1957 tot 1958
  
Studebaker Champion

 

Studebaker Land Cruiser  1934 1954
      
 
Studebaker Land Cruiser

 

Studebaker Conestoga  1954 tot 1955
    
Studebaker Conestoga

 

Studebaker Speedster  1955
  
Studebaker Speedster

 

Studebaker Scotsman  1957 tot 1958
      
  
Studebaker Scotsman

 

Studebaker Golden Hawk  1956 tot 1958
      
Studebaker Golden Hawk

 

Studebaker Silver Hawk  1957 tot 1959
      
 
Studebaker Silver Hawk

 

Studebaker Flight Hawk  1956
  
Studebaker Flight Hawk

 

Studebaker Power Hawk  1956
      
Studebaker Power Hawk

 

Studebaker Gran Turismo Hawk  1962 tot 1964
  
Studebaker Gran Turismo Hawk

 

 

Studebaker Lark  1959 tot 1961
  
Studebaker Lark

 

Studebaker Lark  1962 tot 1963
    
Studebaker Lark

 

Studebaker Lark  1964 tot 1966
  
Studebaker Lark

 

Studebaker Avanti  1962 tot 1964
      
      
Studebaker Avanti

 

Studebaker Wagonaire  1963 tot 1966
    
Studebaker Wagonaire

 

Home